Hlavní obsah

Zakažte foukané difuzory! Jinak čekejte v Monaku protest, hrozí tým Hispania

PRAHA

Přestaňte přešlapovat na místě a začněte konat! Šéf formulové stáje Hispania Racing Colin Kolles apeluje na prezidenta Mezinárodní automobilové federace (FIA) Jeana Todta, aby se přičinil o okamžité omezení využití foukaných difuzorů v režimu, kdy motor vozu není pod plynem. A pokud FIA omezení ještě před Velkou cenou Monaka nevydá, chce outsider startovního roštu protestovat proti výsledkům v Monte Carlu.

Foto: Sport.cz

Ilustrační foto

Článek

Stáji Hispania (HRT) se nelíbí, že FIA minulý týden odsunula svůj záměr omezit s okamžitou platností využití výfukových plynů hnaných na zadní difuzor v momentě, kdy monopost není pod plynem. Špičkové stáje díky nastavení motoru ale přesto dokázaly na difuzor vést značné množství vzduchu, který zlepšoval přítlak na zadní nápravu a tím i stabilitu vozu. Nejefektivnější je údajně v tomto ohledu tým Renault, který prý dokáže i v momentě, kdy je jezdcova noha mimo plynový pedál, hnát na difuzor 95 procent plynů.

FIA přišla minulý týden s tím, že technologie porušuje pravidlo o zákazu pohyblivých aerodynamických součástí vozu a chtěla množství plynů s okamžitou platností omezit na deset procent. Na nátlak týmů ale nakonec rozhodnutí odložila k dalšímu přezkoumání. Kolles však toto jednání napadl a již o víkendu v Barceloně hrozil protestní akcí.

Nakonec však místo okamžité akce volil diplomatickou cestu a adresoval výzvu k okamžitého zákazu foukaných difuzorů šéfovi FIA Todtovi. „Poslali jsme ten dopis, protože tato technologie odporuje pravidlům. Jsem pochopitelně zvědavý, jaká bude odpověď. Pokud se ale nic nezmění, pak nebudeme mít jinou možnost, než se uchýlit k protestu,“ prohlásil Kolles.

Jakým způsobem by tým HRT výsledky z Monaka napadl, Kolles neupřesnil. Nicméně tvrdí, že má na své straně technického delegáta FIA Charlieho Whitinga, s nímž situaci konzultoval v paddocku v Barceloně. A Whitingův pohled? „Jeho výklad chápu tak, že pravda je na naší straně. Každý to ví, nebo by alespoň měl vědět. Pohyblivé součásti ovlivňující aerodynamiku nejsou povoleny. A nejde jen o jezdcovu nohu a plyn, hýbou se i válce a ventily. Studovali jsme celou věc opravdu detailně a argumentace je jednoduchá,“ tvrdí Kolles.

HRT foukaný difuzor neužívá a je otázka, zda by přesvědčila k akci i další týmy. Jako jediná totiž není členem týmové asociace FOTA a jednání na vlastní pěst by ji  naopak mohlo ještě víc vzdálit ostatní stájím v paddocku.

Související témata: