Hlavní obsah

Přes sto jezdců honilo v Sosnové Erika Janiše, ale marně

SOSNOVÁ

Autodrom Sosnová u České lípy hostil motokárové závodníky nejtěžší kvalifikační skupiny mistrovství Evropy třídy ICA (motokáry s motory objemu 100 ccm bez převodovky), jakož i juniorskou třídu ICA obdobných technických parametrů, určenou pro jezdce do 15 let. Rozsahem a účastí se jednalo o zcela unikátní akci, kterou historie našeho motokárového sportu nepamatuje.

Foto: pro Sport.cz JOKA Racing Team

Erik Janiš (vpravo) v čele druhého finálového závodu na autodromu v Sosnové.

Článek

Mezinárodní motokárová federace CIK-FIA pověřila české pořadatele uspořádáním středoevropské kvalifikace mistrovství Evropy poprvé, je jistě potěšující, že se organizátoři ze Sosnové zhostili svého úkolu dobře.

Nás ovšem především zajímá, jak si vedli čeští závodníci. Startovní pole třídy ICA čítalo neskutečných 103 závodníků, bylo mezi nimi např. osmačtyřicet Italů, což už samo o sobě dokazuje, jak těžká byla konkurence v nejrozšířenější světové třídě.

Kromě Sosnové se konaly ve stejném termínu kvalifikace pro severskou skupinu a pro skupinu, v níž bojovali závodníci z Francie, Španělska a Portugalska. Z každé skupiny postupuje čtyřiadvacet nejlepších do finálového závodu ME, který se uskuteční 21. srpna v italském Lecce.

Od prvních tréninků se závody v Sosnové vyvíjely velmi nadějně pro české barvy. A to i ve třídě ICA-J, v níž se v soutěži 68 jezdců úspěšně prosadilo několik našich reprezentantů. Libor Toman si dokonce dokázal vybojovat pro první finále pole position, celkovým vítězem se pak stal Zdeněk Groman z týmu KVS Racing. Velmi dobrý výkon podali i Lucie Panáčková a Michal Procházka. Všichni jmenovaní si zajistili účast v evropském finále.

Ve druhém finále neměli soupeři šanci

Skutečným vrcholem třídenního zápolení byly závody kategorie Intercontinental A, v níž se jedinečně prosadil teprve sedmnáctiletý Erik Janiš, přestože v této třídě startoval poprvé. Je totiž plně zaměřen na kategorii Intercontinental C (125 ccm s převodovkou), v které po čtyřech ze šesti závodů vede průběžné pořadí mistrovství Evropy. Špičkovou techniku - podvozek BIREL s motorem TM mu připravuje Josef Kališ se svým JOKA týmem a pro závod v Sosnové přiložil ruku k dílu i Orion Racing Litomyšl.

Sítem pěti kvalifikačních jízd prošel Erik Janiš bez zaváhání, na rozdíl od řady favoritů. Do prvního finálového závodu startoval z šesté pozice, brzy se protlačil na třetí místo a tvrdě útočil na druhého Kristapse Meterse z týmu KVS. První v cíli byl Nicholas Risitano, juniorský mistr Evropy z roku 2002. O vyrovnanosti startovního pole snad nejvíc svědčí tento fakt: v měřeném tréninku se do jedné sekundy vtěsnalo 86 jezdců!

Před druhou finálovou jízdou se na Janišově motokáře pilně pracovalo a výsledek byl vidět! Během několika okruhů se Erik usadil v čele a s přehledem vodil celé startovní pole. V závěru závodu ho sice krátce předjel Meters, ale Erik se v technické pasáži tratě okamžitě revanšoval a vedení uhájil až do cíle. Prvním gratulantem byl Erikův starší bratr Jarek. A v závodnickém nebi se jistě spokojeně usmíval otec obou chlapců Jaroslav Janiš, který tragicky zahynul při autonehodě před čtyřmi lety.

Erik se také dočkal diváckých ovací, jaké ještě při závodech v domácím prostředí nezažil. Zcela zaslouženě, prosadil se proti 102 závodníkům z 11 zemí a plně prokázal svůj velký talent. Kromě Janiše postoupil do Lecce i osmnáctý v pořadí Jiří Skula, naopak o devět míst utekl postup Adamu Koutovi.

Související témata: