Článek
Ta vychytávka dostala přezdívku „mini DRS“, protože funguje na podobném principu jako oficiální „pomocník při předjíždění“. Na rovince a ve vysoké rychlosti se u monopostů McLarenu na levé a pravé straně zvětšovala mezera mezi klapkou DRS a spodní části křídla.
Podle BBC se už na legálnost celého systému ptala u FIA stáj Red Bull a dostala odpověď, že zadní křídlo konkurence vyhovuje pravidlům. Později FIA dokonce vydala obecné prohlášení, které McLaren nejmenuje, ale lze pochopit, kam míří. „FIA podrobně monitoruje flexibilitu karosérie všech monopostů a vyhrazuje si právo kdykoliv průběhu sezony požádat týmy o úpravy. Když však tým úspěšně absolvuje zátěžové testy, splní pravidla a technická nařízení, považuje se jeho design v souladu s legislativou a nejsou přijímány další opatření,“ stojí v prohlášení.
Zároveň ale FIA přiznala, že po Baku čelí řadě otázek a „že zvažuje do budoucna nová opatření.“
McLaren, který se v Ázerbájdžánu posunul do čela Poháru konstruktérů, ještě neměl definitivně vyhráno. Jak tvrdí motorsport.com, tak FIA ve čtvrtek večer skutečně donutila McLaren k úpravě zadního křídla. Jde o dva přesně určené body, zhruba deset centimetrů od okraje.
McLaren úpravu zadního křídla potvrdil, situaci ale prezentuje poněkud jinak. „Naše zadní křídlo prošlo všemi testy FIA a vyhovuje předpisům. Po našich rozhovorech s FIA se ale McLaren proaktivně nabídl, že na křídle provede drobné úpravy.“
FIA potvrdila, že aj zadné “mini-DRS” krídlo McLarenu prešlo všetkými záťažovými testami, ale situáciu pozorne monitoruje a nevylučuje, že zasiahne.
— Stevo Eisele (@StevoEisele) September 20, 2024
V paddocku to vraj vrie. Red Bull a Ferrari považujú danú ohybnosť za ilegálnu a v zákulisí žiadajú zákaz. Dnešná tlačovka šéfov… pic.twitter.com/WTabfkEm9C
Oscar Piastri, vítěz z minulého týdne, kdy mu „mini DRS“ mohlo v Baku pomoct odolávat tlaku Charlese Leclerca, ve čtvrtek tvrdil, že se o této vychytávce dozvěděl stejně jako veřejnost až právě po závodě v Ázerbájdžánu.
„Nejde o žádnou šedou zónu, je to legální. Prochází to množstvím testů a určitě to není žádný zázračný lék či důvod, proč jsme teď konkurenceschopní. Ještě před pár dny jsem o ničem na zadním křídle netušil. V našem sportu hledáte i ty nejmenší výkonnostní věci, aniž byste porušili pravidla. A když chcete mít mistrovské auto a mistrovský tým, tak to musíte dělat. A my ho chceme mít,“ řekl Piastri na tiskové konferenci v Singapuru.
Naopak Sergio Pérez a Max Verstappen nechápali, že je křídlo považováno za legální. Charles Leclerc ho označil minimálně za kontroverzní.
🚨 BREAKING: McLaren has to modify it's low downforce rear wing after Red Bull filed a complaint to the FIA post Baku.
— RBR Daily (@RBR_Daily) September 20, 2024
Bending of the flap edges on the straights will NOT be allowed, even if the wing passes the static tests.
[@tgruener] #AMuS pic.twitter.com/Jk9Mojxiw2
BBC pak citovala nejmenovaného šéfa jedné stáje z F1, který přiznával, že pokud bude zadní křídlo McLarenu definitivně uznáno za legální, brzy se „mini DRS“ objeví i na dalších monopostech. „Aerodynamická ohebnost je už roky důležitým faktorem. I když křídlo projde testy FIA, pravidla jasně říkají, že komponent nesmí být od začátku navrhnutý jako ohybný. Spoléháme na FIA, že určí hranice. Samozřejmě všechno je do určité míry ohebné, ale chceme vědět, co je akceptovatelné, a co už ne. Opět vidíme, že se zachází do extrémů.“
FIA ale zasáhla.