Hlavní obsah

Blízko senzaci! Češi útočí na historický výsledek na Dakaru

Praha

Český tým Orion – Moto Racing Group je na Dakaru blízko senzaci. Díky Martinu Michkovi se na slavné rallye pere o historicky nejlepší český výsledek v kategorii motocyklů. Před poslední etapou drží průběžné 10. místo, které v roce 1998 obsadil dosud historicky nejlepší Stanislav Zloch. „Určitě chceme tu první desítku udržet. Byla by to bomba. Všichni jsme napjatí," uvedl šéf stáje Ervín Krajčovič. „Je to neuvěřitelné. Po tom všem, co se mi loni stalo, jsem vůbec nečekal, že bych mohl útočit na první dvacítku, natož na desítku," řekl rodák z Českých Budějovic, který dojel v 11. etapě patnáctý.

Mohlo to být ještě lepší. Martina Michka v 11. etapě zdržela proražená pneumatika a blouděníVideo: Orion Moto Racing Group

Článek

Před pár měsíci neměl Michek na závodění ani pomyšlení. Jeho život visel po selhání jater na vlásku. Vždyť deset z patnácti lidí na tohle onemocnění zemře a další čtyři musejí podstoupit transplantaci. Jen jeden z trablů vyjde bez následků. Tohle štěstí měl právě on a teď píše další zázračný příběh. Se svou „kátéemkou" s českými komponenty ukazuje záda závodníkům na továrních motorkách, kteří mají úplně jiné finanční možnosti.

V pátek jim bude ve finiši Dakaru odolávat. Jedenáctý Matthias Walkner, vítěz soutěže z roku 2018, na něj ztrácí přes 14 minut, dvanáctý Portugalec Joaquim Rodrigues má manko 24 minut. „Jsou to velké dakarské hvězdy. Oba to jsou navíc motokrosaři, takže se dobře známe z jiných závodů. Bože, to bude krásná etapa. Už teď jsem z toho rozsypaný jak čínský čaj. Už mě svrbí zápěstí," prozradil Michek, několikanásobný domácí šampion v motokrosu.

Bylo to fakt drsný! V závěru etapy nám odešly brzdy, přiznává posádka Martina MacíkaVideo: Facebook Martina Macíka

Deváté místo? MRG se nevzdává!

Z dvaatřicetiletého borce odhodlání čiší. „Šance udržet desítku je reálná. Jdu do boje, jdu se odevzdat. Věřím, že všichni fanoušci to se mnou budou prožívat. Budu se o to rvát, možná to teď řeknu trochu bláznivě, ale pojedu přes závit. Nenechám to ležet na zemi," zdůraznil Michek, který za devátým Slovákem Štefanem Svitkem zaostává o více než 48 minut. „Na Dakaru je možné sice všechno, ale stáhnout jeho náskok v jedné etapě bude složité. Musel by podobně jako dneska někdo z favoritů odstoupit, nebo udělat velkou chybu. Ale Martin je bojovník a už teď je velmi nažhavený. Jsme tu, abychom závodili, nevzdáváme se," prohlásil Krajčovič.

Deváté místo by bylo historicky nejlepší umístění českého závodníka mezi motocykly na Dakaru. Navíc v kategorii, která má nejvíce továrních týmů, závodníků, a je zde největší konkurence. Historické maximum zatím drží Stanislav Zloch z roku 1998, jenž byl desátý. „Se Standou jsme kamarádi, byli jsme spolu na Dukle, kde jsme strávili asi čtyři roky," dodal Krajčovič, který je z Michkova parádního vystoupení nadšený. „Martin jel super. Na začátku etapy přitom trefil kámen a během rychlého pitstopu v servisní zóně jsme museli vyměnit přední kolo a překontrolovat celou motorku. Tým ale zafungoval dobře a povedlo se to."

Přitom jezdec týmu Orion – Moto Racing Group v 11. etapě na mezičasech dokonce figuroval na páté pozici. V závěru ale ztratil. „Královská etapa byla opravdu pěkná. Přichystala úplně všechno od terénů po písky, duny, kamení a šotolinu. Organizátoři to vybrali důkladně. Do 340. kilometru jsem si držel skvělé páté místo. Jelo si mi parádně, lehce. Na tankovačce jsem ale zjistil, že mám naříznutou zadní gumu, takže jsem musel hodně hodně zvolnit, abych do cíle vůbec dojel. Měl jsem to do bivaku 260 kilometrů, z toho 130 kilometrů bylo ještě měřených, což nebylo úplně jednoduchý, aby se guma nezula," vysvětlil.

