Článek
Letos se závody uskuteční 4. srpna a počtvrté je bude pořádat spolek založený krajem a městem. S promotérskou společností Dorna má smlouvu na pět ročníků, ten příští se ale tedy nejspíš nepojede.
O ohrožení Grand Prix už v pondělí po rozhodnutí vlády mluvila primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS), nyní se přidal i Šimek. "Rozhodnutí vlády respektujeme, ale je to pro nás jasný signál, že současná vláda nemá zájem zachovat tuto akci na území České republiky," uvedl Šimek.
Dodal, že tím státní rozpočet přijde minimálně o 200 milionů, jak uvádějí studie analytiků z KPMG a Cyrrus. Peníze stát získává například z daní ze souvisejících služeb.
Rozhodnutí vlády je zklamáním
Kraj dá na letošní závody 25 milionů a Brno 15 milionů. Pro Šimka je rozhodnutí vlády zklamáním. "Fakticky jde proti rozhodnutí vlády z roku 2015, kdy byla Velká cena zařazena mezi mimořádně významné akce ČR, vznikl Spolek pro MotoGP jako pořádající subjekt a byla přislíbena odpovídající finanční podpora státu," řekl Šimek. Tehdy tvořila vládu ČSSD, ANO a KDU-ČSL. Nyní je menšinová vláda ANO a ČSSD.
Podle informací ČTK nepodpořila dotaci ve výši 65 milionů korun většina ministrů za hnutí ANO s výjimkou Kláry Dostálové a Aleny Schillerové. "Rád bych poděkoval těm členům vlády, kteří hlasovali pro podporu ve výši 65 milionů, jmenovitě Kláře Dostálové a Aleně Schillerové za přípravu tohoto materiálu pro rozhodnutí vlády," dodal Šimek.
Výkonná ředitelka a předsedkyně představenstva Automotodromu Brno Ivana Ulmanová také věřila, že vláda spolku požadovanou dotaci přidělí. "Počítala jsem s tím, že tam nějaká vstřícnost bude. Nicméně mi bylo sděleno, ale nevím, zda se to zakládá na pravdě, že zase bylo zpochybněno hospodaření spolku nebo automotodromu. Vzhledem k tomu, že tahle otázka se tady neustále propírá 15 let, tak musím říct, že je to naprosté zoufalství. Ti, kteří takhle rozhodli, tak ublížili nejenom financím České republiky, ale i jižní Moravě a motoristickému sportu," řekla Ulmanová ČTK.
Od únorového setkání s šéfem Dorny Carmelo Ezpeletou ale počítá s tím, že motocyklové MS Brno v budoucnosti opustí. "Řekl, že bohužel Česká republika je jedním z nejhorších partnerů, kteří jsou, a že Dorna v tuto chvíli ani neuvažuje, že by smlouvu prodloužila, protože platební morálka není bohužel taková, jakou si představovali, když stát prezentoval, že přebírá do svých rukou nadvládu na Grand Prix," uvedla Ulmanová.
Problémy byly již dříve
Závody měly v ČR zaniknout už v minulosti, protože je jejich předešlý pořadatel Automotodrom Brno nechtěl pořádat kvůli jejich ztrátovosti. Způsobuje ji zalistovací poplatek na zisk licence, který se nyní pohybuje ve výši přes 100 milionů korun.
Loni byly náklady závodů včetně zalistovacího poplatku kolem 170 milionů. Kraj dal 20 milionů, město 10, dalších 70 milionů vynesly vstupenky a stát dal 39 milionů. Na ztrátu 31 milionů pak kraj poskytl dalších více než devět milionů, město pět a zbytek požadoval po ministerstvu školství, které ale peníze nechtělo dát. Kraj i město letos podporu navýšily.
Vaňková už v pondělí řekla, že stát sníženou podporou přivedl pořádající spolek do složité situace a není jasné, zda bude město a kraj schopno chybějící peníze doplatit.
Vizitka Velké ceny České republiky |
---|
Oficiální stránky: www.brnograndprix.com |
Dějiště: Masarykův okruh |
První ročník: 1965 |
Počet uskutečněných ročníků: 53 |
Nejvíce vítězství (v rámci MS): Giacomo Agostini, Massimiliano Biaggi a Valentino Rossi (všichni Itálie) - sedm |
Nejlepší české (čs.) umístění (v rámci MS): Bohumil Staša - 2. místo (do 350 ccm 1971) |
Nejvyšší návštěva: 248.434 diváků (2015) |
Ostatní: tradiční součást kalendáře mistrovství světa silničních motocyklů patří každoročně k nejnavštěvovanějším Velkým cenám celého seriálu; první mezinárodní motocyklový závod v Brně se uskutečnil 10. září 1950 jako Velká cena ČSR, v roce 1965 byl podnik poprvé zařazen do seriálu MS; v roce 1982 z kalendáře šampionátu vypadl a jeho součástí se opět stal o pět let později po otevření nového Masarykova okruhu (mezitím se v Brně jezdilo motocyklové ME); závod získal již třikrát Trofej IRTA pro nejvydařenější GP sezony, kterou uděluje Asociace týmů MS silničních motocyklů; v posledních letech se organizátoři potýkali s ekonomickými problémy, akce pravidelně končila ztrátou v řádu desítek milionů korun a její další konání bylo v ohrožení; od roku 2016 závod pořádá nově vytvořený spolek, jehož členy jsou město, Jihomoravský kraj a regionální centrála cestovního ruchu; na letošní ročník dá stát 39 milionů korun místo požadovaných 65 milionů. |