Hlavní obsah

Velká změna těsně před Brnem: Smrž osedlá Aprilii

BRNO

První ze dvou velkých motocyklových akcí, které o prázdninách zavítají na Masarykův okruh nedaleko od Brna – mistrovství světa superbiků – je za dveřmi. A už do pátečních tréninků vyrazí český jezdec Jakub Smrž za řidítky nového stroje. V rozjeté, a zatím nepříliš vydařené sezoně, střídá značku Ducati za Aprilii.

Foto: Radek Petrášek, ČTK

Jakub Smrž

Článek

Sedmadvacetiletý rodák z Českých Budějovic má za sebou dostatečně pestrou kariéru. Jednorázovou světovou premiéru, kde jinde než na domácí trati, si odbyl už v roce 1998. Na hondě, v kubatuře do 125 ccm. Stálým účastníkem šampionátu se stal o tři roky později. V závěru sezony 2002 pak přestoupil do kategorie dvěstěpadesátek a v roce 2007 ze „silnice“ do konkurenčního seriálu superbiků.

Na stupně vítězů se ale mezi elitou postavil zatím jen jednou. To, co mu nikdy nevyšlo v mistrovství světa silničních motocyklů (nejblíže k "bedně" byl ve stopětadvacítkách v roce 2001 v nizozemském Assenu, kde projel cílem jako pátý, a o pár týdnů později v Brně, když ve velké „české bitvě“ těsně porazil Jaroslava Huleše a obsadil šesté místo), se povedlo až před rokem mezi superbiky – v Kubovi zjevně zaslíbeném Assenu. Smrž byl ve druhé jízdě klasifikován na třetím místě. Ačkoliv nemohl těžit z přímé tovární podpory, jako soukromník posbíral během nejvydařenější sezony 169 bodů a v celkové klasifikaci skončil desátý. Čekalo se, že podobných výsledků dosáhne i letos.

Smrž míval často technické potíže

Ale chyba lávky. Po osmi závodech ze třinácti patří českému závodníkovi 13. příčka se ziskem 61 bodů. Určitě by to bylo lepší, pokud by se mu nelepila smůla na paty. Pro kaskádu technických problémů (potíže s řemenem, motorem či spojkou) odstoupil Smrž předčasně z obou posledních závodů, v americkém Miller Motorsport Parku i v Misanu. Celkem u čtyř jízd v řadě si připsal nulový zisk (přitom za celou loňskou sezonu nebodoval jen pětkrát), a krátce před stěhováním superbikového seriálu do Brna vyměnil „zlobivou“ Ducati 1098 R – nikoliv za v zákulisí mnohokrát skloňovanou značku BMW – ale za Aprilii. Konkrétně za model RSV4 1000 Factory.

Návdavkem dostal možnost spolupracovat s testovacím týmem techniků, podílejících se na vývoji motocyklu pro tovární tým Aprilia Alitalia Racing. Sluší se připomenout, že právě s tímto motocyklem dosáhl před rokem Max Biaggi prvního vítězství pro Aprilii na Masarykově okruhu. Smlouva obsahuje klauzuli o předpokládané spolupráci s Jakubem Smržem i pro příští sezonu. Zajímavá vyhlídka? Určitě. Jenže každý přesun na jiný motocykl, a navíc „ze dne na den“, bývá nevyzpytatelný. Pro Smrže o to víc, že k němu dochází těsně před domácí Velkou cenou, která je z hlediska fanoušků vždy opředena obrovským očekáváním.

Doufá v úspěch

„Proto jsem v rámci přípravy otestoval alespoň stockovou aprilii týmu MS Racing, v úpravě pro FIM Superstock 1000, na které jezdí Ondra Ježek a Michal Salač. Bohužel, na své závodní se můžu svézt až během ostrých víkendových tréninků,“ svěřil se člen týmu Pata B&G Racing. „Nechtěl jsem ale klukům sahat do nastavení. Takže jsem udělal jen třicet kol a mám z nich dobrý pocit. Mít víc času a možnost úpravy nastavení, jsem přesvědčen, že bych překonal platný brněnský rekord na jedno kolo pro třídu Superstock. Aprilia RSV4 je totiž jednou z nejlepších motorek současnosti, což dokazuje aktuální série vítězství Maxe Biaggiho mezi superbiky. A tak doufám, že přechod k této značce bude i pro mne úspěšný, ačkoliv to bude chvíli trvat, než si na jiný styl jízdy zvyknu.“

Před rokem se Smržovi povedlo na Masarykově okruhu dosáhnout na kvalitní body, když skončil na šestém a devátém místě. O tom, jak si povede letos na novém motocyklu, bude jasno v neděli 11. července. První závod superbiků startuje podle tradice přesně ve 12 hodin a druhý v 15:30.

Související témata: