Hlavní obsah

Mistrovství Evropy: Zkušenost i smůla pro Martina Lišku

Řekne-li se české mistrovství republiky čtyřkolek, zasvěceným se ihned vybaví jezdec ASP Group racing Teamu Martin Liška, úřadující mistr republiky, fenomén, který je schopný uprostřed závodu zastavit, skočit si do depa pro klíče, opravit si porouchanou čtyřkolku, se ztrátou mnoha minut se znovu do závodu zapojit a nakonec jej vyhrát. A jeho letošní souboje s Davidem Tušlem jsou ozdobou mistrovské třídy.

Foto: Dušan Hřích

Martin Liška při druhé jízdě závodu ME v italském Cigoli.

Článek
Fotogalerie

Ovšem každý zasvěcený také ví, že Martin Liška kromě českého jezdí i slovenský mistrák a občas to zkouší i ve velmi silně obsazeném italské mistrovství i v mistrovství Evropy. Jeho poslední závod se jel o víkendu v italském městečku Cigoli, vzdáleném 40 km od Pisy. Martin s posádkou vyrazili do slunné Itálie už ve čtvrtek ráno, ale po příjezdu všechny vítala jen mlha, lezavá zima a déšť. Tak prudký, že to vypadalo, že se závody vůbec nepojedou! Zrušily se sobotní dopolední tréninky, zrušila se i odpolední kvalifikace a tak všichni jen čekali v karavanech nebo v restauraci, jestli se na neděli umoudří počasí. A stalo se! V neděli ráno už to bylo lepší a tak se šlo rovnou na kvalifikace. Bohužel na rozblácené trati Martin hned na začátku ze čtyřkolky vystoupil a při pádu ohnul tyč řízení. Takže rychle do depa, o čas teď začali závodit mechanici - čtyřkolka se musela opravit na závod. Kvalifikaci Martin dokončil na jeho druhém stroji, který však byl nastavený na crosscountry závody, kterých se Martin také úspěšně účastní. Kvalifikaci proto zajel na 18 místě.

Závod se jel na tři pětadvacetiminutové rozjížďky plus 2 kola. Trať byla nesmírně těžká a náročná, všude jen stříkající bláto, hluboké koleje, díry, ani na rovinkách si jezdci nemohli odpočinout. Ale podmínky byly pro všechny stejné. První jízda začala pro Martina bohužel opět smolně - hned po startu se srazil s jedním ze závodníků a opustil čtyřkolku. Naštěstí se mu ale nic nestalo, stroj nastartoval a začal dohánět ostatní soupeře. Z posledního, 30 místa nakonec skončil osmnáctý. První jízdu vyhrál M. Watson z Velké Británie, za ním dojel Francouz M. Ternynck a třetí domácí N. Moltabini. Druhá jízda byla pro Martina lepší, start mu vyšel lépe a tak vybojoval 14. místo. První skončil Ital N. Moltabini, druhý Belgičan Brems a třetí M. Ternynck. Ale smůla se Martina držela i ve třetí a poslední rozjížďce, kdy píchl kolo a závod pro něj definitivně skončil. Třetí jízdu opět vyhrál N. Moltabini, druhý skončil R. Couprie z Francie a třetí Francouz M. Ternynck.

Závody ME jsou opravdu soubojem těch nejlepších evropských pilotů, kde se každá jezdecká chybička nesmírně těžko dohání. Jsou ale také velikou zkušeností, protože zde jezdí opravdová evropská špička, jezdci jako je R. Couprie, který vyhrál 12 hodinovku v Pont de Vaux, nejtěžší evropský čtyřkolkový závod, dále mistr Evropy Paul Holmes a další špičkoví piloti.

Související témata: