Článek
Smlouvu o trojstranné spolupráci schválili minulý týden zastupitelé Jihomoravského kraje, který má na letošní Velkou cenu přispět 20 milióny korun. Dalšími 30 milióny má závod podpořit stát. Stále však není vyřešen loňský dluh ve výši 30 miliónů korun. Kraj sice stejnou částku od vlády již v únoru obdržel, ukázalo se však, že tuto dotaci nelze použít na minulý ročník.
Jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) doufá, že Automotodrom nabídku kraje ještě zváží. "Věřím, že na ni přistoupí jako na logické a transparentní řešení. Pokud se ale nynější pořadatel bojí transparentního hospodaření Grand Prix a odmítá veřejnou kontrolu nad jejím průběhem, nemůže počítat s tím, že by se Jihomoravský kraj finančně angažoval na pořádání závodů," sdělil ČTK Hašek.
Automotodrom považuje za klíčové vyřešit loňský dluh. "Dorna očekává platbu, která stále nepřichází. V lednu se k úhradě zavázal hejtman Michal Hašek. Jsme tak postaveni před novou situaci, kterou musíme řešit," řekla výkonná ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová na dnešní tiskové konferenci.
Ulmanová letošní pořádání závodu nemůže potvrdit
"Vše bude nyní závislé na postoji Dorny, která si je vědoma toho, že je mistrovství světa už v běhu. Zrušení závodu by způsobilo problémy mnoha subjektům," uvedla Ulmanová, která se chystá na osobní jednání se zástupci Dorny při prvním evropském závodě na přelomu dubna a května v Jerezu. "Do této schůzky nemohu potvrdit pořádání mistrovství světa v letošním roce," řekla Ulmanová.
Nelíbí se jí postoj vedení Jihomoravského kraje k budoucnosti Grand Prix, kterou dosud pořádal Automotodrom Brno, ale potýkal se s její prodělečností. "Nemůžeme dostat smlouvu a direktivně dostat nařízeno: 'Podepište a běžte'. Mistrovství světa motocyklů má velký význam pro celou Českou republiku. Příprava smlouvy je o jednání, kterému se nebráníme," uvedla Ulmanová.
S Haškem prý jednala naposledy loni v listopadu. "Naše vstřícnost ke vzájemné spolupráci byla ze začátku velká, bohužel nepadla na úrodnou půdu. Ještě v září jsme spolupracovali a předložili všechny podklady a vyúčtování. Poskytovali jsme veškerý materiál. Hejtman se však rozhodl, že vyřídí celou záležitost sám. Bez nás," uvedla Ulmanová.
"Smlouva staví naprosto netransparentní systém finančních toků, nad kterými nebudou mít kontrolu ani smluvní strany, natož veřejnost," tvrdí.
Tři varianty, na co peníze lze použít
Ve smlouvě je podle ní nejasné, jakým způsobem bude použita dotační částka 50 miliónů korun. Částku vloží do rozpočtu po převodu peněz z vlády Jihomoravský kraj.
"Smlouva umožňuje až tři různé varianty, na co je možné tyto prostředky použít," řekl Michal Klouda, obchodní ředitel Automotodromu Brno. Třicet miliónů má dostat Dorna na zalistovací poplatek a 20 miliónů z krajského rozpočtu bude převedeno na účet Grand Prix, k němuž má mít ale ze tří partnerů dispoziční právo pouze Jihomoravský kraj.
"Nikde není popsáno, na co budou prostředky využity. Může se stát, že nebudou použity na věci, které už v rozpočtu Grand Prix figurují," poznamenal Klouda.
Podstatnou částí je podle něj výraz "podíl na příjmech" pro Jihomoravský kraj. "Což je zcela zásadní ve slově 'příjem'. Z hlediska obchodního bychom se museli bavit o zisku. A Grand Prix není zisková. Ale příjmy vytváří. V okamžiku 'podílu na příjmech' ale smlouva pro Grand Prix ztrácí smysl a stává se výhodnou pro Jihomoravský kraj," soudí Klouda.
Pro letošní rok se odhadují výdaje při Grand Prix na 150 miliónů a příjmy na 90 až 100 miliónů korun. Pokud by jihomoravský kraj vložil do rozpočtu 50 miliónů, má právo na třetinu příjmů. Výsledkem bude, že kraj uhradí ze státní dotace 30 miliónů korun společnosti Dorna jako část zalistovacího poplatku, ale zároveň si vezme podíl na příjmech ve výši 30 až 33 miliónů, které budou převedeny na účet Grand Prix.
"Celková bilance rozpočtu bude při nejlepším nula. Pokud budou příjmy růst, podíl na nákladech bude stejný. Pokud část smlouvy, která hovoří o příjmech, nebyla chybou, tak je zvláštní, že takový dokument mohl vzniknout. Podle vyjádření pana hejtmana je autorem smlouvy právní zástupce Jihomoravského kraje Jan Šťovíček, jenž je současně viceprezidentem Autoklubu ČR," podotkl Klouda.
Ve smlouvě se podle Kloudy hovoří o bezplatném převodu licence na Jihomoravský kraj. Žádná licence ale mezi Dornou a Automotodromem Brno neexistuje. Kontrakt také odkazuje na další dvě smlouvy budoucí, které by měly být podepsány následně. "Ale nejsou vůbec specifikovány a neznáme jejich obsah. Nicméně nás smlouva, kterou nám pan hejtman předložil, zavazuje společně s Dornou, že tyto smlouvy přijmeme a přistoupíme k nim," uvedl Klouda.