Článek
Mnozí věštili, že se změnou regulí a příchodem nových vozů Loeb odejde do závodního důchodu. Opak je pravdou. Úspěchy přesycený Francouz chytil slinu. „Bylo napínavé a vzrušující vyvíjet nové auto. Myslím, že se narodil vážně skvělý vůz,“ přemítá šestatřicetiletý Loeb, jenž nevyloučil, že jeho nadcházející sezóna s Citroënem DS3 bude jeho poslední.
Nicméně teď chce obnovit panování. Dosavadní stroj on i zástup soupeřů odstavil. Auta, která prošla za posledních sedm let jeho rukama, najdou možná uplatnění v muzeu. Ale zbytek? Je dobrý tak do šrotu. Ale teď přichází nová éra. „Věřím, že začínající vozy posunou šampionát dál a mistrovství bude pestřejší,“ těší se Loeb na souboje s auty o maximálním objemu 1600 ccm. Mají ve srovnání se starými motor s menším obsahem, nicméně turbo zůstalo.
Auta jsou menší, tudíž lehčí. Paradoxně tak v techničtějších pasážích budou rychlejší než předchůdci. „Ve výhodě budou jezdci s razantnějším stylem jízdy,“ předpovídá pilot Fordu Jari Matti Latvala, že navrch budou mít mladí dravci.
Obsazení vozů elitní kategorie |
1 Loeb (Fr., Citroën DS3), 2 Ogier (Fr., Citroën DS3 WRC), 3 Hirvonen (Fin., Ford Fiesta), 4 Latvala (Fin., Ford Fiesta), 5 H. Solberg (Nor., Ford Fiesta), 6 Ostberg (Nor., Ford Fiesta), 8 Räikkönen (Fin., Citroën DS3), 9 D. Kuipers (Niz., Ford Fiesta), 43 Block (USA, Ford Fiesta), 10 Al Qassimi (Kat., Ford Fiesta), 11 P. Solberg (Nor., Citroën DS3), 15 Wilson (Brit., Ford Fiesta), 16 Andersson (Švéd., Ford Fiesta), 17 R. Kuipers (Niz., Ford Fiesta). |
Prioritním cílem změn byla snaha ušetřit náklady a přilákat do MS více továrních týmů. Jenže ve finále se ceny dramaticky neliší od starých strojů WRC. Nový DS3 se údajně blíží 20 milionům korun. Mini je za polovinu, Fiesta je uprostřed těchto značek. Ve čtvrtek na startu Švédské rallye tak bude v elitní kategorii jen 14 vozů značek Fordu a Citroënu. V průběhu roku se zapojí Mini. Další značky se vstupem do MS vyčkávají.
S ohledem na dobu a intenzitu testování Citroënu se tak překotné změny v rozložení sil čekat nedají. „Mini jako nováček bude potřebovat čas. Zpočátku bude sezóna vypadat nejspíše jako ta minulá,“ tuší Loeb, že půjde o souboj s Fordem. Favoritem bude znovu francouzský fenomén přezdívaný Císař či Mimozemšťan. „Je několik pilotů, kteří mohou na špici směle pomýšlet,“ říká vyhýbavě Loeb. Slovu titul se však ve spojení s konkurencí vyhnul. Fakt, že bude čelit drtivé převaze konkurence zastoupené deseti vozy, jen umocňuje jeho motivaci.
Program MS v rallye 2011 | ||
Švédsko | 10. - 13. února | sníh, šotolina, PWRC |
Mexiko | 3. - 6. března | šotolina, SWRC |
Portugalsko | 24.-27. března | asfalt, PWRC |
Jordánsko | 14.-16. dubna | šotolina, SWRC |
Sardinie | 5. - 8. května | šotolina, SWRC |
Argentina | 26. - 29. května | šotolina, PWRC |
Řecko | 16.-19. června | šotolina, SWRC |
Finsko | 28.-31. července | šotolina, SWRC, PWRC |
Německo | 18.-21. srpna | asfalt, SWRC |
Austrálie | 8. - 11. září | šotolina, PWRC |
Francie | 29. září - 2. října | asfalt, SWRC |
Španělsko | 20. - 23. října | asfalt, PWRC, SWRC |
Wales | 10. - 13. listopadu | šotolina, asfalt, PWRC |
Pozn.: Kromě elitní kategorie jsou závody vypsány pro vozy PWRC (s pohonem čtyř kol a minimálními úpravami - ČR zastupuje Martin Semerád s Mitsubishi Lancer) či SWRC (s pohonem čtyř kol a objemem motoru do 2000 ccm bez turba - ČR zastupuje Martin Prokop s Fordem Fiesta). |