Článek
Soutěž začne v osmnáct hodin. Na start se postaví 109 posádek. Jako první vyrazí do boje se sto šestnáct kilometrů dlouhou soutěží finský pilot mladoboleslavského speciálu Juho Hänninen se Škodou Fabia S2000.
S číslem sedm pak druhý muž průběžného pořadí Jan Kopecký s totožným vozem. Jen těsně před ním odstartuje jeho úhlavní rival Kris Meeke s Peugeotem 207 S2000. Pouze ti dva zůstali ve hře o titul šampióna Intercontinental Rallye Challenge.
Celkem čeká posádky devět měřených úseků. Čtyři hned v pátek večer. Za tmy, kdy na autech budou přidělané speciální rampy s přídavnými světlomety. A na závěr dne, ve 22.43 hodin vyrazí první vůz na nejtěžší zkoušku soutěže. Čtyřicet čtyři kilometrů dlouhý test s názvem Cuori bude možná klíčový pro boj o stupně vítězů. Organizátoři sloučili první tři měřené úseky do jednoho. „Hodně dlouhý test. Skutečnost, že obrovskou porci kilometrů v kuse pojedeme v noci, dělá erzetu doslova brutální,“ prohlásil Paul Nagle, navigátor lídra šampionátu Krise Meekeho.
„Podobnou porci kilometrů jsem zažil jen jednou v Řecku. Ale erzetu jsme jeli za bílého dne,“ přemítal Jan Kopecký. „Brzdy dostanou strašně zabrat. Jede se ze zatáčky do zatáčky. Po dvaceti kilometrech mohou být při nešetrném zacházení zavařené a naděje na dobré umístění budou fuč. Při takové délce testu je třeba na brzdy skutečně hodně myslet. A pochopitelně i na pneumatiky. Aby měly dostatečnou přilnavost, ale současně nebyly zničené,“ uvědomoval si před startem pilot Fabie S2000. „Člověk v noci volí obezřetnější jízdu. Během testování jsme jezdili i za tmy. Člověk jede pomaleji. Myslím, že o vteřinu na dva kilometry. Důležitý je rozpis.“
Po půlnoci konec, v osm opět start
Ani zvládnutí přetěžké rychlostní zkoušky však nebude znamenat jistotu úspěchu. Do uzavřeného parkoviště totiž jezdci odstaví vozy až pár minut po půlnoci, přitom už ráno v osm hodin budou znovu za volantem připraveni k boji o další vteřinky. „Celá soutěž bude vlastně odjetá za čtyřiadvacet hodin. Nikdy jsem na mezinárodní úrovni nic takového nezažil,“ vzpomínal Kopecký. „Ale fyzicky jsme já i můj navigátor Petr Starý připraveni na cokoliv,“ usmál se.
V minulém roce Rallye San Remo absolvoval. Tehdy jako předjezdec v rámci testu se Škodou Fabia S2000. „Ale zjistil jsem, že si nepamatuji vůbec nic. Soutěž je hodně záludná. Zatáčky nemají rytmus, na trati je v šikanách hodně skalních výstupků. Navíc loni soutěž končila v neděli. Letos pořadatelé program zkrátili,“ vysvětlil Kopecký. „Je to škoda pro diváky. Jen devět měřených testů je podle mého soudu málo. Třeba při minulé soutěži ve Španělsku se pořád závodilo, jezdili jsme od rána do večera. Měl jsem z toho dobrý pocit,“ říkal Kopecký.
Nejpozději v sobotu večer bude svět automobilových soutěží znát vítěze jednapadesátého ročníku soutěže, kde ještě v roce 2003 bojovali o body jezdci v rámci mistrovství světa. Letos může tradiční asfaltová rallye hodně napovědět v boji o titul IRC, v němž je Kopecký druhý o pouhý bod za Meekem.