Článek
Jak se s odstupem času díváte na svoje odstoupení z letošního Dakaru?
Pořád stejně. Smůla. Zatáčka, za níž jsme skončili, nebyla v rozpisu. Jeli jsme ve vysokém korytu. Navíc velkou rychlostí. Auto šlo do smyku. Když se ukázalo, že ta zatáčka hodně utahuje, už jsem si tím nemohl nic dělat. Auto jsem poslal ven. Bohužel jsme narazili na kámen a došlo kromě defektu k poškození spodní části vozu. Kamaz by si s tím poradil, protože má velký doprovod a na trati Mardějeva s třetím vozem, který je jako ,samožer´ na náhradní díly. My jsme to opravit nemohli. Auto sice jede, ale závodit se s tím nedalo. V první etapě jsme prohráli o pětadvacet sekund, protože nás brzdil Kabirov a kryl Čaginovi záda. Nezlobím se na ně, s jejich potenciálem bych se asi choval stejně.
Kdy si pojedete do Francie pro auta?
Měla by doplout v půlce února. Všechna jsou schopna dojet po vlastní ose.
Vítěz letošního Dakaru Rus Vladimír Čagin po vašem odstoupení prohlásil, že tím pro něj Dakar skončil, protože jiného soupeře Kamaz nemá. Berete to jako poklonu?
Četl jsem to na internetu a upřímně mne to potěšilo. On už na Silky Way Rallye řekl, že z nás má velký respekt. A to tam bylo devět ostrých kamazů a dvě auta De Roye.
Martin Macík ale prohlásil, že se s Kamazy nedá závodit, že se s nimi můžete udržet maximálně dvě etapy...
To je jeho názor. Já jsem Loprais, a když jedu na Dakar, tak bojovat o vítězství nebo alespoň stupně vítězů. Jednak mne k tomu zavazuje rodinná tradice a šest vítězství strýce Karla, ale mám to hlavně v povaze. Nikdy nebudu soutěž jen objíždět, abych dojel a ono to nějak dopadlo... Pokud by nám auto vydrželo, bojovali bychom s Kamazy o přední příčky. Vždyť na jejich Silky Way Rallye jsme skončili třetí a osm jich zůstalo za námi. Samozřejmě se nemůžeme rovnat jejich doprovodu. Na takový prostě nemáme. Zatímco mi počítáme v miliónech, oni v desítkách miliónů. Loprais Tatra Team má podporu v rámci možností kopřivnické Tatry, na ně dělá celá továrna. Samozřejmě při technických problémech právě to zázemí rozhoduje, ale to nás neodradí. Tyhle dálkové soutěže jsou také o velké dávce štěstí. V prvním jihoafrickém Dakaru nás zradila spojka, při letošním jsem udělal chybu já, beru to na sebe.
Kdy se pustíte do přípravy nového auta?
Už na nich pracujeme. Máme už připravenu u jednoho nosnou část a kabinu. Letos chceme postavit tři rovnocenná auta, abych mohl na soutěže přesedat z jednoho do druhého. Na všech budeme aplikovat nové vyzkoušené věci. Na Dakar by měla být připravena minimálně dvě. I proto, kdyby se podařilo zajistit prostředky a mohli jsme vyjet ve větší síle. Věřím, že nás partneři neopustí. My jsme z pěti posledních velkých závodů skončili třikrát třetí a dvakrát na jihoamerické Dakaru vypadli. Získaná data a ověřené komponenty ukazují, že jdeme ve vývoji správnou cestou. Nové auto se vyvíjí minimálně tři roky. Nemohu prozradit, co všechno bude nové, to bych odkrýval před konkurencí karty.
Naznačte alespoň něco...
Bude to velký průlom do toho, s čím dosud Tatra na Dakaru jezdila. Vůz bude například o víc než tunu lehčí než ten, s nímž jsem byl v Africe v roce 2007 třetí a motor o 250 koní silnější. Technických změn bude mnohem víc, ale to je opravdu vše, co teď mohu prozradit.
Postavíte tedy úplně nové vozy?
Pokud myslíte, že ty stávající zahodíme, pak nikoliv. Nové, ověřené věci budeme aplikovat do těch připravovaných. Vývoj je postupný. Postavit úplně nové auto, včetně nevyzkoušených věcí, to by nebylo dobré. Vyvíjíme v rámci našich možností postupně a auto jde hodně dopředu.
Uplatníte i návrhy z veřejné soutěže o nový design?
Určitě, proto jsme ji vyhlásili. Přišlo přes sto výborných návrhů. Všechny uplatnit nemůžeme, ale zkombinujeme jich třeba víc.
Stále častěji se hovoří o návratu Dakaru do Afriky. Co si o tom myslíte?
Do Afriky Dakar patří. Vždyť jsem tam zajel v posledním ročníku třetí místo. Jenže v Africe je to o bezpečnosti. A tu mohou organizátoři zaručit jen v Tunisku, Libyi a Egyptě, takže zase by nebyl dojezd v Dakaru a chyběly by náročné pasáže v buši a skalách. V Jižní Americe je bezpečno a vlastně všechno, co potřebujete i poblíž trati. Nemluvě o obrovském zájmu diváků. Návrat do Afriky by odradil i velké množství jihoamerických jezdců, kteří by na to neměli a přitom jedou výborně. To by také byla škoda. Takže moje odpověď nebude jednoznačná - srdce říká Afrika, ale rozum Jižní Amerika.