Hlavní obsah

Výměna gum před restartem zruinovala závod v Monaku. Přišel jsem o výhru, štve Alonsa

PRAHA/MONTE CARLO

Honička jako v akčním filmu s efektní kulisou kasin v Monte Carlu. Takovou podívanou nabídlo finále nedělní Velké ceny Monaka formule 1. Sebastian Vettel prchá se svým redbullem, na něm je nalepený Fernando Alonso s rudým ferrari a zezadu tlačí oba jezdce Jenson Button s mcLarenem. Nehoda Vitalije Petrova a následné přerušení závodu ale dramatickou podívanou ukončily a po restartu už všichni tři jezdci v poklidu odkroužili zbývajících sedm kol.

Foto: Sport.cz

Sebastian Vettel se klaní svému monopostu Red Bull po triumfu v GP Monaka.

Článek

Důvod vláčku tří mistrů světa byl jasný: Vettel jel na jedinou zastávku v boxech a s blížícím se koncem závodu toho měly jeho pneumatiky dost. Alonso stavěl proti tomu u mechaniků dvakrát a jeho gumy taky byly o 25 kol mladší. Bylo proto jen otázkou času, kdy španělský pilot zkusí atakovat vedoucí pozici...

Leč Petrovova havárie udělala Alonsovi čáru přes rozpočet. Vettel totiž během přerušení vyměnil gumy a po restartu spěchal do cíle, aniž by dal soupeřům šanci na kontakt. „Jednu pozici jsem vydělal při prvním výjezdu zpomalovacího vozu. Červená vlajka mě pak pravděpodobně připravila o vítězství. Posledních osm nebo devět kol totiž Sebastian šíleně bojoval s pneumatikami. Neměl jsem co ztratit. Pořadí šampionátu nevedu, zaútočím a vyhraju, nebo se nabourám,“ líčil lehce rozmrzelý Alonso po závodu.

Na druhou stranu, druhá příčka z Monte Carla je Španělovým nejlepším výsledkem v sezóně, maximem dosud bylo třetí místo z Turecka. „Vlastně není důvod si stěžovat. Od čtvrtečních tréninků jsme byli hodně rychlí. Takže jsem maximálně spokojený, protože tým takový výsledek potřeboval. Před týdnem v Barceloně jsem byl půldruhé minuty za vítězem, takže jsme v Monaku odvedli skvělou práci,“ dodal Alonso.

Pirelli: Je ostuda, že diváci neviděli drama

Pravidlo umožňující výměnu pneumatik při přerušení závodu napadl po závodu sám dodavatel gum pro formuli 1, společnost Pirelli. „Chápu bezpečnostní ohledy. Současně ale myslím na diváckou perspektivu. Sám jsem byl svědkem, jak na nás fanoušci křičeli z lodí v přístavu, proč mohou jezdci měnit gumy. Po restartu už to nebyl ten samý závod. Těsně před přerušením všichni diváci napětím nedýchali a dokola se ptali: vydrží Sebastianovy pneumatiky?“ prohlásil šéf motorsportu v Pirelli Paul Hembery.

Podle Hemberyho je možnost výměny gum nepochopitelná. „Nerozumím tomu pravidlu. Délka závodu zůstala stejná, nijak se nezvýšila proti předepsanému počtu kilometrů. Možná bychom to měli probrat s týmy, možná nám něco uniká. Předjíždění v Monaku je za odměnu a letošní závod byl úžasný, protože každý z první trojice jel podle jiné strategie na jednu, dvě a tři zastávky v boxech. Je ostuda, že bylo divákům upřeno finále téhle dramatické hry,“ doplnil Hembery.