Článek
Případný návrat však bude spojen s vysokými náklady. Před každým závodem je totiž nutné uhradit tzv. zalistovací poplatek, navíc by bylo nutné i zrekonstruovat Masarykův okruh.
„Mohu potvrdit, že jednání vedeme. Je to ale živá věc, detaily jsou citlivé a zatím je nechceme komentovat. Samozřejmě o nákladech spojených s pořádáním Velké ceny dobře víme. Za mě to byla skvělá akce nejen pro Brno, ale i celou zemi. Stojí za to se pokusit o její návrat,“ uvedl radní.
Investice se vyplatí
Jako první o jednání Brna a Jihomoravského kraje ohledně návratu Grand Prix ČR informoval Radiožurnál. Aberl Sportu.cz potvrdil, že o záměru vědí i zástupci vlády. Otázkou je, nakolik by se akce konala s finanční podporou státu. Půjde o investici v řádech několika set milionů korun.
Do Brna jezdilo na závody během letních prázdnin pokaždé až čtvrt milionu fanoušků motocyklového sportu z celé Evropy. Příznivci Velké ceny tento legendární sportovní podnik hájí tím, že se finančně Česku náklady vložené do závodů vždy mnohonásobně vrátily.
Nadšený, ale současně trochu skeptický je bývalý motocyklový závodník Karel Abraham, jehož motocyklová kariéra je s Grand Prix pevně spjata. „Na jedné straně jsem moc rád, že se řeší návrat závodů, a jen těžko umím popsat, jakou radost bych z toho měl. Na straně druhé jsme ale toto vůbec nemuseli řešit! Velká cena neměla padnout. My jsme neustále říkali, že se nám vyplatí. Česku dělala reklamu po celém světě. Tehdy nás ovšem kompetentní nevyslyšeli,“ posteskl si.
Zalistovací poplatek a oprava Masarykova okruhu
Cesta k návratu bude podle něj trnitá, zvládnout se ale dá. V první řadě bude nutné každoročně zajistit zalistovací poplatek pro promotérkou společnost Dorna. Před pěti lety činil zhruba sto milionů korun, nyní už vystoupal na 162 milionů. Abraham vysvětlil, že by návrat znamenal, že bude na Masarykův okruh pohlíženo jako na zcela novou trať, která musí po technické stránce splňovat přísné podmínky pro pořádání závodů. Což znamená nutnost zásadní investice.
Okruh potřebuje nový asfaltový povrch, rozšíření bezpečnostní zóny v okolí dráhy a úpravu technicky náročné zatáčky číslo pět. Jde zhruba o 200 milionů korun, které by se musely investovat, aby byl okruh opět připraven na zářný comeback. Aberl neuvedl, jak by se tyto náklady řešily. Uvědomuje si ovšem, že jde o klíčové investice. Naposledy se závod jel v Brně v roce 2020.