Článek
Formule 1 v letošním roce vstupuje do nové fáze své historie. Nejzásadnější změnou je nástup šestiválcových přeplňovaných motorů o objemu 1600 ccm s povinnou rekuperační jednotkou, regule se ale měnily i v jiných oblastech. Nepříliš významná, ale vizuálně nejmarkantnější je úprava aerodynamických předpisů, která donutila konstruktéry ohnout „čumáky" monopostů k zemi, zúžit přední přítlačné křídlo a výfuk vést jen jednou trubkou uprostřed zadní části vozu.
Právě různá podoba nosů je zatím to, co monoposty jednotlivých stájí odlišuje. A v Jerezu proto bylo od rána ve vzduchu cítit napětí, jak designérský oříšek rozlouskly týmy, které dosud vzhled letošních aut tajily. Největší pozornost byla samozřejmě upřena na mistrovský Red Bull.
Newey: Vozy jsou ošklivé
Když potom těsně před startem prvního testovacího dne stáhli čtyřnásobný šampión Sebastian Vettel, který bude v letošní sezóně usilovat o vyrovnání rekordu Michaela Schumachera pěti titulů v řadě, spolu s novým parťákem Dahnielem Ricciardem plachtu, bylo jasno. Šéfkonstruktér Adrian Newey se vydal podobnou cestou jako McLaren, Williams či Toro Rosso a zvolil úzké a špičaté zakončení nosu, které přesahuje zavěšení předního křídla.
„Pravidlo o nosech je vážně vtipné. Vývoj nakonec došel v podstatě ke dvěma nosům s přilepenou baňkou vpředu. Je to ošklivé a nepraktické. Nevím, komu se to bude líbit. Konce předního křídla se navíc posunuly do nejhorší možné pozice před přední kola," přiznal Newey nad monopostem s označením RB10.
Pod kapotou nového Red Bullu bude opět bušit srdce od Renaultu. „Tohle byla opravdu výzva, protože turba byla naposledy na konci 80. let. V tomto ohledu sehrál Renault hlavní úlohu, naším úkolem bylo hlavně umístit motor do co nejideálnější polohy," poznamenal Newey.
Mercedes jde cestou Ferrari
Mercedes naproti tomu šel podobnou cestou jako Ferrari a nos u jeho vozu W05 má vpředu díru tvořenou zavěšením předního křídla. „Dobrodružství právě začalo. Lewis (Hamilton) a Nico (Rosberg) vstupují do sezóny hladoví po úspěchu a já věřím, že se jejich přání naplní. Tým pro to udělal během zimy všechno," poznamenal výkonný šéf stáje Toto Wolff.
Premiéru měl i vůz stáje Force India, která podobu monopost zatím zveřejnila jen formou obrázku. Nico Hülkenber a Sergio Pérez budou rovněž jezdit s vozem s podivně useklým nosem protaženým do úzké nudle.
Ostudou skončilo představení vozu týmu Caterham. Tým chvilku před plánovaným odhalením monopostu informoval prostřednictvím Twitteru o zpoždění, následně pauzu prodloužil a ve finále úplně odvolal. „Omlouváme se. Všechno se proti nám dneska spiklo. Ale děláme na tom!" uvedl tým nakonec.