Hlavní obsah

Budeme fňukat a o tom Dakar je, ví Prokop. Slavná rallye servíruje extrémní úvod

Patří to ke startu nového roku podobně jako předsevzetí či bujaré oslavy. A tak i tentokrát se první lednový pátek rozjíždí slavná Rallye Dakar a pořadatelé slibují ještě těžší (ne-li přímo nejtěžší) průběh než v minulých letech. „Už začátek bude náročný a extrémní. Trochu se bojím, že se tam hned oddělí plevel od ostatních. Udělají se velké rozestupy,“ míní Martin Macík, obhájce loňského vítězství v kategorii kamionů.

Foto: Flickr Martina Prokopa

Martin Prokop při testu před startem Rallye Dakar 2025

Článek

Jestli loni někde Macík získal klíčový náskok, bylo to při dvoudenní etapě Chrono48. Ta se vracela k počátkům Dakaru, a tak posádky vyrážely do erzety s tím, že nocovat budou v poušti ve stanech a vše si na autech či motorkách musí závodníci opravit sami.

A zatímco loni se tato drsná zkouška odehrávala v polovině klání v poušti Pustá končina, teď přichází hned v úvodu (v neděli a pondělí) a v kamenité části Saúdské Arábie. „Je to dvojitá výzva, protože jezdci musí být rychlí, ale zároveň přemýšlet o výdrži aut,“ píší pořadatelé.

Hrozí časté defekty, i proto musí piloti zvolit takové tempo, aby jim vydržela zásoba pneumatik na oba dny. „Tento formát je brutální, ale skvělý. Dvoudenní etapa minule ukázala, že je úžasná, ale problém budou pneumatiky. Jestli mi něco dělá vrásky, tak jestli to dokážeme přejet, abychom neudělali více než dva defekty,“ přiznal Martin Prokop pro ČTK. „Loni to bylo boží. I přespání uprostřed magických dun. To byl zážitek, který se nám z paměti nevymaže. Teď to bude o něčem jiném. Minule to byla bomba, teď si myslím, že budeme fňukat. A o tom to je.“

Loni tu byl Prokop celkově pátý v prestižní kategorii automobilů, a i letos by se rád prodral do elitní desítky.

„Od roku 2016, kdy Dakar jezdím, tak pozoruji neustále příliv značek, nových aut a hlavně pilotů. Přišla tam garda pilotů z jiných disciplín motorsportu, ale letos přišly i nové automobilky. Rozšířilo se portfolio aut a šanci dostali kluci a jedna dáma z nižší kategorie buggyn. Jsou to mladá, dvacetiletá děcka, neskutečně našlapaná a motivovaná. Myslím, že budou hrát prim minimálně z pohledu rychlosti.“

Jenže Prokop dlouhodobě prokazuje, že jezdí hlavou a zbytečně neriskuje. Všech předchozích devět Dakarů dokončil, s navigátorem Viktorem Chytkou tvoří dokonalý tandem. I proto může navzdory skutečnosti, že je coby soukromník oproti továrním pilotům ohledně techniky v nevýhodě, pomýšlet vysoko.

Podobně jako další Martin, tentokrát s příjmením Michek. Už dvakrát byl mezi motocyklisty desátý, teď touží umístění ještě vylepšit. V kamionech se pak dá opět očekávat česko-nizozemský souboj. „Přejeme si být šťastně v cíli jako nejlepší. Jak říkal Karel: ‚Ve zdraví vyhrát.‘ Věřím sám sobě a rychlosti, kterou máme,“ říká Aleš Loprais. Loni skončil za Macíkem druhý, teď touží navázat na někdejší triumfy strýce Karla.

Jenže záludnosti na trati neskončí po přežití Chrono48. Celkem závodníky čeká přes 7 700 kilometrů, z toho bude 5 100 měřených úseků.

V polovině navíc pořadatelé servírují maratonskou etapu. I ta se jede dva dny, nicméně v bivaku alespoň mohou posádky využít pomoci podpůrných kamionů. Organizátoři se také zaměřili na bezpečnost, a tak část erzet bude odlišná pro motorkáře a automobily. To ale klade větší nároky na navigátory.

Mezi automobily obhajuje prvenství Španěl Carlos Sainz, který ale po svém čtvrtém dakarském triumfu vyměnil Audi za Ford. S novou značkou na trať vyrazí i pětinásobný vítěz Násir Attíja z Kataru: stejně jako francouzská legenda rallyeového mistrovství světa Sébastien Loeb bude hájit barvy Dacie.

V pátek Rallye Dakar začíná prologem, který však pouze určuje pořadí do úvodní sobotní ostré etapy. Sport.cz vám pak nabídne ONLINE průběh každé z etap i bohatý zpravodajský servis.

Třeba bude mít znovu vítěznou českou tečku.