Článek
„Každý ví, o co tady jde," láteřil Mateschitz v rozhovoru pro britský magazín Autosport. „Formule 1 už nemá společného se závoděním zhola nic a stala se z ní soutěž v péči o gumy. Skutečné závodění vypadá vskutku jinak. A my za daných okolností nemůžeme vytěžit maximum ani z našich vozů, ani z jezdců," stěžoval si majitel Red Bullu.
Společnost Pirelli, která je výhradním dodavatelem pneumatik pro formuli 1, plní zadání Mezinárodní automobilové federace FIA, aby složení směsí nutilo jezdce častěji zajíždět do boxů a tím se elitní disciplína stala dramatičtější. Jenže podle názoru mnoha zainteresovaných stran - Red Bull není zdaleka jediným, komu letošní gumy leží v žaludku - zašla italská firma až příliš daleko.
„Pohybujeme se na tenkém ledě," poznamenal opatrně šéf McLarenu Martin Whitmarsh v Barceloně. Red Bull však kritizuje zcela otevřeně. „Kvalifikace už není o ničem jiném než o šetření gum pro závod. Žádný boj o pole position. A v závodu? Kdybychom měli ždímat maximum z našeho auta, museli bychom jet podle charakteru trati na osm deset zastávek," láteřil Mateschitz.
F1 pomalejší než GP2? To není normální!
A výhrady zaznívají napříč paddockem i od jezdců. „Pěkný zmatek, jen co je pravda. Lidi u televize možná mají pocit, že se na trati děje spousta dramatických momentů. Ale vezměte si, že kvůli péči o pneumatiky jezdíme během závodu časy o tři sekundy pomalejší než vozy GP2 při kvalifikaci a jsme jen o šest sekund rychlejší než vozy GP3 při závodu. To přece není normální! Rychlost má být určujícím faktorem motorsportu," neskrývá nespokojenost jezdec McLarenu Jenson Button.
„Pro diváky musí být sledování závodů hodně matoucí, a kdo nesleduje formuli 1 pravidelně, ten vůbec netuší, o co na trati jde," přidal se Španěl Fernando Alonso z Ferrari, který nedělní závod suverénně vyhrál a snížil tak odstup od Vettela v čele mistrovství světa.
Pirelli pracuje na nápravě
Nakonec i Pirelli po Velké ceně Španělska přiznalo, že dvaaosmdesát zastávek (!) bylo skutečně příliš. "Naším cílem je strategie na dvě až tři zastávky. Čtyři jsou opravdu příliš," připustil šéf oddělení motorsportu Paul Hembery.
Výhradní dodavatel pneumatik pro F1 uvedl, že se vrátí ke struktuře z minulých dvou sezón. Se současnými pneumatikami absolvují týmy ještě šestý závod sezóny v Monaku.
"Neměli jsme v úmyslu docílit toho, aby byly potřeba čtyři zastávky v boxech, takže provedeme konstrukční změny. Chceme se vrátit ke dvěma nebo třem zastávkám," řekl Hembery. Společnost se jinak brání, že jen plní zadání, aby učinila formuli 1 zajímavější.