Hlavní obsah

Výběr komisařů pro GP Belgie nebyl šťastný, míní Radovan Novák

PRAHA

Bylo rozhodnutí tratových komisařů Nicholase Deschauxe, Surindera Thatthiho a Yvese Bacquelaina o penalizaci Lewise Hamiltona po Velké ceně Belgie správné či nikoliv? To je otázka, kterou z popudu stáje McLaren nakonec bude řešit až Mezinárodní odvolací soud. Podle českého zástupce ve Světové radě motoristického sportu Radovana Nováka však v první řadě nebyl zcela rozumný výběr trojlístku, který na regulérní průběh závodu dohlížel.

Článek

Výběr komisařů pro závody spadá pod kompetenci Mezinárodní automobilové federace (FIA), která se rozhoduje na základě seznamu vhodných adeptů. „Šéf FIA Max Mosley má seznam lidí, kteří by měli být natolik zkušení, aby funkci komisaře mohli vykonávat. Seznam se obměňuje, pokud komisaři chybují, tak jsou vyškrtnuti,“ vysvětloval v rozhovoru pro Sport.cz Novák, který byl v letošním mistrovství světa nominován jako komisař pro závody v Bahrajnu a v Maďarsku.

Na závod v Belgii dohlíželi šéf francouzské motoristické federace Deschaux, keňský předseda Motoristické konfederace afrických států Thatthi a belgický funkcionář Bacquelaine. „Tento výběr byl asi trochu nešťastný. Deschauxovi ještě nebylo třicet let a moc velkých závodů neabsolvoval. Thatthimu je formule 1 cizí, asi jako mně závody na kolečkových bruslích. Jediným zkušenějším článkem byl Bacquelaine, který dělá komisaře třeba při závodech cestovních vozů. Hodnotit, jak k tomu verdiktu došli, je ale těžké, své k tomu řekl určitě i ředitel závodu,“ uvedl člen výkonného výboru Federace automobilového sportu Autoklubu ČR.

Traťoví komisaři na sebe upozornili ve formuli 1 podruhé během dvou týdnů. Před skandálem v Belgii udělili při Velké ceně Evropy ve Valencii pokutu 10 tisíc eur Felipemu Masovi ze stáje Ferrari za incident v boxech, ačkoliv měli spíše sáhnout k časové penalizaci. Po kontroverzním potrestání Hamiltona se tak znovu začalo hovořit o tom, že by FIA měla ustoupit od stávající politiky a komisaři by měli být lidé vykonávající svou funkci na plný pracovní úvazek. „Je to jedna z cest. FIA by každopádně musela změnit řády. Ty totiž říkají, že funkce komisaře je čestná,“ podotkl k možné změně pravidel Novák.

Související témata: