Hlavní obsah

Je to 20 let, co Alonso poprvé vyhrál v F1. Vidíte, stále závodím a stále to miluji, říká

Hitem tehdy ještě byly mobily Nokia a vrcholem jejich zábavy „hadí“ hra. V Česku v tom roce opouštěl Pražský hrad Václav Havel a jeho nástupcem byl zvolen jmenovec Klaus. Pavel Nedvěd získal Zlatý míč a formule 1 byla uprostřed suverénní nadvlády Michaela Schumachera. Jenže v srpnu 2003 se taky na její scéně zjevil jistý Fernando Alonso, který tehdy v Maďarsku vyhrál svou první Grand Prix. Ve čtvrtek od tohoto okamžiku uplynulo přesně 20 let, přičemž Španěl je pořád aktivním pilotem, a tak před víkendovým kláním v Zandvoortu vyprávěl: „Nikdy bych si tehdy nemyslel, že i po 20 letech budu v padoku. Ale stále závodím a stále to miluji.“

Foto: Lucas Pripfl / Red Bull Ring, Red Bull

Pilot stáje Aston Martin Fernando Alonso

Článek

Bylo mu čerstvých 22 let, a tak se tenkrát v Maďarsku stal vůbec nejmladším pilotem v historii, který kdy vyhrál Velkou cenu. Dnes už je sice „až“ číslem čtyři, protože v následujících dvou dekádách se přes něj dostali Max Verstappen (ten vyhrál v 18!), Sebastian Vettel a Charles Leclerc, nicméně i tak to bylo znamením, že v tehdejším pilotu Renaultu dřímá obrovský talent i potenciál.

„Můj sen se splnil a já doufám, že budu mít dlouhou kariéru a přidám ještě hodně dalších vítězství,“ říkal tehdy.

Povedlo se, i když asi vždy bude u jeho kariéry několik „ale“. Alonso se jen dva roky po maďarském triumfu stal poprvé mistrem světa a utnul Schumacherovu neporazitelnost. Hned v roce 2006 titul zopakoval, a když se tenkrát božský Schumi chystal poprvé do závodní penze, měl být právě Alonso jeho jasným nástupcem.

Jenže tehdy taky přestoupil do stáje McLaren, kde jeho týmovým kolegou byl nováček Lewis Hamilton a kvůli jejich vzájemným sporům oběma triumf v šampionátu vyfoukl Kimi Räikkönen (2007). A Alonsův vítězný rozlet se vinou dalších přestupů (Renault, Ferrari, McLaren, Alpine) zabrzdil. „Nic bych v kariéře neměnil a ničeho nelituji. Nikdo nemáme křišťálovou kouli, aby věděl, jaká bude výkonnost týmů v následující sezoně. Třeba nabídku od Ferrari by asi žádný pilot neodmítl,“ uvedl před pár dny.

Celkově Alonso vyhrál 32 závodů, ten poslední v roce 2013, tedy před deseti lety. V letech 2019 a 2020 dokonce v šampionátu chyběl. Byl unavený z cestování, tlaku, i proto si vyzkoušel slavný Dakar, 24hodin v Le Mans či 500 mil Indianapolis. „F1 je ve světě motorsportu od ostatních kategorií velmi odlišná. Je mnohem víc kouzelnější, ale zároveň sobecká a falešná. Le Mans, Indy i Dakar byly mnohem víc o čistém motorsportu, nicméně F1 má svou vlastní přitažlivost.“

Snad i proto říká, že jeho velkým snem je jednou triumfovat na Dakaru.

Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool, Red Bull

Fernando Alonso (druhý zleva) na tiskové konferenci před víkendovým závodem F1 v Nizozemí.

Stále ale je v F1 a teď v „bondovské“ stáji Aston Martin prožívá druhou, možná už třetí mízu. Hned šestkrát se v sezoně probil na stupně vítězů, a pokud přidá ještě jedno pódium, překoná Schumacherův rekord v délce mezi prvními a posledními stupni (20 let, 3 měsíce a 2 dny). Ještě úchvatnější by bylo zvítězit, protože rekordní rozptyl mezi dvěma triumfy zaznamenal Kimi Räikkönen (15 let, 6 měsíců a 28 dní).

Jenže v době suverenity Maxe Verstappena se to jeví jako mission impossible, navíc se na Aston Martin po solidní první půli sezony začaly dotahovat i další týmy. „Teď panuje tvrdší konkurence, takže budu rád, když se mi podaří zajet alespoň dvě či tři umístění na stupních. Ale i tak jsem rád, že bojujeme v Lize mistrů,“ řekl 42letý Alonso.

Usmál se a přidal: „Vrátil jsem se k čisté lásce a nadšení z našeho sportu. Proto jsem pořád tady, protože závodění miluji.“

Tak snad ho láska jen tak neopustí.

Související témata: