Článek
Po pouhých dvou letošních sprintech, které měly premiéru, se možnost získat body navíc do pořadí seriálu rozšíří na šest velkých cen.
„Body získané ve sprintech můžou být klíčové v boji o titul, stupně,“ míní ředitel seriálu Phil Morris, že jde o zatraktivnění seriálu.
Je to zdlouhavé, nudné, kvalifikace a sprint nikoho nebudou zajímat, shrnul výhrady nazlobených kritiků a plochodrážních tradicionalistů bývalý polský reprezentant Jan Krzystyniak na polských webech. „Vždycky říkám, že nejlepší reklama je ta, která trvá pár sekund,“ rozhodně nevítá nový, podle něj zdlouhavý systém.
Opět se jede i v Praze |
---|
Desetidílný seriál GP začne 3. května v bavorském Landshutu, odehraje se opět výhradně na evropských drahách, 31. května se pojede v loni vyprodané Praze. Ta je nejčastějším pořadatelem GP v už téměř třicetileté historii seriálu. Předprodej vstupenek na příští závod už byl zahájen. Závěrečný díl seriálu se uskuteční 13. září v dánském Vojensu. |
Ale už je rozhodnuto. Změny začnou už kvalifikací. V Landshutu, Varšavě, Manchesteru, Gořově, Cardiffu a Wroclawi bude vícestupňová, podobně jako ve formuli 1. Nově ji zahájí dvě volné tréninkové jízdy pro každého závodníka. Poté budou účastníci rozlosováni do dvojic pro přímý duel. Nejrychlejší postoupí do další fáze kvalifikace, kde je čeká další souboj. A vítěze už čeká zmíněný sprint. V něm lze do celkové klasifikace získat 4, 3, 2 a 1 bod. Možná opravdu důležité zisky!
A na základě jeho výsledků si jezdci také budou vybírat pozice pro startovní listinu hlavního závodu. Důležitá chvíle.
Mládežnické SGP2 či SGP3 neumožní odjet sprint nejen v Praze, ale i v Malille, Rize a Vojensu. V kvalifikaci tam vždy na závěr pojedou čtveřice závodníků současně, přičemž bude šedesát sekund na dosažení co nejlepšího času na kolo. Podle pořadí se pak budou vybírat startovní pozice pro závod.
V něm přichází novota v nadstavbě. „Přímým postupem do finále jsou nově odměněni ti dva, kteří budou podávat nejkonzistentnější výkon v základní části. Na druhé straně budou žít naděje všech jezdců od 3. do 10. místa. I ten, kdo měl třeba špatný start do večera, se může podařeným finišem vejít do tzv. poslední šance a pak i do finále a třeba i vyhrát celý závod,“ nastiňuje šéf světové ploché dráhy Armando Castagna, bývalý populární jezdec. „Doufáme, že tato změna přinese vzrušující závěr každého závodu.“
Třeba i toho pražského. Ruší se tak stávající klasické semifinále pro osm nejlepších a se dvěma postupujícími do bojů o stupně. Po základních dvaceti jízdách bude tentokrát pokračovat dál celkem deset jezdců. První dva ze základu ovšem budou mít volno a budou čekat, jací protivníci jim pro finále vzejdou z tzv. poslední šance.
Do finále postoupí vítěz každé z nich. Vyřazení budou posléze v závodě klasifikováni na základě svého umístění v poslední šanci. Od jedenácté příčky dolů platí výsledky ze základní části.
Nová bude i podoba kvalifikace o účast v samotném seriálu. Zachován zůstane závod Challenge, ale o ten se pojede pouze ve třech, nikoli, tak jako dosud, ve čtyřech destinacích. Většiny zastoupených zemí se to dotkne zúžením možnosti počtu zúčastněných jezdců v těchto závodech.
Ve spekulacích se mluvilo o možném návratu ruského mistra světa z roku 2021 Artjoma Laguty, který s polskou licencí a občanstvím jezdí polskou, britskou i českou ligu. Polsko mu ovšem neumožní jet v boji o návrat do GP, samo má ještě méně kvalifikačních míst. Mnozí fandové by v Lagutovi přitom rádi viděli kvůli zatraktivnění seriálu důstojného Zmarzlikova rivala. Ale prozatím z toho asi nic nebude. Kvůli ruské invazi na Ukrajinu dál zůstane mimo světové soutěže.
V zákulisí zmiňovaný start v kvalifikaci za Chorvatsko sám Laguta odmítl. „Nikdo mě ani nekontaktoval, je to mediální humbuk,“ citují ruského jezdce polská média.