Hlavní obsah

Češi na Dakaru: Karel Loprais a jeho tým

Devatenáctý start na Rallye Dakar si letos připíše Karel Loprais. Šestinásobný vítěz legendární soutěže bude spolu s Petrem Gilarem a synem Alešem, který si odbyde africkou premiéru, usilovat o sedmé vítězství. Lopraisův tým pojede v součinnosti s týmem Martina Macíka.

Foto: PRÁVO/Milan Vojtek

Lopraisovu Tatru pro Rallye Dakar prověřily písečné duny u slovenské Senice.

Článek
Fotogalerie

Na 28. ročník Rallye Dakar Loprais Tatra Team nové vozidlo s interním označením Tatra Dakar 2006, které absolvovalo koncem listopadu závěrečné testování v písečném prostoru Senice na Slovensku, kde se finálně prověřilo nové nastavení tlumičů, uchycení dorazů a nové nádstavby. Nový kamión doznal významných změn zejména v oblasti tlumení a zlepšil se rovněž poměr rozložení vah, díky kterému se vozidlo chová progresivněji.

Původní předpoklad účasti dvou ostrých vozidel v soutěži z časových a kapacitních důvodů tým změnil na kvalitní přípravu jednoho vozidla s posádkou Karel Loprais, Petr Gilar a nově na postu navigátora Aleš Loprais. Šestinásobný vítěz Rallye Dakar Karel Loprais se postaví na start soutěže již podevatenácté. Novinkou nastávajícího ročníku je i týmová spolupráce českých posádek Loprais Tatra Teamu a Czech Orlen Teamu Martina Macíka. Týmy budou mít společné servisní zázemí, mechaniky a bivak.

Složení posádek obou týmů
LOPRAIS TATRA TEAM
Soutěžní vozidlo: TATRA DAKAR 2006, 4x4
Karel Loprais - řidič
Petr Gilar - mechanik
Aleš Loprais - navigátor
Týmové stránky: www.loprais.cz
CZECH ORLEN TEAM
Soutěžní vozidlo: LIAZ 111.154 Dakar 4x4
Martin Macík - řidič
Ladislav Fajtl - navigátor, mechanik
Doprovodné vozidlo: TATRA T 815, 6x6
Martin Kahánek - řidič, mechanik
Josef Kalina - team manager
Jiří Čáp - mechanik
Karel Loprais
Narozen 4. března 1949. Bývalý zkušební řidič Tatry Kopřivnice se poprvé zúčastnil Rallye Paříž - Dakar v roce 1986. Od té doby se na africké pisty a do písčitých dun pravidelně vrací a vždy patří k největším favoritům kategorie kamiónů. Se šesti triumfy je nejúspěšnějším účastníkem v historii mezi kamionisty a druhým nejúspěšnějším absolutně!
Úspěchy na Rallye Dakar
Zlato (6x)
1988Karel Loprais / Radek Stachura / Tomáš Mück (Tatra)
1994Karel Loprais / Radek Stachura / Josef Kalina (Tatra)
1995Karel Loprais / Radek Stachura / Tomáš Tomeček (Tatra)
1998Karel Loprais / Radek Stachura / Jan Čermák (Tatra)
1999Karel Loprais / Radek Stachura / Josef Kalina (Tatra)
2001Karel Loprais / Petr Hamerla / Josef Kalina (Tatra)
Stříbro (4x)
1987Karel Loprais / Radek Stachura / Jaroslav Krpec (Tatra)
1996Karel Loprais / Radek Stachura / Tomáš Tomeček (Tatra)
2000Karel Loprais / Radek Stachura / Petr Gilar (Tatra)
2002Karel Loprais / Petr Hamerla / Josef Kalina (Tatra)
Bronz (1x)
1992Karel Loprais / Radek Stachura / Josef Kalina (Tatra)
Další info
Jakým autem jezdí?
Škoda Octavia 1.9 TDI 4x4
Vysněný vůz?
Ten už mám, jinak TATRA T 70A
Co nemá rád?
Nedochvilnost
Co má nejradši?
Tatarský bifteček!
Petr Gilar
Narozen 24. 7. 1964 v Novém Jičíně, ženatý. Mechanik ostrého vozidla, 9x účast na Dakaru, 2x Dubai Desert Chalenge. Úspěšně prodělal malárii na Dakaru v roce 1997. Zkušební řidič Terex Tatra.
Další info
Čím jezdí?
Maluch
Vysněný vůz?
Jakékoliv auto nad 500 HP, 4x4
Co nemá rád?
Lumpárny
Co má nejradši?
Vepřo-knedlo-zelo
Aleš Loprais
Narozen 10. 1. 1980 v Olomouci, svobodný. Nejmladší člen týmu, nově na postu navigátora. Team manager Dubai Desert Challenge 2000.
Další info
Čím jezdí?
Audi S4
Vysněný vůz?
RS4, RS6, M5, Carrera Turbo
Co nemá rád?
Vybitý mobil a týrání zvířat
Co má nejradši?
Supr jídlo, skvělé víno a holky s jiskrou v oku.
Technické parametry vozidla TATRA DAKAR 2006
T 815 - 2 ZO R 45 12.400 4x4.1
Motor:BF8M 1015C vodou chlazený,přeplňovaný, KHD DEUTZ
Zdvihový objem: 15 874 ccm
Čistý výkon motoru: 515 kW/2100
Čistý kroutící moment: 2650 Nm/1200
Převodovka: 10 TS 210, mechanická, desetistupňová
Přídavná převodovka: 2.30 TRK 1,3/2,1 dvoustupňová
Pneu: Michelin 14 R 20
Tlumiče: Fox
Délka vozu: 6320 mm
Šírka vozu: 2500 mm
Výška vozu: 3450 mm
Rozvor: 4090 mm
Maximální hmotnost vozu: 10 500 kg
Objem palivových nádrží: 960 l
Max rychlost: 155 km/hod
Spotřeba: V terénu nespecifikována, na dálnici 28 l
Související témata: