Článek
„Jsem rád, že jsme El Chott dali, byl to opravdu těžký a výživný závod. Jelo se 5 etap plus prolog, odřídil jsem přes 1000 závodních kilometrů a z toho přibližně 300 v dunách. A ne ledajakých. Nikdy jsem nezažil tak měkký písek. Franta se v něm zvládl zahrabat na čisté rovině tak, že jsme pak půl hodiny kopali. Takže celá posádka má mozoly od lopat," popisuje v rtiskové zprávě Martin Macík.
K celkovému vítězství v závodě posádce pomohla i bravurně zvládnutá navigace Davida Pabišky, který v tuniském závodě nahradil týmového navigátora Františka Tomáška. Motorkář týmu Jan Brabec s přehledem vyhrál první etapu. Pak se ale dostavily technické problémy a závod se mu nepodařilo dokončit.
Na saharské rally bylo netradiční, že se výsledky počítaly napříč všemi kategoriemi. Proto pro kamióny nebylo snadné držet krok s motorkami nebo čtyřkolkami, které písečné duny projedou mnohem snáze. Posádka liazky proto byla nucena mnohem častěji přerušit jízdu, vystoupit a vykopávat Frantu. První tři etapy vedly dunami, poslední dvě, dlouhé 300 a 200 km, kličkovaly po místních pistách.
Párkrát hledali, kudy dál
„Navigace byla dalším oříškem našeho písečného dobrodružství. Byla totiž trochu odlišná od dakarské, roadbook se četl odspoda, ve své GPS jsme měli nahrané viditelné body, kterými jsme průběžně projížděli. Na trati ale byly ještě další skrytá kontrolní stanoviště, takže pokud jste nejeli přesně podle roadbooku, minuli jste je a následovala penalizace," popisuje Macík.
David Pabiška, řečený Bojka, ale zastoupil týmového navigátora Ferryho víc než dobře, i když ani on nedokázal trefit všechny body. Posádka dokonce musela několikrát zastavit a poradit se, kudy pokračovat dál. Nicméně, v navigaci byl český tým zdaleka nejlepší a dohnal tak ztrátu získanou vykopáváním auta z písku.
Každý večer na briefingu se udělovaly medaile za etapová vítězství. Tým Big Shock Racing bodoval téměř pokaždé, Jan Brabec vyhrál prolog a 1. etapu, posádka kamiónu zvítězila třikrát, což bylo po perných dnech s lopatou v ruce příjemné zadostiučinění.
„Teď máme tři týdny na to, abychom dali Frantu před Dakarem do pucu, vyměnili pár součástek, které nám upadly, něco málo předělali. Pak už budeme připraveni na Dakar 2018," říká Michal Mrkva, mechanik týmu.
Také Macháček je spokojený
Spokojený byl i Macháček, jenž bude v Tunisku závodit dále. Rallye má i druhou polovinu, kterou ale absolvují jen někteří účastníci. "Celý závod pojímám tréninkově. Ze začátku to bylo o dunách a hrozivých podmínkách, poté bylo vše o rychlosti a kamení. To už pro čtyřkolku moc není, ale zase etapy rychle odsýpají," popisuje Macháček.
V Africe testuje i stav operovaného ramena. "Potřebuji se seznámit s fyzickou kondicí, protože zatím jsem letos odjel na čtyřkolce pouze 400 kilometrů," říká člen Barth racing týmu.