Článek
Továrnímu týmu ruského Kamazu i běloruské automobilce MAZ se totiž významně pootevřely dveře k návratu na slavnou soutěž, a to i v případě, že ruský útok na Ukrajině bude pokračovat. „Věřím, že jezdecky i technicky se jim už vyrovnáme,“ míní Macík.
Klíčový krok pro možný comeback „nežádoucích“ se odehrál loni v prosinci. Mezinárodní automobilová federace FIA poměrně zásadně upravila pravidlo, podle kterého smějí ruští a běloruští sportovci startovat v jejich soutěžích, kam patří i Dakar. Po únoru 2022 museli závodníci podepisovat dokument, v němž odsuzovali válku – z ruského pohledu speciální operaci – na Ukrajině, což je de facto vylučovalo ze všech sérií.
„Odsoudit válku znamená v Rusku hrozbu až 15 let vězení, takže dokument podepisovali jen ti, kteří trvale žijí v zahraničí. A byla otázka, jestli to chtít po desetiletých dětech, které toužily v Itálii závodit v motokárách. To bylo poměrně přísné,“ popisuje pro Sport.cz Jan Šťovíček, prezident Autoklubu a taky člen Světové rady motorsportu FIA.
A tak FIA rozhodla, že podmínky pro start ve svých soutěžích srovná s těmi Mezinárodního olympijského výboru, které vyžadoval po ruských a běloruských sportovcích na olympiádě v Paříži. Tedy mohou závodit bez vlajky, označení své země a bez nároku na hymnu. Nesmí jít o armádní sportovce či členy jiných bezpečnostních složek a taky nesmějí veřejně schvalovat a podporovat ruskou válku na Ukrajině, byť zrovna tento bod se v Paříži poměrně těžce prokazoval. Už ale nemusí podepisovat odmítání. „Teď je to tak s případnou účastí na Dakaru na politickém rozhodnutí Rusů,“ míní Šťovíček.
Loni v lednu ruský server championat.ru přinesl článek, v němž čtenářům popisoval důvody, proč jejich Kamaz na Dakaru nestartuje. A jako ten první uvedl, že by nemohli jet za svou zemi a pod svou vlajkou, což považují za diskriminační, až bodem číslo dva bylo podepsání onoho odsuzujícího dokumentu. Mohlo jít samozřejmě o ruskou rétoriku, která hraje na nacionální notu, protože v roce 2022 Kamaz jel pod neutrální vlajkou jako v důsledku dopingové aféry.
Taky vše mění čas. Podle posledních vyjádření z ruského ministerstva sportu už i zdejší sportovní „papaláši“ navrhují konsensus. Účastnit se soutěží i bez vlajek, protože dlouhodobá mezinárodní izolace jim v jejich očích škodí víc.
Kamaz je podporovaný státem, i proto Šťovíček mluví o „politickém“ rozhodnutí a o tom, že se bude muset nejspíš řídit pokynem Kremlu. „Ale já bych chtěl, aby v kamionech jela úplná špička. Aby tam závodily továrny, protože ty tu kategorii i vývoj táhnou dopředu, což platí ve všech sériích. Pro všechny by bylo důležité, kdyby se vrátily, protože to posune úroveň soutěže. Jsem moc rád, jak se českým klukům na Dakaru vedlo. Ale když vyhrajete v konkurenci pěti, tak to není ono,“ říká Šťovíček.
Když vezmeme jen aspekt sportovní a odložíme politické a etické hledisko – byť jsou důležitější – tak tovární týmy Kamazu a MAZ na Dakaru bezesporu chybějí. Jejich absence svým způsobem může ohrožovat i budoucnost kategorie kamionů. Loni Macík vyhrál s dvouhodinovým náskokem, letos ještě o něco výraznějším. Celkově čtvrtý Koolen ztratil šest hodin, sedmý De Groot dvanáct a devátý Tomáš Vrátný skoro 24 hodin!
Jediné menší drama se odehrávalo mezi druhým Mitchelem van den Brinkem a třetím Lopraisem, jinak už po polovině byly rozdány karty. To v motorkách byl rozdíl u vítěze a druhého devět minut, u aut dokonce čtyři. Kvůli absenci továrních týmů, ubývajícímu počtu zájemců i velkým rozdílům vyřadili organizátoři Dakaru od letoška třídu čtyřkolek. A v ohrožení by se klidně mohly objevit i kamiony, byť ty formálně potřebují velké týmy z motorek a aut coby rychlou asistenci pro své jezdce.
Macíkův tým pak pro soutěž postavil devět kamionů, svým způsobem si utváří konkurenci, aby kategorie trucků neupadala.
Zároveň se tím ale připravuje i návrat Kamazu. „Jsem si jist, že jednou se na Dakar vrátí. Věřím tomu, že technicky i jezdecky se jim už vyrovnáme, ale jedině tím, že budeme mít víc kamionů v soutěži a pojedeme stejně takticky jako jezdili oni, tak jim dokážeme konkurovat. Tahle soutěž se nevyhrává individuálně, podívejte se na kategorii aut. Třeba v předposlední etapě jsme se ještě stihli na chvíli zahrabat, a když už jsme měli auto skoro venku, tak přijel Mitchel van den Brink a vytáhl nás. Tady nejde o to mít nějakou týmovou hierarchii, ale o taková ta drobná přátelství,“ řekl Macík pro Garáž.cz.
Byl by to dozajista skvělý souboj na trati a vůbec si nejde myslet, že by Rusové i s dřívější dominancí Macíka bez potíží přejeli. Loni v dubnu přinesl server championa.ru rozhovor s dvojnásobným vítězem Dakaru Dmitrijem Sotnikovem, v němž dostal otázku, kolik hodin by Macíkovi nadělil.
„Otázku beru jako vtip. Už jsme vynechali dva Dakary, zkušenosti chybí. Macík výrazně zvýšil tempo, zejména v písku. Na Dakaru v poušti získal klíčový náskok a vypadal velmi sebevědomě. Rozhodně bych tedy nemluvil o rozdílu v hodinách. Myslím, že by to byl moc zajímavý souboj se silným soupeřem. Má totiž jeden z nejsilnějších týmů současnosti,“ odpověděl Sotnikov.
Třeba skutečně už za rok bude Dakar i s ruským Kamazem. A Macík slibuje: „Chceme se na to připravit a mít silný tým.“
Rallye Dakar 2025
Nejslavnější světová rallye. To je Rallye Dakar, kterou letos v termínu 3.–17. ledna znovu hostila Saúdská Arábie. Na jezdce, mezi kterými nechybí ani české hvězdy, čekalo celkem 12 etap a více než 7700 kilometrů.