Článek
Má za sebou administrační přejímky a první testovací jízdy. Jihočeský závodník se aklimatizuje na podmínky v Saúdské Arábii. Nejvíce myšlenek pak věnuje elektronickému roadbooku, se kterým doposud nejel. K vidění byl zejména u kamionů nebo závodních aut, možnost si ho namontovat mají také motorkáři. Povinný je však na Dakaru nově také v kategorii čtyřkolek.
„Je to opravdu velký rozdíl, protože jsme zvyklí na papírový blok, do kterého si děláme poznámky. Elektrický roadbook je náchylný na ostré slunce. Proto pořadatelé měřili, pod jakým sklonem ho mám namontovaný," popisoval Tůma novinku, kterou si vyzkoušel během testování. „Právě kvůli dobré viditelnosti jsem měl trochu obavy. Nakonec s tím problém nebude, vidět bylo vše."
Závodníci v roadbooku dostávají informace o tom, za jaký počet kilometrů mají odbočit, kdy bude kontrolní bod, který musí přejet. Jde pouze o základní informace, nejedná se o úplnou navigaci, kde je zmapovaný veškerý terén. Itinerář dostávají účastníci Dakaru každý večer před novou etapou. Bez této „Bible" prakticky neví, kdy někam zahnout, jakým směrem se vydat. „A tak bude opravdu velký problém, když se rozbije," varoval Tůma.
Právě motorkáři nebo jezdci na čtyřkolce nejsou chránění jako posádky aut či kamionů. Navíc v dunách či v kamenitých pistách často padají. „Když se vybourám a udělám kotrmelec, tak se věci na řídítku často rozbijí. A pokud se elektronický roadbook zničí, tak pak nemám v ruce nic. Musel bych pak s někým jet a tím se dovézt do cíle. Byl bych odkázán na někoho jiného," předpovídal Tůma z pardubického týmu BARTH Racing. Také proto si zejména elitní motorkáři nechtěli elektronický roadbook přimontovat.
Poslední den v roce čekají jezdce na Dakaru prolog a startovní pódium. „Jede se po vyznačené cestě pár kilometrů, bude to spíše rychlostní zkouška po takové dráze. To prvního ledna nás čeká už přes 600 kilometrů. Tam se ukáže, kdo je jak dobře připraven," dodal Tůma.