Článek
Svůj letošní vůz Williams předvedl, stejně jako McLaren v Silverstonu, v jednorázové barvě, která je odlišná od finálního zbarvení. To jsou týmy povinny představit na oficiálním slavnostním galavečeru pořádaném v úterý 18. února v Londýně.
Jednou z otázek zůstává, jak do barvy vozů britské stáje promluví nový titulární sponzor. Ve středu Williams oznámil partnerství s australskou softwarovou společností Atlassian, která se zabývá především vývojem produktů pro řízení projektů, spoluprací a výměnou informací a vývojem softwaru.
Není překvapením, že základ nového vozu je velmi blízký loňské předloze. Vzhledem k poslednímu roku platných regulí se dá očekávat zvýšený zájem o vývoj vozů až pro příští rok. I přesto je viditelný jistý posun od modelu FW46 z minulé sezony.
Let’s take a quick look at some of the early updates Williams has made between the FW46 and the FW47 👀
— Crash.net – Formula 1 (@CRASH_NET_F1) February 14, 2025
Will the car thrust Williams back into the upper F1 midfield in 2025? 🤔 pic.twitter.com/JNPcRiIhME
Na první pohled je vidět rozdíl ve vývoji předního křídla. S tím souvisí prodloužení nosu monopostu, který je delší asi o 8 cm, ale má stejný tvar.
Dalším zásadním rozdílem jsou sidepody, které jsou oproti loňskému modelu rovné a společně s novou konstrukcí zpětných zrcátek by měly pomoct k výhodnému proudění vzduchu kolem vozu.
Kokpit a přívod vzduchu do motoru se zdají být ve stejném designu jako u předchůdce letošního auta, ale je potřeba zdůraznit, že kryt motoru umístěný za řidičem a přívodem vzduchu je úzký a vhodně napojený na vrchní část sidepodů.
„Přirozeně se jedná o vylepšenou verzi loňského vozu,“ přiznal šéf stáje James Vowles. „Měli jsme plodnou zimu. I přesto ale není snadné říct, jak si povedeme, protože nevíme, jak jsou na tom ostatní, a na konci minulé sezony se rozdíly hodně zmenšily.“
„Co ale můžu říct s jistotou je, že jsem pyšný na celý tým a práci, kterou jsme odvedli. Když se na nové auto podíváte, uvidíte asi tisíc detailů, na kterých jsme pracovali. S nadsázkou se dá říct, že žádný šroubek nezůstal na svém místě. Udělali jsme, co jsme mohli, a doufám, že to bude vidět i na trati,“ shrnul Vowles.
Jedná se o druhé auto vybudované týmem kolem Jamese Vowlese, který se chce po dlouhé odmlce a loňském devátém místě v Poháru konstruktérů vrátit zpět mezi elitu F1. O to se pokusí za pomoci silného týmu závodníků. Carlos Sainz i Alex Albon v rámci představovací akce usedli do nového modelu závodního vozu.
Své dojmy z monopostu sdělil po jeho projetí na trati Carlos Sainz. „Všechno šlo dobře, což je dobrá zpráva. První kola nově sestaveného vozu jsou vždycky trochu zrádná. Z kokpitu jsem si všiml asi dvou nebo tří věcí, které by se daly zlepšit. Na tom zapracujeme a dalšími testy půjdeme krůček po krůčku směrem ke zdokonalení tohoto vozu,“ prozradil Sainz.
Stejně jako McLaren vyslal i Williams svůj stroj na trať v rámci „filming days“. To umožňuje týmům projet vůz na trati s cílem natočení propagačních materiálů pro následující rok.