Hlavní obsah

Půvab, dráždivě krátké sukně i nadupané dekolty jsou zpět. Změní to jen fandové rychlých kol!

Zůstávají u zažité praxe. Rychlá kola a ženská krása budou ve spojení při tradičních hvězdných bitvách závěru plochodrážní sezony – nedělní Zlaté přilby i dalších pardubických závodů a také pondělního Tomíčkova memoriálu v Praze. Hostesky, naváděčky jezdců u startu, nebudou chybět ani přesto, že na některých mezinárodních podnicích už jsou striktně zapovězeny. Třeba při Grand Prix, což bylo patrné letos i v Praze. Ale teď jsou zpět…

Foto: Ashley Landis, ČTK/AP

Ilustrační foto

Článek

Banální záležitost? Nepodstatný detail? Snad, v nové době ovšem téměř s filozofickým podtextem. Do současných poměrů podle nositelů progresivních myšlenek něco takového už nepatří. Je to urážlivé, ponižující pro ženy, zní v podtextu zdůvodnění.

Praha však tentokrát uvidí něco jiného. „Oproti Grand Prix divákům nabídneme i naváděčky z Prague Star Cheerleaders,“ nastínil k doprovodnému programu Tomíčkova memoriálu ředitel závodu Pavel Ondrašík. Může to slíbit. Do organizace tradičního pondělního podniku - odvety za Zlatou přilbu - mu nikdo v tomto směru nemluví.

V Pardubicích, kde se závodí už od pátku, to je podobné. „Nevidíme na tom nic, co by kohokoli poškozovalo,“ namítá odpůrcům pardubický šéf Petr Moravec. „Pokud se někdo, v tomto případě promotér SGP, rozhodl jinak, je to jeho právo a nezbývá než jej akceptovat. Na druhou stranu promotér cyklu SEC, závodů ME, má v letošním roce stejnou filozofii jako my,“ připomíná dále.

Prodloužený plochodrážní víkend – Pardubice a Praha
Pátek 19:30
ME, závěrečný díl – průběžné vedení v Pardubicích hájí Dán Mikkel Michelsen; na startu trio Čechů Václav Milík, Jan Kvěch a Petr Chlupáč
Sobota 13:00
MS ve flat tracku a 49. ročník Zlaté stuhy juniorů
Neděle 12:00
75. Zlatá přilba
Na startu pardubického vrcholu mj. mistři světa Jason Doyle a Chris Holder i poslední český vítěz Václav Milík, pojede celá domácí špička
Pondělí – Praha Markéta 18:00
54. Tomíčkův memoriál
Na startu Václav Milík i Jan Kvěch, Peter Kildemand, Antonio Lindbäck či Rasmus Jensen a obhájce prvenství Marko Levišyn. Jako překvapení dorazí mistr světa a hrdina i tohoto ročníku GP Bartosz Zmarzlik! V jaké roli? Bude závodit? Nechme se překvapit...

Při vrcholném domácím podniku prostě nevidí nutnost omezení. Tradice je tradice.

Líbí se vám to? Je podivnost to, že dívky jsou spojovány se závody motocyklů či aut? Nebo je podivné to, že teď dochází k odluce a o krásnou dívku v dráždivě krátké sukni, která více odkrývá než skrývá, či jiném sexy oblečku s nadupaným dekoltem u řvoucích strojů nezavadíte?

Na zmíněnou Grad Prix má samozřejmě klíčový vliv promotér. Při červnovém závodě prestižního seriálu slečny vyklidily pozice. Respektive nebyly na trať ke startovacímu zařízení, kde bývalo jejich místo, připuštěny. Ať už šlo o cheerleaders, nebo Monster Girls, které bývaly nedílnou součástí marketingu celého seriálu.

V Polsku, zemi ploché dráze zaslíbené, z toho byl poprask. Brblali třeba i v Chorvatsku.

Foto: AK Markéta

Václav Milík (vepředu), Jan Kvěch (vpravo) a Brit Robert Lambert na pražské Markétě. Ilustrační foto

Zevrubně to rozebírala média. „Je to krok správným směrem,“ řekla pro Przeglad sportowy před Magdalena Środová, profesorka etiky a známá feministka. Nejen ona povýšila striktní zákaz využití dívčích půvabů na bohulibou záležitost odpovídající parametrům současného světa plného slov o rovnoprávnosti pohlaví a dalších módních hesel na všechna možná témata. Zkrátka: žena přece není jen jakýsi předmět, který lze takto marketingově využívat ne-li rovnou zneužívat.

Polské prostředí však od počátku bylo většinově proti takto ráznému pohledu v této oblasti.

Ale na druhou stranu noví promotéři Grand Prix nejsou originální. Jen šli ve stopách jiných motoristických disciplín. Včetně formule 1. Rozhodli se ustoupit od propagace sportu spoře oděnými modelkami nakrucujícími se před startovní čárou.

„Je to důvod k radosti, protože donedávna byly ženy ve sportu redukovány pouze na roli ozdoby. Na roli ještě nižší než při soutěžích krásy, protože při volbě Miss mají kandidátky aspoň šanci se vyjádřit, promluvit. Ve sportu jsou jen rekvizitou, mají vypadat dobře a usmívat se. Čím dříve s tímto vrtochem skončíme, tím lépe pro společnost,“ uvedla dále Środová. Zástupci polského motorismus se v neoficiálních rozhovorech obdobným postojům prý vysmívají. A co víc, v tamních soutěžích o ničem takovém ani náznakem neuvažují.

Foto: Dale Zanine, Reuters

Ilustrační foto

V Česku je praxe podobná. „Pokud budou mít děvčata zájem tuto práci dělat, tak budeme pokračovat,“ říká Moravec.

Zájemkyň mají v Pardubicích dost. „Jediní, kteří by mohli naše rozhodnutí zvrátit, jsou diváci. Až oni řeknou, že se jim to nelíbí, tak o tom budeme přemýšlet. Zatím s námi souhlasí absolutní většina a oni jsou náš hlavní partner. Což je v souladu s názorem, že uzurpovat si právo na výklad ‚požadavků doby‘ má celá společnost, a ne pouze skupina lidí. U nás na startu děvčata budou,“ uvádí Moravec.

V nejlepší klubové soutěži světa, polské PGE Ekstralize, se dokonce pyšní tím, že ustanovení o hosteskách je zakotveno v regulích. Předpisy upravují kostýmy, veškeré rekvizity a také chování dívek před startovní čárou.

„Prezentují barvy helem, informují o varováních na tabulích, desky, které drží, jsou také marketingovým prvkem a jsou spojeny s reklamou,“ připomíná zástupce Ekstraligy Przemysław Szymkowiak, že dívky jsou vlastně i součástí informačního systému pro závodníky i fanoušky.

V Polsku se s velkou pompou pořádá soutěž PGE Ekstraliga Miss Start. Plebiscit je populární a každý rok je odevzdáno kolem 150 000 hlasů. Některé modelky jsou na sociálních sítích populárnější než samotní jezdci.

U nás popularita ploché dráhy představuje zlomek oproti té polské. Ale postoje funkcionářů jsou podobné. „Pokud budou mít děvčata zájem tuto práci dělat, tak budeme pokračovat. Myslíme si, že je to zajímavý kontrast vůči jezdcům,“ uvažuje Moravec.

Některé hostesky kombinují práci na plochodrážních závodech s prací klasické modelky, ale nechybí mezi nimi studentky práv či budoucí lékařky. A Marcelina Rutkowská-Konikiewiczová, která je dnes jednou z nejpopulárnějších plochodrážních novinářek v Evropě, získala velkou slávu právě díky práci hostesky na oválu.

„Krásné dívky vždy přitahují oko a pomáhají k podpoře sportu,“ má jasno druhá vicemistryně PGE Ekstraliga Miss Start 2021 Kaja Sikorská.

„Jsme malou součástí tohoto sportu. Je to pro nás forma zábavy, možnost být u svého oblíbeného sportu, ukázat se, poznat nové lidi,“ připomíná pro Prezegladsportowy.pl další z krásných dívek u startovní čáry Klaudia Kamińská z Krosna.

Prodloužený plochodrážní víkend v Česku tentokrát nabídne pikantérii, jakou ovšem ani v Polsku hned tak neuvidí. Dámské zastoupení bude na obou stranách startovní pásky. Mezi účastníky nebude chybět německá jezdkyně Celina Liebmannová. Muže mezi girls v sukýnkách ovšem v Pardubicích ani v Praze nenajdeme.