Hlavní obsah

Bouračky i řada výjezdů mimo trať. Středoevropská rallye trestala i velké hvězdy

Bylo stabilnější – a tak i férovější – počasí než loni. Jenže řada nehod a karambolů i těch největších machrů ukázala, jak dokáže být Středoevropská rallye nevyzpytatelná. V závodě, který se první dva dny odehrával v Praze a na Šumavě, boural třeba osminásobný mistr světa Sébastien Ogier i další piloti z elitní kategorie WRC. Je jasné, že rallye v kalendáři zůstává také v příští sezoně, navíc jak uvedl šéf českého Autoklubu Jan Šťovíček, chce promotér závod v seriálu udržet i v následujících letech.

Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Nor Andreas Mikkelsen po nehodě na Šumavě při Středoevropské rallye

Článek

Byla to ukázka, jak jsou pro rallye důležití špioni neboli posádky, které projíždějí erzetami zhruba hodinu, hodinu a půl před závodníky a dávají jim podrobnější informace o trati. V neděli před obědem byla německá zkouška Am Hochwald jediná, kam se kvůli časovému presu špioni nedostali, a Sébastien Ogier i vinou toho boural a ztratil naději na triumf ve Středoevropské rallye.

„Dlouhá zatáčka u lesa byla mnohem kluzčí, než jsem čekal. Omlouvám se týmu, jsem na sebe naštvaný, protože jsme tady chtěli vyhrát,“ říkal. Po nárazu do stromů, které ho odmrštily na telegrafní sloup, pro něj kvůli ulomenému kolu závod skončil.

Nebyl ale sám, kdo se dostal do potíží. Thierry Neuville, který už v neděli mohl definitivně získat titul, ztratil v sobotu po dvou „výletech“ mimo trať. I on popisoval, že jeho rozpis byl v daném úseku příliš rychlý, a tak proletěl zatáčku. Při návratu na asfalt se ale zasekl v příkopu.

Nicméně nakonec z toho byla třetí příčka, a tak má před posledním podnikem sezony, který se uskuteční v druhé polovině listopadu v Japonsku, náskok 25 bodů. A tedy i velmi solidní vyhlídky, že šampionem skutečně bude.

Na „proměnlivý“ asfalt, kde se kvůli vlhkosti měnila přilnavost, doplatil Nor Andreas Mikkelsen, jenž farmářovi ze šumavského Švihova zboural plot. Později poničený vůz opravil a vrátil se ztrátou do rallye.

Trable řešil i Francouz Adrien Fourmaux. Asfalt šel velmi složitě „číst“, a tak do některých úseků vjeli závodníci až příliš riskantně. Také Fourmaux zásadně ztratil. Kvůli havárii nedojel ani Fin Sami Pajari, čímž se otevřely dveře jezdcům z nižších tříd k výtečnému výsledku.

Řadí se mezi ně Filip Mareš, který skončil celkově osmý, což je nejlepší český výsledek ve světovém šampionátu v rallye od roku 2019. Také on na trati probrzdil jednu odbočku, zhasl mu motor, nicméně později říkal: „Všechno špatné je k něčemu dobré. Pak jsme získali dobré tempo a jsem neskutečně šťastný za konečný výsledek.“

Vtipné video na svém instagramovém účtu sdílel i Jan Černý, který byl celkově pětadvacátý. Před startem do erzety, v níž boural Ogier, mu volal otec, aby ho varoval, že to zhruba kilometr po startu hodně klouže. „Jasně, tati.“

A pak přesně na tom místě nedobrzdil, vyletěl mimo trať. „Měl pravdu,“ věděl Černý později. Naštěstí to pro něj nemělo fatální následek.