Článek
Prvně jmenovaný kvůli olejovým stříkancům nedosáhl na slušné umístění v kvalifikaci, druhý Čech následkem smyku na kluzkém zadním kole havaroval. Při pádu se mu obnovilo vleklé zranění zápěstí a není jisté, jestli dvacetiletý Brňan zvládne program nadcházejícího závodního víkendu, který v nizozemském Assenu začíná už ve čtvrtek.
Na zraněnou ruku speciální dostane bandáž
Velká cena Nizozemska se koná týden po britské zastávce šampionátu a je specifická tím, že se jako jediný závod seriálu jede už v sobotu. Tréninky proto začínají o den dřív. Důvod je prozaický. Na kultovní motorkářský závod zvaný TIM Dutch-TT se sjíždí obrovské množství diváků. Ti by se v neděli večer nedokázali po místních komunikacích v rozumné míře rozjet ke svým domovům, a tak se závod tradičně koná poslední červnovou sobotu a fanoušci mají na návrat celou neděli...
Této výjimky využívá i kalendář formule 1, který obvykle v neděli po nizozemském motorkářském svátku zabírá volný termín pro svou Grand Prix. Tentokrát se den po závodě motocyklového mistrovství světa jede F1 ve Valencii. Ale zpět k silničním motocyklům. Populární Abaja s levým zápěstím laboruje už od předloňského tréninku na Velkou cenu Japonska, když do něj narazil Španěl Debon.
„Karel to ve čtvrtek při tréninku určitě zkusí, i když si v zápěstí dlouhodobě zpevněném šroubem obnovil zranění. Byl znovu na rentgenu, ale ten nic nového neukázal. Celou ruku má teď po pádu ztuhlou. Ráno před jízdami půjde na mobilní kliniku k doktoru Costovi, který mu levačku zabandážuje. Jde o to, aby se zmírnily otřesy z řidítek, protože každou nerovnost na trati bude cítit,“ řekl pro Sport.cz Karel Abraham starší.
Místo výměny motoru jen o elektronika a těsnění
„Jsem hrozně naštvaný na komisaře z Geo Technology. V Silverstonu začal mít Karel v ranním warm-upu technické problémy. Motor se nechoval normálně, ale žádost o výměnu mu odmítli. Dali mu jen novou elektroniku a když mu začal při závodě vytékat z motoru olej, zákonitě došlo k havárii. Při ní si pak pochroumal sešroubovanou navikulárku,“ láteřil otec závodníka.
Odmítnutí výměny motoru kvůli výtoku oleje si od zástupců externí organizace Geo Technology, která se stará o oficiální agregáty Honda 600, v Silverstonu vyslechl i tým okolo Lukáše Peška. „Řekli nám, že nám dají jen těsnění pod spojkovým víkem. Pak už to přestalo zlobit, ale těžko říct, v čem byla chyba. Třeba mělo těsnění prošlou životnost,“ přemítal v Assenu osobní Peškův kouč Miloš Čihák.
Každopádně olejové trable ovlivnily Peškův kvalifikační výsledek a pražský závodník následkem toho hodnotil celý víkend jako nepodařený. „V Silverstonu to byl pro nás hodně smolný víkend. Tady po prvním tréninku uvidíme, co se dá napravit,“ pokračoval Čihák. „Pozitivní je, že jsem se malinko posunuli v nastavení motorky. Obecně se dá říct, že začínáme rovnou se základem pro Lukáše.“
Hiroši Aojama během trénikových jízd v Silverstonu. foto: Reuters/Nigel Roddis
Japonce Aoyamu čeká dlouhá pauza
Smůla nepotkala v Silverstonu jen české jezdce. V nedělním warm upu královské třídy MotoGP měl těžký pád historicky poslední mistr světa dvěstěpadesátek Hiroši Aojama. Do závodu již nenastoupil, protože zranění bylo vážnějšího charakteru a Japonce čeká minimálně čtyřměsíční pauza. Jezdec týmu Interwetten Honda totiž utrpěl zlomeninu hrudního obratle. Sice může chodit, ale jen v korzetu.
„Je to hrozně veliká škoda. Hiro se zrovna teď dobře učil a každým závodem zlepšoval výkony. Celý tým věří, že se rychle uzdraví,“ uvedl majitel týmu Čechošvýcar Daniel Epp. V Assenu a za další týden následující Barceloně pojede místo Aojamy provizorně jiný Japonec Kousuke Akijoši. Epp ovšem považuje nasazení testovacího jezdce jen za nouzové řešení. Pro další závody hodlá angažovat jiného pilota.