Článek
První změnou v pravidlech pro nadcházející sezonu je, že ředitel závodu Rui Marques bude mít možnost odvolat poškozený monopost ze závodu a zároveň určuje pilotům povinnost opustit trať, jakmile je to bezpečné, pokud je jejich vůz ve stavu, který může ohrozit je nebo ostatní závodníky.
Ačkoliv FIA prohlašuje, že změnou nereaguje na konkrétní situaci, určitě jí při rozhodování o úpravě pravidel pomohla loňská Velká cena Kanady, ve které boural Sergio Pérez z Red Bullu a výrazně poškodil zadní křídlo svého monopostu.
Pérez se po kolizi vrátil do boxů a vůz odstavil, ale jeho vůz byl v tu chvíli ve stavu, ve kterém by se víc hodilo ukončit závod na místě a v okamžik nehody. Jenže to by znamenalo výjezd safety car a ohrožení pozice druhého pilota Red Bullu Maxe Verstappena. Ten nakonec závod vyhrál.
Sergio Perez's rear wing is heavily damaged!!#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/0WVqXNonH8
— Autosport (@autosport) June 9, 2024
Po dokončení Velké ceny uložili sportovní komisaři Pérezovi za nebezpečnou jízdu penalizaci tří míst a pokutu 25 tisíc euro (asi 600 tisíc korun) pro jeho stáj.
Tento postup už s novým zněním pravidel nebude možný.
„Každý jezdec, jehož vůz má významné a zjevné poškození konstrukční části, v jehož důsledku je ve stavu, který představuje bezprostřední riziko ohrožení jezdce nebo ostatních nebo jehož vůz má významnou poruchu nebo závadu, která znamená, že se nemůže rozumně vrátit do boxové uličky, aniž by zbytečně nepřekážel jinému soutěžícímu nebo jinak nebránil soutěži, musí opustit trať, jakmile je to bezpečné,“ stojí nově v pravidlech.
„Pokud je vůz považován za vůz s takovým významným a zjevným poškozením konstrukční části nebo s takovou významnou poruchou či závadou, může být soutěžícímu podle uvážení ředitele závodu nařízeno, že musí opustit trať, jakmile to bude bezpečné,“ zní doplnění.
Druhou změnou je povinnost závodníků startujících z boxové uličky účastnit se zahřívacího kola. Dosud opouštěly tyto vozy své startovní pozice až po startu závodu.
„Jakmile se rozsvítí zelená světla, všechny vozy na gridu, pakliže jsou toho schopny, vyjedou do zahřívacího kola s jezdcem z pole position jako prvním. Při opuštění startovacího místa musí všichni piloti respektovat rychlostní limit, než překročí pole position,“ zní nové pravidlo.
„Jakmile všechny vozy na trati dokončí zahřívací kolo, otevře se výjezd z boxů a vozy startující z nich musí absolvovat své zahřívací kolo, jestliže jsou toho schopny.“
„Ve chvíli, kdy vozy dostanou povolení opustit uličku boxů, musí tak učinit v pořadí určeném v článku 43.3, jestliže není jiný vůz neoprávněně zpožděn. Jakmile všechny monoposty startující z boxů opustí jejich prostor, výjezd bude uzavřen a všechny takové vozy se musí po zahřívacím kole vrátit zpět do uličky boxů.“
Změnou tohoto pravidla se FIA snaží zamezit možným mezerám, které by některé týmy mohly využít ve svůj prospěch.
Na mokré vozovce se například piloti startující z boxů mohli, ale nemuseli účastnit přidaných zahřívacích kol, které vedl safety car. V případě, kdy by první takový vůz na extra kolo vyjel a druhý ne, by ten druhý získal jedno místo na startu k dobru.
Další výhodou v mokru mohlo být vyčkávání na zlepšení podmínek před startem a start na intermediárkách místo mokrých pneumatik, zatímco ostatní by pro nové pneumatiky museli po minimálně jednom okruhu zamířit do boxů na výměnu.
Při odloženém startu a přidaném zahřívacím kole taky mohly monoposty v boxech při následném závodě těžit z o jedno kolo větší zásoby paliva, kterou vozy na startovním roštu během zahřívání projeli.
Formule 1 2025
Letošní sezona seriálu formule 1 začíná 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.