Článek
„Letos první dakarské stříbro. A mohlo to být i zlato nebýt jedné malé navigační chybičky. Ale je to velmi krásný výsledek ve srovnání s továrním týmem Kamaz a ostatní velkou konkurencí. Etapa měřila bezmála 200 km a rozestupy mezi prvním a druhým místem činí pouhých deset vteřin! To svědčí o současné náročnosti a vyrovnanosti kategorie," uvedl Loprais v tiskové zprávě svého týmu.
Těsný odstup od prvního místa frenštátského pilota ale mrzel i z osobních důvodů. „Dakar se již rozjel... a rozjel jsem se i já, respektive my, v osobním životě. Pár dnů před startem se mi narodil syn Alex. Toto symbolické etapové stříbro bych chtěl věnovat jemu a také jeho úžasné mamince. I když jsem mu chtěl vybojovat zlato, a že bylo sakra blízko, věřím, že ještě chvíli počká a že se nám podaří," poznamenal pokračovatel slavného soutěžáckého rodu.
Valtr byl spokojený, Macháčka zradila elektrika
Druhým nejlepším Čechem byl devátý Jaroslav Valtr s liazem. „Pro nás je to dobrý start. Klíčové bylo, na úvod nic nepokazit a nemít defekt či technické problémy. V plánu jsme měli, zahájit v první desítce, a to se nám podařilo. Zkouška ale byla místy dost nebezpečná," mínil jezdec sedlčanského týmu KM Racing. Valtrův kolega Vlastimil Vildman figuruje po jízdě na jistotu na průběžném dvacátém místě.
Dvě nucené zastávky nakonec znamenaly až dvaatřicáté místo pro Martina Kolomého. Pilot týmu Tatra Buggyra se přitom v průběhu etapy dostal až na čtvrtou příčku, záhy ale musel stavět kvůli hořící zadní pneumatice. "Byla to zatracená smůla. Prasklá pružina na pakně způsobila přibrzďovaní zadního kola, které se vzňalo a začalo hořet. A pak po dlouhém skoku a dopadu na přední kolo praskl chladič řízení. První etapa ale byla spíš seznamovací, takže vůbec nelze dělat jakékoli závěry. Jelo se mi úžasně, auto fungovalo, tak věřím, že ztrátu dokážeme stáhnout," podotkl Kolomý v bivaku.
S technickými problémy se musel potýkat i zkušený dakarský harcovník Josef Macháček, který letos premiérově startuje ve dvoumístné buggy se spolujezdcem Vlastimilem Tošenovským. Během úvodní etapy na speciálu pětinásobného vítěze proslulé soutěže v kategorii čtyřkolek odešel alternátor a posléze se i totálně vybila baterie a Macháček musel být do cíle dotažen. V bivaku se pak na stroj vrhli mechanici a během noci mělo dojít k výměně alternátoru, jehož životnost pravděpodobně fatálně zkrátilo solné prostředí na lodi při přepravě do Jižní Ameriky.
Pondělní druhá etapa, která vede mezi městy San Luis a San Rafael, prověří účastníky Dakaru poprvé v dunách. Podle organizátorů by mělo jít o nejrychlejší měřený úsek celé soutěže. Speciálka se jede ve třech variantách, nejdelší porce v délce 433 km čeká automobily. Kamióny jedou rovných 400 km. Na motocykly a čtyřkolky pořadatelé připravili "jen" 359 km nástrah.