Článek
Ta skepse je po předsezonních testech obvyklá, vlastně patří už ke koloritu současné F1. Jenže když slyšíte cifry, kterými soupeři vyjadřují náskok stáje Red Bullu, tak se zdá, že je tu další sezona, jež se promění ve one-man show. Podle Mercedesu je rakouský tým o vteřinu na kolo před všemi, podle Williamsu je to „jen“ o půl vteřiny a sám Red Bull odhaduje svůj současný náskok na tři desetiny. „Musím říct, že když jsem spatřil jejich auto, řekl jsem si: Páni!,“ líčí i šéf stáje McLaren Andrea Stella.
Jednoduše a jasně: Red Bull a Max Verstappen jednoznačně zaútočí na čtvrtý titul v řadě, leckdo už dokonce radí, aby si 26letý Nizozemec opatřil další poličku na blyštivý pohár. „Pro mnohé jezdce je to krutý sport, ale když vidím Maxe a letošní monopost Red Bullu, řekl bych, že všichni mají menší šanci na vítězství než loni,“ míní Fernando Alonso.
Loni přitom Red Bull ovládl 21 z 22 závodů!
„Myslím, že nebude pro nikoho překvapení, když se Red Bull ocitne o krok i víc před konkurenty. Věřím však, že během roku přineseme vícero výrazných zlepšení,“ míní technický ředitel týmu Mercedes James Allison. A Carlos Sainz, pilot Ferrari, přidal: „Jsou jasnými favority, protože práci na letošním autě začali v Red Bullu už loni v dubnu.“
S nadsázkou to trochu připomíná jeden z paradoxů řeckého filosofa Zénóna, v němž tvrdil, že Achilles nikdy v závodě nedožene želvu. Red Bull, když loni viděl, jaký má náskok na ostatní, tak se nemusel tolik věnovat tehdejšímu monopostu a raději s předstihem vyvíjel ten na letošek. A tím zase získal „nedostižitelný“ náskok na ostatní. Navíc ve vývoji nebyl konzervativní, ale navzdory úspěšné minulé sezoně hodně pozměnil koncept vozu.
„Věděli jsme, že všichni zkopírují naše loňské auto. Kdybychom se zaměřili jen na další vylepšení, byli bychom zranitelní,“ vysvětluje konstruktér stáje Red Bull Adrian Newey.
Daniel Ricciardo, jenž v minulosti za Red Bull závodil a teď patří do jeho „béčka“, říká: „Zdá se mi, že udělali nejvíc vylepšení ze všech. Mám pocit, že když vyhrávají, tak chtějí soupeře totálně rozdrtit na prach. Není to tak, že by si řekli: ‚Vyhráváme, tak si dopřejeme oraz‘. Spíš křičí: ‚Pojďme ještě víc zabrat‘.“
Newey navrhl několik novinek. Třeba bočnice fungují jako samostatná křídla, odlišně má proudit vzduch kolem vozu, zlepší se celkový odpor. K tomu stáj představila nový chladicí systém, kterým soupeřům nasadila brouka do hlavy. Ten je zjevně větší a těžší, než má zbytek pole, což ve sportu, kde roli hraje téměř každý gram, působí zvláštně.
„Je to z nějakého důvodu a já bych moc rád věděl z jakého. Zatím jsme na něj nepřišli. Potěšilo by mě, kdyby mě pozvali do garáže Red Bullu a sundali přede mnou kryt motoru, abych si mohl posvítit na všechny komponenty,“ říká s úsměvem Allison z Mercedesu.
Reportér F1 Will Buxton pak po testech sestavil žebříček, v němž je na prvním místě Red Bull, druhé je Ferrari a Mercedes až pátý!
A tieto prieduchy?? 👀
— Stevo Eisele (@StevoEisele) February 21, 2024
Na prvý pohľad zostrojil Newey raketu, ale ešte to neznamená, že bude ľahko nastaviteľná a “jazditeľná” ☝🏻
Aj Mercedes bez bočníc si pred dvomi rokmi podľa simulácií myslel, že bude o 1,5 sekundy rýchlejší od všetkých. pic.twitter.com/mhSClpXvVa
Samotný Red Bull leccos ze své síly na testech odhalil, ale až následující dva závody definitivně prozradí, jak moc je monopost s označením RB20 před zbytkem. „Jsem spokojený s autem a jeho chováním. Moc se mi líbí, že náš tým nebyl konzervativní a opět jsme se rozhodli posunout hranice změnou konceptu. A když to funguje, tak mě nezajímá, jak auto vypadá,“ uvedl rázně Max Verstappen.
Tedy muž, který má zase v následujících měsících řádit.