Hlavní obsah

Zásadní zvrat v případu zadního křídla McLarenu. FIA donutila stáj ho předělat

Aktualizováno

Ansámbl formule 1 se z Ázerbájdžánu rychle přesunul do Singapuru, kde už o víkendu pokračuje šampionát nočním závodem. Nicméně ani o tisíce kilometrů dál nepolevila plamenná diskuse o legálnosti zadního křídla stáje McLaren. To dle záběrů z Baku vykazuje prvky zakázané flexibility a mnozí ho považují za klíčový prvek, proč ve zdejší Velké ceně triumfoval Oscar Piastri. Ve čtvrtek sice Mezinárodní automobilová federace FIA vydala prohlášení, že je dle pravidel, motorsport.com nicméně informuje, že ale nařídila stáji ho předělat.

Foto: Ali Haider, ČTK/AP

Monopost McLarenu při zastávce v boxech v Baku

Článek

Ta vychytávka dostala přezdívku „mini DRS“, protože funguje na podobném principu jako oficiální „pomocník při předjíždění“. Na rovince a ve vysoké rychlosti se u monopostů McLarenu na levé a pravé straně zvětšovala mezera mezi klapkou DRS a spodní části křídla.

Podle BBC se už na legálnost celého systému ptala u FIA stáj Red Bull a dostala odpověď, že zadní křídlo konkurence vyhovuje pravidlům. Později FIA dokonce vydala obecné prohlášení, které McLaren nejmenuje, ale lze pochopit, kam míří. „FIA podrobně monitoruje flexibilitu karosérie všech monopostů a vyhrazuje si právo kdykoliv průběhu sezony požádat týmy o úpravy. Když však tým úspěšně absolvuje zátěžové testy, splní pravidla a technická nařízení, považuje se jeho design v souladu s legislativou a nejsou přijímány další opatření,“ stojí v prohlášení.

Zároveň ale FIA přiznala, že po Baku čelí řadě otázek a „že zvažuje do budoucna nová opatření.“

McLaren, který se v Ázerbájdžánu posunul do čela Poháru konstruktérů, ještě neměl definitivně vyhráno. Jak tvrdí motorsport.com, tak FIA ve čtvrtek večer skutečně donutila McLaren k úpravě zadního křídla. Mělo jít o dva přesně určené body, zhruba deset centimetrů od okraje.

Oscar Piastri, vítěz z minulého týdne, kdy mu „mini DRS“ mohlo v Baku pomoct odolávat tlaku Charlese Leclerca, ve čtvrtek tvrdil, že se o této vychytávce dozvěděl stejně jako veřejnost až právě po závodě v Ázerbájdžánu.

„Nejde o žádnou šedou zónu, je to legální. Prochází to množstvím testů a určitě to není žádný zázračný lék či důvod, proč jsme teď konkurenceschopní. Ještě před pár dny jsem o ničem na zadním křídle netušil. V našem sportu hledáte i ty nejmenší výkonnostní věci, aniž byste porušili pravidla. A když chcete mít mistrovské auto a mistrovský tým, tak to musíte dělat. A my ho chceme mít,“ řekl Piastri na tiskové konferenci v Singapuru.

Naopak Sergio Pérez a Max Verstappen nechápali, že je křídlo považováno za legální. Charles Leclerc ho označil minimálně za kontroverzní.

BBC pak citovala nejmenovaného šéfa jedné stáje z F1, který přiznával, že pokud bude zadní křídlo McLarenu definitivně uznáno za legální, brzy se „mini DRS“ objeví i na dalších monopostech. „Aerodynamická ohebnost je už roky důležitým faktorem. I když křídlo projde testy FIA, pravidla jasně říkají, že komponent nesmí být od začátku navrhnutý jako ohybný. Spoléháme na FIA, že určí hranice. Samozřejmě všechno je do určité míry ohebné, ale chceme vědět, co je akceptovatelné, a co už ne. Opět vidíme, že se zachází do extrémů.“

FIA ale zřejmě zasáhla.