Hlavní obsah

V brněnském sluníčku se pečou jezdci, diváci i motocykly

Brno

Horko a zase horko. Jezdce na dráze i diváky na tribunách při pátečních trénincích brněnské Velké ceny motocyklů nemilosrdně smažilo ostré sluníčko. Teploměr během dne vyšplhal až na 36 stupňů Celsia, na povrchu Masarykova okruhu se naměřilo přes padesát.

Foto: David W Cerny, Reuters

Španělský jezdec Marc Marquéz se na brněnském okruhu ve vedru koncentruje na páteční trénink.

Článek

„Takhle vedro jako tady v Brně nám letos asi ještě nikde nebylo. Je ale fakt, že v Malajsii to bude v říjnu asi ještě horší, tam se k výrazným teplotám přidává i extrémní vlhkost vzduchu," upozornil Karel Abraham a na rovinu vypálil, že takové počasí úplně nesnáší.

„Pro mě je takové horko naprostá katastrofa. Někdo takové počasí snáší dobře, já s tím mám ale velké problémy a snažím se jen nějak přežít," dodal český jezdec královské třídy MotoGP. Karel Hanika závodící v Moto3 je zvyklý na extrémní horka z tréninkových pobytů ve Španělsku. „Snesl bych i čtyřicítky teploty," tvrdil 19letý mladík.

„Vedro neřeším, jezdec to vydrží. Horší to je s motorkou," usmál se další český zástupce nejslabší kubatury Kornfeil, jenž se přes den snaží maximálně zdržovat v klimatizovaných místnostech, hodně pít a na sluníčko nevycházet. „Každá minuta na sluníčku odebírá energii," podotkl.

„Smažíme se totiž i v garáži, jedině klimatizovaná hospitality nabízí přijatelné podmínky," ulevil si Abraham, ale podle svých slov se zase příliš razantně ochlazovat nesnaží. „Pak je to pro tělo větší šok, když do toho horka přijde. Důležité je být fit, aby to člověk fyzicky vydržel. Jak mám teď i jiné starosti, tak mi ty vysoké teploty zase až tak nepřišly," poukázal na své zdravotní komplikace.

Po červnové operaci nohy Abraham totiž není ještě v ideální kondici a letos v Brně na motocyklu tak trpí z jiného důvodu. „Ohledně počasí mám nejradši, když je zamračeno, neprší a teplota se pohybuje okolo osmnáctky. V neskutečné sluneční výhni, kdy je dvakrát víc, trpím," líčil zpocený Abraham.

Podle Kornfeila bylo důležité ustát extrémní podmínky nejen fyzicky, ale taky v hlavě. „Prostě si nesmím připustit, že je děsné vedro. Je to hodně i o té mentální stránce. Nejlepší je to neřešit, sednout na motorku a prostě jet, co to dá," mínil, když se z těla serval rozpálenou kombinézu, doslova přilepenou na kůži.

Sprchy na tribunách

Fanoušci na tom byli snad ještě hůř, těžko hledali na tribunách stín. Pořadatelé na šesti místech ale rozmístili celkem 12 sprch a zkusili i vodní klimatizaci - bránu o šíři deset metrů, která procházející diváky ochladí vodní mlhou. „Chvíli je to příjemné, ale jinak se za svou motocyklovou vášeň neuvěřitelně pečeme," říkala studentka Jana v tričku Hanikova fanklubu.

Víkendová předpověď pro Brno žádné podstatné ochlazení neslibuje, tady mají tropická vedra vydržet. „Ujedete pár kol a jste úplně mokrý všude, jen v krku dráždí sucho. Proto je nutné hodně pít," uvažoval Hanika. Někteří jezdci při vysokých teplotách jezdí se speciálním vakem na pití, přidělaným na kombinézu.

„Já si ho ale nemůžu vzít, protože by to byla další zátěž," podotkl Hanika, který patří se 176 cm a 65 kg mezi nejtěžší a nejvyšší jezdce v nejslabší kategorii. „Stejně si myslím, že hrb s vodou není moc řešení, slouží spíš jen k tomu, aby se přes hadičku udělalo vlhko v ústech. Já si radši naženu do pusy sliny," objasnil Kornfeil. Hanika přitom cítil, že ho trénink stál určitě pár kil. „Na váhu jsem radši nelezl," usmál se.

Vedro žere gumy

Extrémní teploty ale vadí i strojům. „Takové vedro žere gumy, které pak vydrží daleko méně než obvykle. Když se takhle ohřejí, pak děsně kloužou a na tom nejde pořádně jet," připustil Kornfeil. Letos se mi zdá trať nějak víc hrbatá než vloni. Přejedete hrb a předek nebo zadek odejde, ani nevíte jak," přemítal Hanika.

Obecně je i výkon motorek při takhle extrémních teplotách slabší. „Složitější je logicky i nastavení. Když je takový pařák, že má trať kolem padesáti stupňů, tak rekordní časy letos padat rozhodně nebudou," doplnil Kornfeil. „Šetřit pneumatiky ale moc nejde, jedině tím, že hledáte jiný nájezd do zatáček, ale v Brně je čím dál složitější vůbec udržet ideální stopu," dodal Hanika.

Související témata:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nejnovější články

NačítámNačíst další články