Hlavní obsah

Verstappen kvůli kontroverznímu náhubkovému zákonu mluví o odchodu z F1

Začalo to ve čtvrtek „nevinnou“ a snad i dobře míněnou myšlenkou prezidenta Mezinárodní automobilové federace FIA Muhammada Sulajíma, že by vedení formule 1 mělo víc v přenosech cenzurovat radiovou komunikaci jezdců, která obsahuje sprostá slova. A že i piloti by se sami měli krotit. Už o den později ale v rámci tažení za čistotu jazyka vyfasoval Max Verstappen trest veřejně prospěšných prací, protože na tiskové konferenci jednou použil anglické slovo „fucked“. „Je to opravdu únavné a i tyto věci budou mít zásadní vliv na moji budoucnost v F1,“ řekl pak Verstappen.

Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool

Max Verstappen při víkendové Velké ceně Singapuru

Článek

Vede boj o další světový titul, když má šest závodů před koncem sezony v šampionátu náskok 52 bodů. Zároveň ale Max Verstappen rozjel boj na další frontě, kde jsou jeho protivníky přísní cenzoři – a v jeho očích až inkvizitoři – z FIA. Když v pátek dostal onen trest veřejně prospěšných prací za jedno sprosté slovo, které je navíc v hovorové angličtině vcelku běžně používané, reagoval částečným bojkotem oficiálních tiskových konferencí.

Chodí na ně, jenže na „povinné“ dotazy odpovídal v Singapuru kuse, což vyvolávalo úsměv novinářů i vedle něj sedících soupeřů. Své počínání omlouval špatnými hlasivkami, aby vzápětí žurnalistům řekl, že jim na vše odpoví venku mimo oficiální místnost. A tam už – snad zázračně vyléčen vincentkou – mluvil bez potíží a dlouze. Po sobotní kvalifikaci to stejné zopakoval i v neděli.

„Příště se mě na tiskovce na nic neptejte, vše vám mohu říct tady,“ vysvětloval. „Dostat za to trest je trapné. Zůstanu sám sebou. Nezměním svůj přístup ani své chování. Kdybych někoho urazil, ale já jsem nemířil na žádného člověka.“

Ano, ten anglický vulgarismus použil ve spojení se svým vozem a dalo se to přeložit tak, že „auto bylo podělané/posr…“. Z jistého pohledu až drakonický trest, který Verstappen v pátek dostal, ale může mít ještě jeden následek. Nizozemský šampion nevyloučil, že i kvůli němu může uspíšit svůj odchod z F1.

„Když nemohu být sám sebou, tak bude lepší, abych nemluvil. A to nikdo nechce, protože pak se z vás stane robot a ty ve sportu nechcete. Je to opravdu únavné a i tyto věci budou mít zásadní vliv na mou budoucnost. Pokud bych měl neustále řešit podobné věci, tak pro mě nemá smysl, abych v F1 pokračoval,“ řekl Verstappen. „Je skvělé sbírat úspěchy, vyhrávat závody. Ale když už jste dosáhli skoro všeho, chcete si závodění i užít. Jenže řešit takové hlouposti nevnímám jako správný směr, kterým by se měl tento sport vydat.“

Verstappen má ve svém boji podporu i ostatních pilotů. Třeba sedminásobný šampion Lewis Hamilton řekl, že by trest veřejně prospěšných prací za jedno sprosté slovo rozhodně nevykonal. Sulajíma dokonce poučil, že když použije příměr k rapperům („Přece nejsme rappeři! Kolikrát ti za minutu řeknou slovo na F? Takoví být nechceme.“), lze si to vykládat rasisticky, protože většina rapujících zpěváků je černé barvy.

„Chápu, že toho je (vulgarismů) příliš mnoho a souhlasím, že je to třeba trochu vyčistit. Na druhé straně je pro show dobré, když ukážete emoce. Nejsme totiž roboti,“ uvedl Hamilton.

Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool

Max Verstappen při víkendové Velké ceně Singapuru

Sám Verstappen přiznal, že když o pátečním „rozsudku“ napsal do whatsappové skupiny pilotů F1, reakcí byla spousta smějících se smajlíků. „Všichni se ptali: ‚Co to ksakru je?‘ Ano, je to velká hloupost.“

Šéf asociace jezdců GPDA Alex Wurz už zvažuje, že si kvůli přísnému „náhubkovému zákonu“ promluví s prezidentem FIA. Ani on nechápe současný rázný boj. „Kolik doživotních trestů v podobě vykonávání prospěšných prací by za slova na F dostal Günther Steiner (bývalý šéf stáje Haas)? On byl naopak za to oslavovaný. Netflix to bez problémů vysílal po celém světě. A najednou taková změna?“ ptal se řečnicky Wurz.

Steiner se vskutku díky své nátuře i ostré mluvě stal v sérii Drive to Survive fenoménem. „Jezdci by měli mít možnost se projevit vlastním způsobem. Samozřejmě se vzájemně neurážet a nebýt diskriminační, ale v tom jsme se už všichni posunuli. Z mého pohledu byl trest pro Maxe příliš přísný,“ přidal Wurz.

Mohlo by se zdát, že v boji Verstappen-Sulajím má logicky navrch pilot, protože přece FIA nedopustí, aby náhubkový zákon vyhnal ze šampionátu fenomén. Verstappen si to ale nemyslí. „Jednou přijde moment, kdy už toho bude dost. Ale nic se nestane, protože F1 poběží i beze mě.“