Hlavní obsah

Mokrá trať, nehody, ale tradiční vítěz. Verstappen získal v Kanadě jubilejní triumf

Aktualizováno

Max Verstappen zaokrouhlil počet svých vítězství ve formuli 1 na 60. Vyhrál divokou Velkou cenu Kanady, která se z valné části jela na mokré trati, a tak to byl v Montrealu závod plný zápletek. Druhý skončil Lando Norris, třetí George Russell. Verstappen dál v šampionátu suverénně vede.

Foto: Jennifer Gauthier, Reuters

Max Verstappen ve vedení Velké ceny Kanady.

Článek

„Byl to docela bláznivý závod, ve kterém se stala spousta věcí. Udělali jsme dobrá rozhodnutí s výměnou gum. Povedly se mi oba restarty, pak jsem udržoval náskok na ostatní. Před místními skvělými fanoušky jsem si to opravdu užil,“ řekl Max Verstappen z Red Bullu.

Startovalo se na mokré trati, navíc s vyhlídkami, že další liják se na okruh už brzy přižene. Všichni piloti si nechali na vůz dát přechodné pneumatiky, jen jezdci Haasu Magnussen a Hülkenberg vsadili na mokré, což je v prvních kolech katapultovalo vpřed. Magnussena o deset příček, jeho parťáka o devět.

Nicméně záhy začala trať osychat a mnohem lépe fungovaly ty přechodné. Magnussen to věděl, proto zajel už v osmém kole k výměně, jeho mechanici však nebyli připraveni. Co předtím získal, rychle ztratil.

To na čele zůstávalo neměnné pořadí. Vedl Russell, pronásledoval ho Verstappen. Už v kvalifikaci zajeli oba na tisícinu stejný čas, pole position připadlo však jezdci Mercedesu, protože ho vysekl o chvíli dřív. Russell držel vedení, nicméně po deseti kolech byl na něm úřadující šampion nalepený a začala strategická hra. Trať už měla řadu suchých míst, jenže předpověď varovala, že do čtvrthodiny přijde další déšť, a tak se nikdo nehnal ke zbytečné výměně gum.

V 16. kole Verstappen vyrobil menší chybu, Russell mu ucukl, na něj se naopak dotáhl třetí Norris. Ve 20. kole se i díky použití DRS Norris přes Verstappena dostal. O kolo později se přehnal i přes vedoucího Russella, který zároveň chyboval a předjel ho Verstappen.

Norris ale letěl, během pár kol najel na Verstappena osm vteřin. Jenže v 25. kole havaroval Logan Sargeant, ředitelství závodu lehce otálelo s povoláním safety car. Když ale zpomalovací vůz skutečně vyjel, Norris oproti konkurentům nestihl okamžitě zajet k výměně pneumatik, musel až o okruh později a klesl na třetí příčku za Verstappena a Russella.

„V těchto podmínkách to byla zábavná jízda. Musím říct, že je fajn být takhle blízko Maxovi. Podle mě jsem odjel fantastický závod,“ uvedl v cíli Lando Norris.

V polovině závodu přišel i očekávaný déšť, ovšem místo slejváku šlo spíše o přeháňku. Na to vedle problémů s pohonnou jednotkou doplatil Charles Leclerc z Ferrari a vítěz předchozího závodu v Monaku potupně dostal od nejlepších celé kolo! O pár minut později odstoupil.

Verstappen mezitím navyšoval na čele náskok. O vedení nepřišel ani po další rundě přezouvání, a i když si tradičně stěžoval na špatné ovládání vozu, tak těžil z toho, že za ním se rvalo trio Norris, Russell a Piastri.

Nicméně v 55. kole po incidentu, kdy Sainz sestřelil Albona (možná od příští sezony svého týmového parťáka), vyjel safety car a závod tak byl podruhé „neutralizován“.

Restart však Verstappen zvládl a mířil za jubilejním triumfem. Za ním se odehrávala řež o třetí příčku, kterou nakonec uzmul Russell, hned za ním skončil týmový parťák z Mercedesu Lewis Hamilton.

Velká cena Kanady, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Montrealu:
1. Verstappen (Niz./Red Bull) 1:45:47,927
2. Norris (Brit./McLaren) -3,879
3. Russell (Brit./Mercedes) -4,317
4. Hamilton (Brit./Mercedes) -4,915
5. Piastri (Austr./McLaren) -10,199
6. Alonso (Šp./Aston Martin) -17,510
Nejrychlejší kolo:
Hamilton.
Průběžné pořadí MS (po 9 z 24 závodů):
1. Verstappen 194
2. Leclerc (Mon./Ferrari) 138
3. Norris 131
4. Sainz (Šp./Ferrari) 108
5. Pérez (Mex./Red Bull) 107
6. Piastri 81
Pohár konstruktérů:
1. Red Bull 301
2. Ferrari 252
3. McLaren 212
4. Mercedes 124
5. Aston Martin 58
6. Racing Bulls 28