Článek
Je to pro Hornera paradoxní, protože dost možná s Whitingem v zádech by dnes jeho pilot Max Verstappen nebyl mistrem světa. Whiting zemřel nečekaně v březnu 2019, jen pár dní před startem nové sezony.
A aniž by to tenkrát televizní laik tušil, protože Whitinga mohl vnímat jen jako muže, který zhasíná červená světla, dostala F1 tvrdou ránu, na kterou nebyla připravena.
Whitingovu pozici přebral Michael Masi, po velmi krátkou dobu jeho zástupce. A tento muž, jenž by měl být spíše neviditelným chlapíkem v pozadí, v této sezoně velmi zásadně vstoupil do dění celého šampionátu. Ne, není to obvinění, že v posledním klání přihrál titul Maxi Verstappenovi, ale je to obvinění, že sérií letošních rozhodnutí proměnil F1 v turecké tržiště, kde se licituje o interpretaci pravidel. Že v předpisech, které se vždycky v motorsportu dají vykládat různě, nezůstal striktní a až příliš popustil uzdu svému vlivu a síle.
Může se obhajovat, že pravidlům dává lidský rozměr, že je aplikuje na konkrétní situaci, jenže to je chyba, protože tím vytvořil nebezpečné precedenty. Ohnul - byť nejspíš v rámci svých pravomocí - formulové zákony, kterým tak chybí unifikace, jednota.
Jednou je to tak, jindy jinak.
Na souboj Mercedesu s Red Bullem se pohlíží odlišně než na Haas s Williamsem.
F1 se proto ocitá v šedé zóně, podobně jako když fotbalový VAR jednou za stejný přečin vynese penaltový verdikt a podruhé ho beztrestně přejde.
A vyvrcholilo to posledním kolem posledního závodu, protože zvolil podivně hybridní a kontroverzní scénář, u něhož se především nabízí otázka, zda by stejně rozhodl u 10. Velké ceny sezony. Navíc jeho rozhodnutí se proměňovalo v čase, přicházely od něj odlišné informace.
„Očividně to bylo udělané, abychom viděli bitku. Bylo to pro televizní show a výsledek. Jestli to je, nebo není fér, je pro mě těžké posoudit. Ale je to kontroverzní závěr," uvedl pilot Lando Norris. George Russell, od příští sezony jezdec Mercedesu, dokonce přidal: „To, co se stalo, je pro mě neakceptovatelné."
Ne, není to tak, že by Max Verstappen byl nefér vítěz. Ani v nejmenším.
On nepochybil a udělal maximum pro triumf, stejně tak i Hamilton.
Ale tento hořko-sladký závěr, který pošpinil báječnou sezonu, by měl být mementem pro FIA i majitele šampionátu F1 (Liberty Media), aby se výrazně zamysleli nad osobou Masiho. Zda jeho pozice je pevná, zda až příliš aktivně nezasahoval do dění a zda třeba v průběhu závodů mají šéfové týmů s ním komunikovat, ovlivňovat jeho rozhodování.
Zda nemají mlčet, protože pak je F1 tržištěm a mění se v nedůstojné handrkování.
Je rovněž i na čase si říct, zda F1 už není takový byznys, aby měl stabilní panel sportovních komisařů, kteří budou dohlížet nad všemi závody, čímž se zajistí zmíněná unifikace rozhodnutí.
That extraordinary final lap of the 2021 title race in full 😮#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/kknTMDfpAF
— Formula 1 (@F1) December 12, 2021
A ještě jedna věc. Když Verstappen předjel Hamiltona, Brit do týmové vysílačky, jak prokázaly záběry na F1 TV, zakřičel: „To bylo zmanipulováno." Nicméně jestli nám něco nedělní zvrat ukázal a přináší poučení také pro jiné sportovce, tak to byl učebnicový příklad jak následně s grácií zvládat porážky. Lewis Hamilton se dozajista musel ze svého pohledu cítit jako podvedený, Masiho zásah nejspíš bral jako ukradené vítězství.
Ale zatímco Verstappen křepčil radostí, on o něco déle zůstal sedět v kokpitu auta, zchladil emoce, a když vystoupil, zachoval si dekórum. Z jeho úst nevyšla jediná negativní věc, byť by se dala v daný moment pochopit. Naopak pogratuloval soupeři, poděkoval svému týmu, a i na stupních vítězů mu zůstala důstojnost.
A velmi emotivní i fér byla návštěva jeho otce Anthonyho v boxech Red Bullu, kam zamířil poblahopřát Maxi Verstappenovi a jeho tátovi Josovi.
A touching moment as Max and Jos Verstappen are congratulated by Lewis Hamilton's father, Anthony 👊#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/5n2uaLrfr2
— Formula 1 (@F1) December 12, 2021
Další mediální aktivity Hamilton zrušil. Při ochodu z okruhu čekajícím novinářům jen sdělil: „Nechci nic říkat."
Ne, ještě zřejmě není konec. Mercedes oznámil, že se chce proti výsledkům odvolat k Mezinárodnímu odvolacímu soudu FIA.
Robert Sára
Sportovní žurnalistice se absolvent Masarykovy univerzity (obor historie–žurnalistika) věnuje od roku 1999. Zaměřuje se především na hokej, jako reportér se účastnil řady světových šampionátů. Rovněž pokrývá témata z motorsportu a sportovní politiky. Více než 20 let působil v MF DNES, v roce 2021 přešel do Sport.cz.