Článek
Z původních padesáti přihlášených žen a dívek se do této fáze náročného výběru dostalo deset nejúspěšnějších. Z nich mají být nakonec vybrány dvě nejodolnější, které v roli anavigátorek absolvují nejdřív zářijovou Silk Way Rallye v Rusku a v případě, že se osvědčí, i samotnou Rallye Dakar.
Adeptky postupně procházely různým testováním, aby se ukázalo, které z nich jsou nejlépe vybaveny pro zvládnutí dakarských záludností. Seznámily se se servisním školením, studovaly manuál, učily se předpisy pro dálkové soutěže, musely si osvojit čtení z itineráře a vyzkoušely si navigaci v terénu podle roadbooku.
Samozřejmě nechyběla ani jízdní praxe, která proběhla v ostrých „dakarských“ autech v písečném polygonu u Senice na okraji Záhorské nížiny a úpatí Bílých Karpat. Dívky při tom třeba poznaly, jaké to je vykopat co nejlépe a nejrychleji zahrabané auto z písku. Po celou dobu konkurzu je sledují členové výběrové komise či poroty, kteří mají bohaté zkušenosti s účastí v dakarské rallye.
Tvrdá prověrka v přírodních podmínkách
„Děvčata nám už předvedla, jak si rozumí s teorií, jak jsou na tom se svými jezdeckými i navigačními schopnostmi, manuální zručností, citem pro techniku i smyslem pro práci v týmu. Teď je třeba, aby ukázala, jak si dovedou poradit i v situacích, kdy štěstí zrovna nepřeje,“ vysvětlil další postup jeden z šéfů pořádajícího Czech Dakar Teamu Jiří Janeček.
Nyní tedy účastnice soutěže poznají extrémní zátěž. Na pořadu dne je takzvaný „kurz přežití“, což je náročný test v přírodních podmínkách s minimem civilizačních prostředků. Tato část výcviku je motivována snahou přiblížit kandidátkám dakarský maratón z pohledu nečekaných situací, které při soutěži mohou kdykoli nastat a s nimiž je třeba počítat. Zejména co se týče případů selhání techniky a uvíznutí v pustině.
„Na tuto prověrku se simulovanými havarijními podmínkami odvezeme ženy v pátek večer do Brd, kde bude pod dohledem instruktorů probíhat praktická část výcviku,“ dodal „otec projektu“ Ženy pro Dakar Janeček.