Hlavní obsah

Moře úprav má z F1 definitivně vyhnat nudu. Přibude letos víc předjížděcích manévrů?

Rychlejší, atraktivnější a bezpečnější. Nová sezona mistrovství světa formule 1, která startuje v neděli v Bahrajnu, má po řadě radikálních změn přinést větší napětí. Monoposty královské motoristické disciplíny prošly před sezonou 2022 dramatickými úpravami. Cílem je usnadnit jezdcům závodit těsněji u sebe a poskytnout větší šanci na předjíždění.

Foto: Albert Gea, Reuters

Nejlepší čas úvodního dne testování zajel britský pilot McLarenu Lando Norris

Článek

Nebylo žádným tajemstvím, že formule v předešlých sezonách byla spíše studnicí nudy. Až poslední sezona přinesla záblesk naděje. Fanoušci se po letech dominance týmu Mercedes dočkali atraktivnějších závodů. A po zásadních změnách mají být všechny vozy konkurenceschopné, přičemž na prvním místě by mělo být umění jezdce, nikoliv kvalita inženýrů v depu, či dokonce v továrně.

ZÁSADNÍ ZMĚNY F1 PRO SEZONU 2022
Minimální hmotnost vozu F1 vzrostla ze 752 kilogramů na 795 kilogramů.
Rozpočtový strop týmu na výdaje v oblasti výkonu vozu byl omezen na 140 milionů dolarů za kalendářní rok.
Delší „nos“ vozů pomáhá rozptýlit energii při havárii.
Boční struktury vyvedené ve stylu T-bone „steaku“ mají za cíl udělat vůz odolnější.
Pohonná jednotka je navržená tak, aby se v případě silné havárie oddělila od podvozku bez odkrytí palivové nádrže.
Místo kol s průměrem 660 milimetrů se budou používat pneumatiky velké 720 milimetrů. Současně došlo ke zvýšení průměru ráfků o 12,5 centimetru.
Přední křídla mají jednodušší design pro generování konzistentního přítlaku při jízdě těsně za jiným vozem.

Radikální a na první pohled patrnou novinkou je velikost kol, tudíž piloti mohou závodit v těsné blízkosti a měl by se zvýšit počet předjíždění. Větší kola mají vést k lepší ovladatelnosti vozů. Navíc se omezí přehřívání pneumatik. Křídla nad předními koly byla přidána, aby pomohla lepšímu usměrnění proudění vzduchu. Designových změn se dočkalo i zadní křídlo. To vše má eliminovat nežádoucí proudění vzduchu kolem vozu.

Premiere class F1Video: Sport.cz

Proudění vzduchu pod vozem se odehrává pomocí "tunelů", což umožňuje generovat větší přítlak. Piloti si po testech lebedili, že byli jako přilepení k asfaltu. V minulé sezoně monoposty při pronásledování soupeře v těsném závěsu ztrácely 47 procent přítlaku na deseti metrech. Jak se vzduch za autem hodně vířil, předjíždění bylo značně omezené. Po provedení všech technických změn je ztráta přítlaku "jen" osmnáct procent.

Jak budou vypadat vozy F1 pro novou sezonu?Video: Dominik Hejbal, Sport.cz

Fanoušci se mohou těšit i na větší počet pilotů. Každý tým musí dát příležitost v první kvalifikaci dvakrát během sezony nováčkům, respektive jezdcům, kteří nemají na kontě více než dva starty v Grand Prix.

Změnil se formát závodního víkendu. V minulosti musely být týmy na okruhu ve čtvrtek kvůli plnění mediálních povinností, pátek byl vyčleněn na dva tréninky. Nyní čtvrtek odpadne. Páteční dopoledne bude vyhrazeno pro plnění mediálních povinností, odpoledne týmy absolvují dva tréninky. Závodní víkend se zkrátí na tři dny, ale všechny budou vyplněny bitvami na okruhu.

Související témata:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nejnovější články

NačítámNačíst další články