Hlavní obsah

Podceňované Audi ovládlo slavný závod 24h Le Mans

Praha/Le Mans

Popáté v řadě triumfoval tovární Audi Sport Team Joest ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. Vítězně dovedla do cíle prototyp Audi R18 E-Tron Quattro posádka Marcel Fässler, André Lotterer a Benoit Tréluyer. Také na druhé pozici dojel vůz této německé stáje. Závod od sobotní 15. hodiny sledovalo na více než 14 km dlouhém okruhu rekordních 262 000 diváků.

Foto: Regis Duvignau, Reuters

Benoit Treluyer protíná s prototypem Audi R18 e-tron quattro (číslo 2) cíl závodu 24h Le Mans. Vlevo druhé audi pilotované Tomem Kristensenem, který si dojel pro druhé místo.

Článek

Jasným favoritem nejprestižnější kategorie prototypů LMP1 i absolutní klasifikace byly oba vozy Toyota TS 040 Hybrid, které kralují letošnímu šampionátu ve vytrvalostních závodech. Hodně se čekalo i od nových Porsche 919 Hybrid, s nimiž se slavná automobilka vrátila do Le Mans po patnácti letech a její barvy oblékl třeba expilot formule 1 Mark Webber. Nakonec ale oba týmy kvůli technickým problémům na pomalejší, ale spolehlivější vozy Audi nestačily, byť v některých fázích závodu se dostaly do vedení.

„Bylo to velice těžké, hlavně v závěru prožíváte nervy. Měli jsme i technické problémy, ale náš tým je tradičně zvládl. Od nás se toho tolik nečekalo, favoritem byla Toyota, ale Le Mans je nevyzpytatelný. O to víc pak chutná vítězství," liboval si švýcarský pilot Marcel Fässler.

Kristensen se desáté výhry nedočkal

Na druhém místě dojela týmová jednička Audi, která sice vedla několik hodin, ale technické problémy ji zdržely v boxech. „Pro mne je nejdůležitější týmový úspěch. Samozřejmě jsem myslel, že mohu v Le Mans vyhrát podesáté, ale necítím zklamání. Druhé místo beru. Věřím, že jubilejního vítězství se ještě dočkám,"  řekl dánský rekordman slavného závodu Tom Kristensen.

Velké zklamání naopak cítili jezdci obou továrních vozů Toyota. Ten z kvalifikace nejrychlejší měl havárii v deštivém sobotním podvečeru a ztratil opravou téměř hodinu. Dlouhé hodiny pak dojížděl ztrátu, ale nakonec se přeci jenom dostal na stupně vítězů, a to díky výpadku Porsche v poslední hodině závodu.

„Zklamání je obrovské, protože jsme měli na vítězství. Bohužel oprava poškozeného vozu zabrala hodně času. Snažili jsme se ztrátu dojet, ale lepší než třetí už jsme být nemohli," litoval Francouz Nicolas Lapierre, který přes ztrátu pomohl dovést japonský prototyp na třetím místě celkově i v kategorii LMP1. Více než třináct hodin vedl druhý tovární vůz Toyoty, jehož lídrem byl Rakušan Alex Wurz, ale zastavila ho porucha elektroniky.

Jediným Čechem v závodě byl Jan Charouz, který se s vozem Oreca 03R Nissan podílel na osmém absolutním místě a čtvrtém v kategorii LMP2 v týmu Sebastien Loeb Racing. Cílem projel i fotbalový mistr světa a Evropy, legendární francouzský gólman Fabien Barthez, který závodil s „pomalejším" Ferrari 458 Italia.

Související témata:
  Odloženo Velká cena Brazílie - kvalifikace Odloženo
20241102T21 : 00:00+0100
Velká cena Brazílie - kvalifikace
Velká cena Brazílie - kvalifikace
Velká cena Brazílie - kvalifikace
  Vítěz: L. Norris (McLaren) Velká cena Brazílie - sprint Vítěz: L. Norris (McLaren) konec
20241102T15 : 00:00+0100
Velká cena Brazílie - sprint
Velká cena Brazílie - sprint
Velká cena Brazílie - sprint