Článek
V kubatuře do 250 ccm si ještě na definitivu musí počkat Japonec Hiroši Aojama, přestože závod vyhrál. Před finále ve Valencii má náskok 21 bodů na v neděli třetího Itala Marka Simoncelliho. Bodovali i oba Češi, Lukáš Pešek dojel osmý a Karel Abrahám dvanáctý.
Rossi obhájil titul, aniž by musel na nebezpečné trati vynakládat příliš mnoho úsilí. Španěl Lorenzo totiž startoval až z posledního místa kvůli penalizaci za pozdní příjezd na startovní rošt a bylo nereálné, že smaže podstatnou část bodového náskoku Itala.
Třicetiletý šampión sice udělal v první zatáčce chybu a propadl se na konec první desítky, bezchybnou jízdou si ale nakonec dojel se svou yamahou až ke stupňům vítězů. Také jeho konkurent Lorenzo se posouval rychle vpřed, na lepší než čtvrté místo to ale nestačilo. Za suverénním vítězem Caseyem Stonerem z Austrálie dojel druhý Dani Pedrosa.
"Závod se vyvíjel podobně jako celá sezóna. Byli jsme rychlí na suchých pneumatikách, ale těsně před startem začalo pršet a my museli na trať bez jakéhokoliv nastavení na mokro," popsal Rossi.
Ten nejsilnější kubatuře kraloval již posedmé, první titul získal ve stopětadvacítkách již v roce 1997, o rok později vyhrál i třídu do 250 ccm. "Je to skvělý úspěch. Musím poděkovat všem v Yamaze. Přátelé, mechanici i všichni ostatní lidé, kteří pro mě pracovali, byli skvělí. Jsem tak šťastný," rozplýval se Rossi, jenž nezapomněl ocenit výkon týmového kolegy Lorenza. "Byly to s ním skvělé bitvy. Teď jsme na vrcholu a můžeme si to užít," dodal.
Aojama si ještě musí počkat
Ve dvěstěpadesátkách začal výborně Simoncelli a dlouho vedl před Aojamou. Oběma dělal plných deset kol společnost i francouzský mladíček Cluzel, který i se slabší motorkou zvládal míchat pořadím, po deseti kolech se ale po pádu poroučel do depa. Pro oba lídry to byl signál k začátku divokého souboje. Celá čtyři kola se válčilo o každý centimetr a oba jezdci se dokázali během několika vteřin předjet i čtyřikrát.
Souboj nakonec vyhrál Aojama a záhy začal ujíždět. Během tří kol nadělil Simoncellimu tři sekundy a návdavkem přidal i nový traťový rekord okruhu v Sepangu. Vedení uhlídal až do konce.
Japonec Hiroši Aojama se raduje z vítězství v Malajsiifoto: Reuters/Shaiful Rizal
Na Simoncelliho se mezitím dotáhl i Španěl Barberá. V poslední rovince byl rychlejší a do cíle vlétli oba současně. Jury nakonec přiřkla druhé místo díky rychlejšímu času v nejlepším kole Barberovi. Aby Simoncelli obhájil loňský titul, musel by v posledním závodě ve Valencii vyhrát a doufat v Aojamův výpadek.
Bodovali i Pešek s Abrahamem
Body si odvezli i oba Češi, kteří startovali až z čtvrté a páté řady. Pešek zaostal za vedoucí skupinou, postupně zůstal zcela sám a nakonec si dojel pro osmé místo. "Start (ze 17. místa) se mi dost povedl, škoda jen, že jsem se tam pak v prvních zatáčkách potkal s Bautistou, musel jsem uhýbat venkem a hned se mi tam vytvořila mezera od první skupiny. Zhruba od půlky závodu, když jsem si na pronásledovatele vyjel dostatečný náskok, jsem si to už hlídal a postupně zvolňoval tempo," uvedl v tiskové zprávě Pešek, jenž přiznal, že jej v závěru sužovalo značné horko a vlhkost.
Abraham se držel nedaleko za Peškem, ale když jej v pátém kole předjel, v následujícím okruhu skončil po srážce s Locatellim na zemi. Zatímco Ital si zlomil zápěstí, Abraham se do závodu vrátil a zachránil čtyři body. Z karambolu vinil soupeře. "Předtím se snad pětkrát ohlédl, udělal místo Lüthimu, ale už vůbec nepočítal s tím, že já jedu za Thomasem. Zavřel to a vrazil přímo do mě," popsal kolizi Abraham. "Získal jsem čtyři body, ale závod byl slibně rozjetý, mohlo to být mnohem lepší," dodal.
V závodě do 125 ccm se z triumfu radoval už jistý šampión Julián Simón, který v napínavém souboji až do posledního kola zdolal svého týmového kolegu Bradleyho Smithe z Velké Británie. Devatenáctým místem zaznamenal nejlepší výsledek ve své premiérové sezoně Jakub Kornfeil na loncinu.
GP Malajsie v Sepangu, závod MS silničních motocyklů: |
Do 125 ccm: 1. Simon (Šp./Aprilia) 42:50,916, 2. Smith (Brit./Aprilia) -1,114, 3. Espargaro (Šp./Derbi) -6,293, 4. Gadea -8,003, 5. Terol (oba Šp./Aprilia) -8,485, 6. Cortese (Něm./Derbi) -10,188, ...19. Kornfeil (ČR/Loncin) -1:27,651. |
Průběžné pořadí MS (po 15 ze 16 závodů): |
1. Simon 264, 2. Smith 203,5, 3. Terol 173,5, 4. Espargaro 158,5, 5. Gadea 141, 6. Iannone (It./Aprilia) 125,5. |
Do 250 ccm: 1. H. Aojama (Jap./Honda) 42:55,689, 2. Barberá (Šp./Aprilia) -6,397, 3. Simoncelli (It./Gilera) -6,397, 4. Lüthi (Švýc./Aprilia) -14,871, 5. Faubel (Šp./Honda) -19,177, 6. Wilairot (Thaj./Honda) -19,567, ...8. Pešek -34,561, 12. Abraham (oba ČR/Aprilia) -1:10,616. |
Průběžné pořadí MS (po 15 ze 16 závodů): |
1. H. Aojama 252, 2. Simoncelli 231, 3. Barberá 214, 4. Bautista (Šp./Aprilia) 198, 5. Pasini (It./Aprilia) 128, 6. Lüthi 107, ...14. Pešek 70, 15. Abraham 64. |
MotoGP: 1. Stoner (Austr./Ducati) 47:24,834, 2. Pedrosa (Šp./Honda) -14,666, 3. Rossi (It./Yamaha) -19,385, 4. Lorenzo (Šp./Yamaha) -25,850, 5. Hayden (USA/Ducati) -38,705, 6. Vermeulen (Austr./Suzuki) -41,061. |
Průběžné pořadí MS (po 16 z 17 závodů): |
1. Rossi 286, 2. Lorenzo 245, 3. Stoner 220, 4. Pedrosa 209, 5. Dovizioso (It./Honda) 152, 6. Edwards (USA/Yamaha) 148. |