Článek
Falcón, jenž na Dakaru startoval podruhé, měl těžkou nehodu 7. ledna. Alexandre Azinhais, který jel za ním, mu okamžitě přivolal pomoc. Podle ředitele závodu Davida Castery ho záchranáři na místě resuscitovali a helikoptéra ho v kritickém stavu převezla do nemocnice. Po celou dobu hospitalizace byl udržován v umělém spánku.
„Carles nás opustil. Lékařský tým potvrdil, že neurologické poškození způsobené kardiorespirační zástavou v době nehody je nevratné,“ uvedl tým TwinTrail Racing v prohlášení na instagramu. „Carles byl usměvavý člověk, vždy aktivní, který si vášnivě užíval vše, co dělal, zvláště motorky. Opustil nás při něčem, co bylo jeho snem, při závodění na Dakaru. Pamatujme si jej pro jeho úsměv i radost, kterou v každém člověku vyvolal.“
Carles Falcón has passed away after an accident during the 2024 Dakar Rally 😔 Rest in peace 🙏#CarlesFalcon #DakarInSaudi pic.twitter.com/hgvmTzy2Yq
— Motorsport.tv (@MotorsportTV_UK) January 15, 2024
Falcón se po pádu tvrdě udeřil do hlavy a zastavilo se mu srdce. Měl silný otok mozku a zlomené obratle, žebra, zápěstí i klíční kost. Operace obratle ale kvůli otoku v mozku nebyla možná. Před třemi dny byl pak ve vážném stavu letecky transportován z Rijádu do Španělska.
„Nemůžu říct nic jiného, než že cítím obrovský smutek. My jsme organizátoři, vy jste závodníci a všichni víme, že děláme sport s obrovským rizikem. Ale když pak k něčemu takovému dojde, zaplaví nás velká bolest,“ citoval španělský list Marca ředitele rallye Davida Casteru.
Zároveň čelil otázce, zda by vedení závodu nemělo uvažovat o nějaké paralelní trase pro méně zkušené jezdce. „Nestojíme tu teď, abychom všechno změnili, ale abychom truchlili nad přítelem, který zemřel. Kdybychom se Carlese zeptali, určitě by chtěl jet ten jediný Dakar. Dakar ale má svá úskalí, a bohužel nehody motorkářů jsou hrozné.“
Dakar sice zavedl pro motorkáře povinné airbagy, jenže ty nefungují stoprocentně. Koneckonců v nedělní etapě popisoval Libor Podmol, jak přeletěl přes řídítka, ale airbag se nenafoukl. „Jsem dobitý jak pes.“
Martinu Michkovi zase za jízdy airbag vystřelil, aniž by spadl. Navíc u Falcóna by ani airbag nepomohl, neboť se při pádu tvrdě udeřil do hlavy, což bylo fatální. „Sledujeme všechny bezpečnostní technologie a jejich vývoj. Teď pracujeme na jednom, který více chrání hlavu, ale pořád nemůžeme zabránit všem nehodám,“ řekl Castera.
Když čtete Falcónův životní příběh, říkáte si, jak osud může být krutý. Byl to počítačový technik, který ale miloval motorky. V roce 2015 založil společnost TwinTrail, kde spolu s kamarádem Isaacem Feliuem dělali průvodce po trailových motocyklových stezkách, až je v roce 2021 napadlo přihlásit se na Dakar. O rok později se oba účastnili svého premiérového ročníku, jenže Feliu měl vážnou nehodu, po které měl poraněné obratle, drobné krvácení do mozku, zlomenou lýtkovou kost i zhmožděný hrudník a byl dva týdny v kómatu!
Prošel více než roční rekonvalescencí, ale rozhodli se s kamarádem na Dakar vrátit. „Jsme tu, abychom dokončili to, co jsme před dvěma lety nemohli. Po zkušenostech z roku 2022 jsme na to velice dobře psychicky připraveni,“ říkal Falcon před startem.
Podle dostupných údajů při Rallye Dakar přišlo od roku 1979 o život zhruba osm desítek lidí, přesný počet úmrtí se podle různých zdrojů liší. Falcón se stal 28. obětí mezi závodníky, ostatní byli členové doprovodu, novináři a diváci. Naposledy vloni zemřel na Dakaru fanoušek po střetu s kamionem Aleše Lopraise.
V roce 1986 nepřežil v průběhu závodu havárii vrtulníku zakladatel dakarské rallye Thierry Sabine. Vůbec první obětí byl už při premiérovém ročníku motocyklista Patrick Dodin.