Foto: Orion Moto Racing Group

Motocyklista Milan Engel v 5. etapě Rallye Dakar

„Druhý problém byl ten, že jsem zbytečně přemýšlel nad umístěním, nad gumou a nad sebou samým a nějakých dvacet kilometrů před cílem jsem udělal velkou navigační chybu, která mě stála minimálně dvanáct minut. To mě mrzí," konstatoval Michek, jemuž k posunu na desátou příčku pomohl také nevídaný zkrat průběžně čtvrtého Španěla Joana Barredy Borta, který na 174. kilometru vynechal povinnou dvacetiminutovou zastávku určenou k doplnění paliva a došel mu benzin.

Engel chce být ve dvacítce

Radost dělá Krajčovičovi i druhý závodník Milan Engel. Ten ve čtvrtek zajel 19. nejlepší čas, ale po penalizaci dvaceti minut klesl na 27. místo. „Ke konci mě to vyškolilo, netrefil jsem jeden waypoint, což je škoda. Byla to dlouhá etapa. Moc mi neutíkala, protože jsem jel celou dobu sám," podotkl Engel. „Duny, které nám slibovali, byly na trati minimálně, asi jen 40 kilometrů. Rychle jsme je projeli, pak přišly zase kameny, šutry a pisty. Jeli jsme v horách, cesta byla zamotaná, občas to bylo hůře čitelné. Dost těžké na navigaci."

I on je s aktuální pozicí v celkové klasifikaci spokojen – Engel je zatím na 19. místě. Cílem je nejlepší dvacítku udržet. „Bude to ještě stres. Ale to je prostě Dakar. Netuším, co nás zítra bude čekat, před chvilkou pršelo. Jsem zvědavý, jak bude terén vypadat. Myslím si, že pisty nebudou tolik prašné. Asi se pojede rychle," odhaduje Engel.

Podmol ukázal, že na to má

Motocyklista Libor Podmol na Dakaru zraje jako víno. Přestože už dlouho bojuje se namoženými šlachami v rukách, prakticky každý den se zlepšuje. V předposlední královské etapě obsadil 21. místo. „Bylo to hodně náročné, fyzicky asi zatím nejtěžší. Hodně kamení, ale ke konci i nepříjemné duny. V nich jsem myslel, že mi ruce upadnou. Zatnul jsem zuby a dojel to v tempu, které jsme nasadili. Nakonec z toho je můj nejlepší výsledek," uvedl šéf Podmol Dakar Teamu.

Foto: MCHphoto.cz

Motocyklista Libor Podmol na trati Rallye Dakar

Podmol už se v průběžném pořadí dostal na třicátou příčku. Podle svých slov za to vděčí hlavně tomu, že jede poslední dny více hlavou. „Více o všem přemýšlím a přináší to kýžené ovoce," řekl v cíli jedenácté etapy, která byla o 50 kilometrů zkrácena kvůli rozvodněným řekám.

Dvěma drobným zaváháním se ovšem nevyhnul ani tentokrát. „Jednu dunu jsem nedal úplně nejlíp. Skočil jsem a letěl z ní dolů asi dva a půl metru. Trochu jsem si při dopadu narazil kotníky, snad až do zadku, a taky mi trochu křuplo v ramenu. V dunách jsem pak jel asi patnáct minut v bolestech," popsal. „A taky škoda, že jsem se vracel pro jeden waypoint. Jinak by to mohlo být ještě lepší. Jsem však nadšený, že to má stále vzestupnou tendenci."

Nováček na slavné rallye si už v Saúdské Arábii vytrpěl hodně. Obávanému písečnému protivníkovi se však odmítl vzdát. A vyplatilo se. „Hned první den jsem měl obrovský pád, který to mohl vše zhatit. Dokodrcal jsem se do cíle s otřesem mozku. Třetí den se nám rozbil ovladač od čerpadla v nádrži a musel jsem cucat benzín do pet láhve. V poušti jsem tak byl hodinu a půl zbytečně. To je čas, který už teď nedoženu. Zase to má ale šťávu a příběh. Vše tady natáčíme a dokumentujeme. Lidem potom ukážeme celou tuhle neskutečnou dakarskou cestu," nastínil Podmol.

Poslední výkony bývalého mistra světa ve freestyle motokrosu nabíjejí energií. „Mám za sebou dvanáct závodních dnů, zítra už to chci dotáhnout. Jsem rád, že výsledky jdou nahoru. Říkám si, že je dobře, že to není obráceně. Kdyby se mi zkraje dařilo a na konci prožíval to, co na začátku, to by byla bída. Takhle mě to baví," prohlásil. „Myslím, že jsem tímhle jednadvacátým místem v nejtěžší etapě všem ukázal, že na to mám. Kdyby nepřišly problémy na začátku, mohl jsem celkově bojovat možná i o dvacáté místo. Ale na kdyby se nehraje. Máme ještě jeden den před sebou. Když budu celkově do třicítky, bude to super," dodal Podmol.

Související témata: