Článek
V čem byla uplynulá sezona MotoGP převratná?
Není to tak, že by se zeměkoule začala točit jinak, ale titul v MotoGP vyhrál Jorge Martín z netovárního týmu, což je unikát. Jeho největší protivník a obhájce titulu Francesco Bagnaia udělal víc chyb než loni. Teď čeká Martína přechod k Aprilii, což bude krok zpět, protože Ducati je na tom výrazně líp, ale uvidíme, jak se s tím popasuje. Má potenciál v budoucnu přidat další titul.
Jediný český pilot ve světovém šampionátu Filip Salač skončil ve třídě Moto2 v celkové klasifikaci šestnáctý, o pět příček hůř než v minulé sezoně. Jaký to byl rok pro něj?
Představoval si lepší sezonu. Měl světlé i horší chvilky. Super, že zvládl dojet na bedně (skončil třetí ve Velké ceně Japonska – pozn.red.), kdy měl i obrovské štěstí. Za mě nejlepší výsledek byl teď v Barceloně, kdy dojel pátý, ale bylo to opravdu vybojované a nikdo před ním nespadl. Celkově jsme ovšem my i on čekali lepší výsledky. Ne každá sezona se nicméně povede. Teď má dostat motorku, kterou považuje za lepší, tak snad mu to bude hrát do karet.
Čím to je, že Česká republika má ve světovém šampionátu už čtyři roky jediného zástupce?
Přiznám se, že nevím, ale štve mě to. Když je tam jeden jezdec, může kdykoliv vypadnout. Možná je to i tím, že došlo k určitému zdražení. Dřív bylo o něco levnější dostat se na tuto úroveň, ale opravdu nevím.
Vidíte mezi mladými někoho, kdo by mohl Salače doplnit?
V krátké budoucnosti, tedy za rok dva tři, tam nikdo další není. Máme ale mladé kluky, kteří směřují do Northern Talent Cupu nebo Red Bull Rookies Cupu. Tak snad se jim bude dařit a jednou se dostanou i do mistrovství světa. To je ale velká neznámá.
V jaké kondici je podle vás současný šampionát MotoGP? Dokázala Dorna překlenout konec kariéry legendárního Valentina Rossiho v roce 2021, který byl největší osobností šampionátu?
Pořád se tvrdí, že popularita MotoGP stoupá. Na závody chodí víc lidí, letos se prolomila hranice tří milionů návštěvníků na závodech. Zájem se zvyšuje i u televizních diváků. Závody MotoGP taky koupila Liberty Media, která vlastní i Formuli 1. Uvidíme, co s tím udělají. Pořád by z toho mohla být trošku větší show.
Pro české fanoušky bylo hlavní zprávou roku, že se MotoGP vrátí příští léto do Brna. Překvapilo vás to? Když GP v roce 2020 v Brně končila, hovořilo se o tom, že jakmile o ní jednou přijde, už se nevrátí…
Určitě to bylo svým způsobem překvapení. Na okruhu museli asi splnit podmínky, které si MotoGP kladla. Nemám s okruhem už nic společného (jeho otec a dlouholetý majitel Automotodromu Brno Karel Abraham starší loni prodal okruh podnikateli Karlu Hubáčkovi – pozn.red.), takže nevím, co všechno tomu předcházelo a co se muselo splnit, aby se MotoGP v Brně konala. V paddocku jsou ale všichni nadšení z toho, že se akce vrátí.
Co se z vašeho pohledu změnilo, že to naráz jde?
Nevím, těžko říct. Politici před čtyřmi roky měli postoj, že do toho peníze určitě dávat nebudou. Teď naráz čteme, že je to skvělé a strašně důležité, aby byla Grand Prix v Brně. Naráz je vůle. V každém případě je to správný názor.
Jaký očekáváte divácký zájem v Brně? Na jednu stranu se Grand Prix vrátí po pěti letech, na druhou se ale ve střední Evropě pojedou v létě hned tři další závody.
Očekávám obrovský zájem. Brno bylo mezi jezdci i fanoušky oblíbené. Šlo i o město a noční život. Fanoušci měli party v obytňácích. Velkou výhodou je, že se lidé těší, a když bude fanoušek uvažovat, jestli se vydat na Sachsenring, Red Bull Ring nebo do Brna, tak se rozhodne podle mě pro Brno, protože tam několik roků závod nebyl, a navíc si můžou říkat, že je nejisté, že to tam bude i nadále. Ano v Maďarsku se pojede poprvé, ale minimálně z těch dvou dalších si vyberou fanoušci Brno.
Jste komentátor a televizní expert, takže se v paddocku MotoGP pohybujete i pět let po konci kariéry. Jak jste se s novou rolí sžil?
Dobře. Hrozně mě baví pohybovat se pořád v zákulisí. Dostávám díky tomu spoustu informací a jsem dost spokojený. Reagují tam na mě velmi dobře. Není to zas tak obvyklé, aby bývalý jezdec byl v roli komentátora, ale rozhodně to není ani nic hrozně neobvyklého.
Jak často sedíte na motorce?
Jsem ambasadorem Ducati, což mi bere spoustu času. Takže na motorce sedím velmi často, ať už s VIP klienty, nebo na různých výletech. Je plno příležitostí.
V minulosti jste zmiňoval, že byste si rád zazávodil na Rallye Dakar. Je to na pořadu dne?
Tak napůl, teď na to není prostor ani čas, ale kdyby se naskytl, šel bych do toho. Závodění mi občas chybí a byl to obrovský kus mého života. Dělám už ale jiné věci.
Karel Abraham
Narozen: 2. ledna 1990
Počet závodů v MS motocyklů: 214
Počet závodů ve třídě MotoGP: 122
První závod: Velká cena Španělska (10. dubna 2005)
Poslední závod: Velká cena Valencie (17. listopadu 2019)
Největší úspěch: první místo v závodě Moto2 ve Valencii (2010)