Hlavní obsah

Maratón v Le Mans patří mezi tři největší závody světa

PRAHA

Závod na trati La Sarthe je považován za jeden z nejtěžších a nejslavnějších na světě. Společně s 500 mil Indianapolisu a Velkou cenou Monaka F1. První maratón se jel už v roce 1923, letos se uskuteční 77. ročník.

Foto: Sport.cz

Prototyp Aston Martin LMP1.

Článek

Závod v Le Mans vznikl jako zkouška spolehlivosti a vytrvalosti, po trati kroužila většinou jen sériová auta. Postupně se ze čtyřiadvacetihodinovky stal prestižní souboj nejlepších závodníků a sportovních automobilů světa. Každý rok se vždy v červnu k okruhu sejde kolem čtvrt miliónu diváků, přímý televizní přenos je už dlouhá léta samozřejmostí.

Vedle mnoha nej- má závod i jeden smutný primát. Při havárii Pierra Levegha v roce 1955 zahynul jezdec a 85 diváků, vážná zranění k tomu utrpěla další stovka fanoušků. Největší tragédie v historii otřásla celým světem, Švýcarsko reagovalo zákazem okruhových závodů na svém území, který trvá dodnes.

Enge poprvé s LMP1 

Před dvěma lety byla stáj Charouz Racing System prvním českým účastníkem, která mohla pomýšlet na nejvyšší příčky. Její vůz totiž patřil, stejně jako loňský, do vrcholné kategorie LMP1.

Největšími úspěchy Čechů v historii Le Mans jsou výkony Tomáše Engeho a dvojice František Sutnar-Otto Krattner. Enge v roce 2003 vyhrál třídu GTS a celkově byl desátý (ve Ferrari 550 Maranello měl za kolegy Nizozemce Petera Koxe a Brita Jamieho Daviese). Drží rekordní počet pěti pole position třídy LMGT1 (dříve GTS) a celkově byl nejlépe šestý v roce 2006.

Sutnar s Krattnerem ve voze Aero Minor vyhráli v prvním poválečném závodě v roce 1949 svou třídu do 750 ccm a podle tehdejšího indexu (poměr ujetých kol k objemu motoru) skončili celkově druzí. K výrazným úspěchům se zařadila i předloňská účast Charouzovy sestavy Stefan Mücke, Jan Charouz, Alex Yoong – absolutně totiž dojela osmá a zároveň pátá v královské třídě LMP1.

Loni byli Mücke, Enge a Charouz s prototypem Lola Aston Martin celkově devátí. Letos ve stejném složení, ale za volantem továrního Aston Martinu, chtějí atakovat příčky nejvyšší.

Nejúspěšnějším jezdcem historie je Dán Tom Kristensen, jenž maratón vyhrál osmkrát. Značkám vévodí Porsche s 16 triumfy.

Související témata:
  Odloženo Velká cena Brazílie - kvalifikace Odloženo
20241102T21 : 00:00+0100
Velká cena Brazílie - kvalifikace
Velká cena Brazílie - kvalifikace
Velká cena Brazílie - kvalifikace
  Vítěz: L. Norris (McLaren) Velká cena Brazílie - sprint Vítěz: L. Norris (McLaren) konec
20241102T15 : 00:00+0100
Velká cena Brazílie - sprint
Velká cena Brazílie - sprint
Velká cena Brazílie - sprint