Článek
Ten hodlá po rozpačité sezoně v belgickém týmu ELF Marc VDS Racing a s novým podvozkem Boscoscuro místo stávajícího Kalexu výrazně vylepšit šestnáctou pozici z loňského roku.
„Šlo o rozhodnutí vedení stáje, jako jezdec jsem byl s týmovým kolegou Jakem Dixonem postaven před hotovou věc a nezbylo nám než se nové značce přizpůsobit. Jsem ale spokojený, i když při testech v Jerezu se trať pogumovala způsobem, že grip, tedy přilnavost dráhy, byla tak velká, že jsme v zatáčkách měli problémy zadní kolo vůbec utrhnout, aby zatočilo,“ uvedl Salač v rozhovoru pro web České televize.
Třiadvacetiletý závodník z Mladé Boleslavi má za sebou těžký rok, při němž podstoupil i dvě lehčí operace. Novou sezonu započne v Thajsku, kde před třemi roky v předčasně ukončeném závodě finišoval druhý a zaznamenal tak jedno ze svých životních vystoupení. V pátečním tréninku skončil Salač třináctý a postoupil rovnou do sobotní druhé kvalifikace.
„Věřím, že bych v Thajsku měl být do desítky. I když soupeři jezdí na podvozku Kalex třeba už čtvrtý rok a znají ho dobře, takže jsou trochu ve výhodě,“ podotkl Salač.
Už pátým rokem jediný český pilot v šampionátu zažije vrchol sezony v létě, konkrétně od 18. do 20. července, kdy se mistrovství světa po pěti letech vrátí do Brna na Masarykův okruh.
„Hrozně moc se tam těším, stále nemůžu uvěřit, že se v Brně pojede. Podle mých posledních informací už se dělají různé úpravy trati, ať jde o frézování povrchu, či v bezpečnostních zónách, předělává se i elektronická signalizace. Věřím, že budu jeden z prvních, kdo si nový asfalt vyzkouší,“ uvedl Salač.
Hlavním magnetem letošního ročníku bude v královské třídě souboj nových parťáků z italské tovární stáje Ducati. Dvojnásobný šampion a vicemistr úřadujícího ročníku Francesco Bagnaia totiž dostal týmového kolegu ve znovuzrozeném Márquezovi.
Dvaatřicetiletý Španěl se může v případě titulu v červených barvách v historické tabulce MotoGP sedmým vavřínem vyrovnat legendárnímu Valentinu Rossimu. I když Márquez poslední titul vyhrál ještě v roce 2019, loni si po pěti letech dokázal, že se stále může měřit s nejlepšími a v celkové klasifikaci skončil ještě v satelitní stáji Gresini na třetí pozici.
Mírným favoritem je Márquez, což ukázal i první ostrý trénink sezony, v němž Španěl v pátek v Thajsku obsadil druhé místo za svým bratrem Alexem, zatímco Bagnaia zajel až třináctý čas a v sobotu půjde už do první kvalifikace.
Start sezony nestihl úřadující šampion královské třídy Jorge Martín, který po přestupu do Aprilie zažil hrozivý pád zkraje února na testech v Malajsii, a i když se dokázal vrátit, v pondělí po další nehodě v Thajsku musel na operaci. Kvůli zranění nestihne nejen úvodní závod, ale ani další podnik v Argentině.
Právě jihoamerická Grand Prix se vrací do šampionátu po roční odmlce, oproti předcházejícím rokům je v kalendáři znovu Brno a premiérově také Maďarsko, tamější Grand Prix bude v srpnu hostit nový okruh u jezera Balaton. O mistru světa se rozhodne nejpozději 16. listopadu, kdy je na programu poslední závod sezony ve Valencii.
Vše ale začíná v Thajsku, hlavní závod Moto2 se Salačem začíná v neděli v 7:15 našeho času, MotoGP přijde na řadu v 9:00.
MS silničních motocyklů 2025
2.3. Thajsko (Buriram), 16.3. Argentina (Termas de Rio), 30.3. USA (Austin), 13. 4. Katar (Lusail), 27. 4. Španělsko (Jerez), 11. 5. Francie (Le Mans), 25. 5. Velká Británie (Silversone), 8. 6. Aragon (Alcaňiz), 22. 6. Itálie (Mugello), 29. 6. Nizozemsko (Assen), 13. 7. Německo (Sachsenring), 20. 7. Česká republika (Brno), 17.8. Rakousko (Spielberg), 24. 8. Maďarsko (Balatonfökajár), 7. 9. Katalánsko (Barcelona), 14. 9. San Marino (Misano), 28. 9. Japonsko (Motegi), 5. 10. Indonésie (Mandalika), 19.10. Austrálie (Philipp Island), 26. 10. Malajsie (Sepang), 9. 11. Portugalsko (Portimao), 16.11. Valencie
Koho sledovat:
Moto3: 31 Fernandez (Šp., Honda), 36 Piqueras (Šp., KTM), 64 Muňoz (Šp., KTM), 71 Foggia (It., KTM), 66 Kelso (Austr., KTM), 99 Rueda (Šp., KTM).
Moto2: 3 García (Šp., Boscoscuro), 10 Moreira (It., KTM), 12 Salač (ČR, Boscoscuro), 16 Roberts (USA, Kalex), 18 Gonzalez (Šp., Kalex), 21 Lopez (Šp., Boscoscuro), 27 Holgado (Šp., KTM), 44 Canet (Šp., Kalex), 80 Alonso (Kol., Kalex), 96 Dixon (VB, Boscoscuro).
MotoGP: 1 Martín (Šp., Aprilia), 20 Quartararo (Fr., Yamaha), 21 Morbidelli (It., Ducati), 23 Bastianini (It., KTM), 33 B. Binder (JAR, KTM), 37 Acosta (Šp., KTM), 43 Miller (Austr., Yamaha), 63 Bagnaia (It., Ducati), 73 A. Márquez (Šp., Ducati), 93 M. Márquez (Šp., Ducati).