Hlavní obsah

Bojové zálohy jdou do akce, koronavirus má spadeno na mechaniky

Džidda

„Hurá, jsme na místě,“ hlásil v pondělí ráno pilot Martin Macík, když tým Big Shock Racing spolu s dalšími českými závodníky přistál v Džiddě, dějišti 43. ročníku Rallye Dakar. Už v sobotu 2. ledna tady odstartuje další velké dobrodružství, na které nedočkavě čekají miliony fanoušků po celém světě. Některé týmy musí v těžké době na poslední chvíli měnit personální obsazení.

Foto: Petr Lusk/BUGGYRA 2014

Mechanici mají tvrdý chleba ještě před startem Dakaru...

Článek

Odletu na Dakar předcházelo povinné testování celého týmu, které muselo proběhnout nejpozději 48 hodin před vstupem do Džiddy. V sobotu ráno tak všichni členové sedlčanské výpravy podstoupili PCR testy. Po nich následovalo dlouhé čekání na výsledky. Tým měl připraven několik scénářů pro případ, že by některý z 20 členů výpravy testy neprošel úspěšně. Zprávy z laboratoří nakonec přinesly jeden pozitivní verdikt.

„Jednoho z mechaniků a řidiče doprovodného vozidla musel nahradit Dan Stiblík, který už s námi absolvoval letošní závody v Polsku," hlásí Martin Macík. Zbytek výpravy mohl v neděli večer zamířit na ruzyňské letiště.

Dakar bude drsný, má radost Martin Macík. Proč to v jeho posádce tak klape?Video: Sport.cz

Na problémy narazili i jiní. Třeba Martin Prokop přišel o osvědčeného motoráře, s nímž bude nucen spolupracovat online.

A tým Buggyra Racing připravilo poslední testování před odletem do Saúdské Arábie hned o tři mechaniky.

Došlo na realizaci plánu B

Manažer Jan Kalivoda se proto záhy pustil do realizace plánu B. „Na každý post máme náhradníka, proto naskočí mechanici, kteří přijali roli jakýchsi bojových záloh a šli s námi z preventivních důvodů na test."

Hned čtyři vozy vysílá do Dakaru stáj Buggyra. Mezi piloty trojnásobný vítěz rallye nebo Tomáš EngeVideo: Sport.cz

Zatímco se řešily personálie, zajišťovala administrativní část týmu nové letenky a expresní víza do Saúdské Arábie. „Všichni jste si představovali konec Vánoc jinak, ale nedá se nic dělat," poznamenává týmový manažer.

Hlavní konstruktér David Vršecký je přesvědčen, že nově povolaní členové týmu se zhostí svých rolí bez větších obtíží. „Věděli jsme, že pojedou čtyři auta, během sezony jsme dali dohromady špičkový tým mechaniků. Je sice pravda, že stejně jako pro jezdce, je Dakar i v případě mechaniků o zkušenostech, člověk je vystaven do té doby nevídanému tlaku, který umí zlomit charaktery, ale nějak si poradíme. Ostatně, nic jiného nám ani nezbývá."

Let v dobré společnosti

Pro české účastníky Rallye Dakar bylo vypraveno speciální letadlo, které je přepravilo do Saúdské Arábie. Kabina byla plná známých tváří a let probíhal ve veselé atmosféře. Menší prodleva nastala po přistání v Džiddě. Pasažéři byli propouštěni po 15 osobách a 15 minutách, takže v letadle stojícím na ranveji strávila výprava ještě další dvě ranní hodiny. Hladce proběhly celní kontroly i ověření covid testů z Prahy. „Všechno cajk. Jsme rádi, že jsme na místě. Těšíme se na Dakar. A večer dáme první živák pro fanoušky," komentoval cestu navigátor František Tomášek.

Nejen test na covid. Účastníci Dakaru budou muset mít i očkování proti chřipce, prozrazuje Martin MacíkVideo: Sport.cz, Big Shock Racing

Po příletu do Džiddy museli všichni účastníci nastoupit do předepsané 48hodinové karantény. „Každý tým předem nahlásil, kdy přiletí a v jakém hotelu bude ubytován. Aby pořadatelé měli kontrolu a mohli vše připravit a komunikovat se saúdskoarabskou vládou. Během karantény bychom měli dostat pozvánky na další PCR testy, organizované přímo pořadateli v areálu Královského stadionu, kde bude stát i bivak 0 a budou se tu odehrávat všechny úvodní akce spojené se startem Dakaru," popisuje další vývoj Martin Pabiška, manažer týmu Big Shock Racing.

Související témata: