Hlavní obsah

Verstappen se případné změně pravidel přizpůsobí, ale není si jistý účinkem

Závod, který neodmyslitelně patři k formuli 1, by od nové sezony mohlo změnit nové pravidlo. Velká cena Monaka byla už u prvního šampionátu královny motorsportu, ale kvůli náročnosti předjíždění uvažuje komise F1 o přidání povinné zastávky v boxech. O úspěšnosti takového řešení není přesvědčený aktuální mistr světa Max Verstappen.

Foto: Bradley Collyer, ČTK/AP

Max Verstappen během představovací akce v Londýně

Článek

Na městském okruhu v Monte Carlu se závodí už od prvního ročníku šampionátu v roce 1950.  Od té doby chyběla tato Velká cena v kalendáři F1 v patnácti případech. Naposledy v roce 2020 kvůli pandemii viru covid-19.

Ikonický závod je zažitou společenskou událostí, na kterou se sjíždí smetánka z celého světa. Nic na tom nemění ani fakt, že se jedná o nejpomalejší trať šampionátu a ani divácky není závod příliš atraktivní. Kvůli úzkým ulicím města se totiž po celou dobu závodu těžko předjíždí a pořadí se tak mění zřídka.

Na tento fakt se snaží reagovat komise F1, která zvažuje, že by od nadcházející sezony zavedla vyšší počet povinných zastávek v boxech v naději, že tím atraktivitu a proměnlivost závodu zvýší.

Podle aktuálního znění pravidel musí piloti během jednotlivých závodů, v případě, že nenasadí mokré pneumatiky, využít alespoň dvě směsi – dva různé typy gum. Tím pádem je nutné alespoň jeden pit stop v každém závodě absolvovat.

Kdyby se tedy výjimka pro Monako prosadila, mohla by mít různé podoby. Jednou z nich je nutnost využít alespoň tři různé směsi pneumatik a další je jednoduše pevně daná nutnost dvou pit stopů nebo udání maximální délky pobytu na trati bez zastávky v boxech.

K plánům komise F1 se vyjádřil i úřadující mistr světa Max Verstappen, který obecně není příznivcem změn v předpisech a pravidlech F1, ale má je pečlivě nastudované, a když je potřeba, umí je využít ve svůj prospěch.

Foto: Benoit Tessier, Reuters

Start Velké ceny Monaka 2024

„Teprve teď jsem se to dočetl. Nevím, jestli by taková změna měla na závod zásadní vliv,“ řekl čtyřnásobný mistr světa, který v Monaku zvítězil dvakrát, v letech 2021 a 2023.

„Mně nezáleží na tom, jestli budeme mít povinnou jednu zastávku, dvě, nebo třeba 25. Když to tak bude v pravidlech, je to v pořádku, pro všechny budou stejné podmínky a já to dodržím,“ uvedl nizozemský závodník a dodal, že by podle něj spíš pomohlo zmenšení užívaných monopostů.

„Je to prostě jedna z těch tratí, kde je těžké předjíždět, a čím větší auta máme, tím je to složitější. Ještě v roce 2016 jsem měl pocit, že to není problém, ale od té doby jsme se posunuli. Nevím, jestli pomohou dvě zastávky, ale asi se to brzy dozvíme,“ uzavřel pilot Red Bullu.