Hlavní obsah

V Německu roste strach o Schumacherův život. Z kómatu se prý už nemusí probudit

Praha/Berlín

Už devatenáct dnů setrvává legendární pilot formule 1 Michael Schumacher po těžkém karambolu na sjezdovce v Savojských Alpách v umělém spánku na klinice v Grenoblu. O stavu sedminásobného mistra světa nepřicházejí už druhý týden žádné nové zprávy a v jeho rodném Německu se objevily spekulace, že by se Schumacher z kómatu nemusel už nikdy probudit.

Foto: Marius Becker, ČTK/AP

Fanoušci vyjadřují podporu Michaelu Schumacherovi přímo v areálu nemocnice v Grenoblu.

Článek

Schumacher při nešťastném karambolu na neupravené sjezdovce v Méribelu utrpěl vážné zranění hlavy a lékaři jej záhy po přijetí do péče uvedli do umělého spánku, aby pomohli tělu zvládnout vážný stav. Německý hrdina F1 ale setrvává v kómatu už bezmála tři týdny a dlouhotrvající mlčení z Grenoblu přivedlo německá média k obavám z nejhoršího.

Podle neurochirurga Andrease Ziegera, který se vyjádřil pro týdeník Focus, totiž bývají pacienti probuzeni z umělého spánku v horizontu jednoho až dvou týdnů a ticho o vývoji Schumacherova stavu prý může naznačovat, že je situace vážnější, než se mohlo zdát. „Mohly se vyskytnout komplikace. Žádné spekulace nejsou na místě, bavíme se o otázkách života a smrti," uvedl Zieger.

Hrozí vedlejší efekty

Samotné kóma podle Ziegera ohrožení života neznamená. „Vážné jsou ale vedlejší efekty anestezie, které ohrožují játra, svalový úbytek či nitrolební tlak jako důsledek špatné cirkulace mozkomíšního moku. Mozková poranění jsou těmi nejvážnějšími, jaká mohou lidské tělo potkat," doplnil odborník z univerzitní kliniky v Oldenburgu.

Zigereův názor, který v Německu vyvolal znepokojení, podpořil i profesor Gereon Fink z Kolína nad Rýnem, podle nějž dlouhotrvající umělý spánek naznačuje vážné poškození mozku a setrvávající kritický stav. „Profesor Fink odhaduje, že Schumacherův stav je vážnější, než všichni doufali," uvedl Focus.

Podle deníku Bild už zafungovala Schumacherova vážná nehoda jako memento pro formuli 1 a šéfové týmů začali mnohem vážněji hodnotit volnočasové aktivity svých jezdců a třeba Daniel Ricciardo prý dostal od Red Bullu zákaz surfování v rodné Austrálii. Například tým Ferrari ale žádné restrikce nechystal. „Máme plnou důvěru v naše piloty, aby sami odpovědně zvážili, co je nebezpečné a co ne," uvedla Scuderia.

Související témata: