Článek
Dorna jako promotér závodů mistrovství světa si letos naúčtovala zalistovací poplatek ve výši 111 milionů korun. Pořádající spolek kraje a města žádal o dotaci od ministerstva pro místní rozvoj ve výši 65 milionů, dostal však o deset méně. "Nic jiného nám nezbývá než schválit dalších 7,5 milionu, protože pokud by spolek zalistovací poplatek neuhradil, musel by dotaci státu vracet," řekl hejtman Bohumil Šimek (ANO).
Zároveň by při nedoplacení částky hrozilo, že by se v Brně nejel závod MS v příštím roce. Spolek již pořádal čtyři ročníky Velké ceny, s Dornou má smlouvu na pět sezon, avšak každý rok se potýká s problémy kolem financování. Dluhy má spolek i vůči menším věřitelům, které se podaří díky schváleným 15 milionům od kraje a Brna splatit.
Jediným věřitelem zůstane Automotodrom Brno, který spolku pronajímá okruh. Se zástupci Automotodromu budou město a kraj jednat. Automotodrom před letošními závody slíbil, že se bude podílet na nákladech pěti miliony korun.
Jak bude vypadat financování příštího ročníku, ještě není jisté. Spolek bude usilovat, aby stát svou podporu navýšil a kraj musel platit maximálně 30 milionů. "Všichni poslanci z jižní Moravy s námi požadovanou výší příspěvku 65 milionů souhlasí. Budeme jednat," uvedl Šimek.
Podle podkladů k zastupitelstvu skončilo hospodaření letošního ročníku na nule, výnosy i náklady přesáhly 183 milionů korun. Město a kraj musely řešit problémy už při minulém ročníku, kdy akce skončila ve ztrátě 31 milionů korun. Způsobila ji nižší podpora ze strany státu, než jakou spolek očekával. Dostal 39 milionů, požadoval 100 milionů.
Část loňské ztráty uhradilo město a kraj, zbytek pokryly peníze spolku, kde byly například i příjmy za lístky na letošní ročník. Tyto peníze tak chybí spolku letos.
Pokud se závod MS silničních motocyklů pojede v Brně i v příštím roce, může to nakonec být stejně naposled. Dorna totiž uvažuje o zdvojnásobení poplatku na zhruba 230 milionů korun.