Článek
Barrichello si připsal druhé vítězství z uplynulých tří závodů, přičemž před tím bývalý pilot Ferrari nestál na nejvyšším stupni pět let. Celkově si Brazilec připsal jedenácté vítězství v kariéře a snížil náskok Buttona v čele šampionátu na 14 bodů. Hamilton po dnešním krachu už nemůže ani teoreticky obhájit titul.
"Nemám, co bych k tomu dodal," prohlásil radostně sedmatřicetiletý Barrichello, který v Monze už dvakrát vyhrál s vozem Ferrari (2002 a 2004). "Bylo to ale náročné. Moc jsem nespal, měli jsme určité technické problémy, takže nemáme dokonalé auto. Ale jelo dneska skvěle," radoval se po čtvrtém double stáje v letošní sezoně. "Dobré bylo rozhodnutí jet na jednu zastávku," dodal.
Start přinesl napínavé drama, protože všechna auta vjížděla do první šikany těsně vedle sebe, ale nedošlo k žádné kolizi. Vedení udržel Hamilton, na druhou pozici se před Sutila, největší překvapení kvalifikace, dostal i díky systému zrychlení KERS ve svém ferrari Räikkönen.
Ke kolizi ale došlo hned v druhé zatáčce, kdy po střetu s Polákem Robertem Kubicou vypadl ze závodu Mark Webber z týmu Red Bull, čtvrtý muž celkového pořadí šampionátu. Kubica musel do boxů pro nové přední křídlo a po patnácti kolech tam zaparkoval natrvalo.
"Byl (Kubica) na levé straně mého auta a došlo ke kontaktu. Nemohl jsem ho vidět. Auto nebylo tak poškozené, ale nemohl jsem se potom rozjet," řekl Webber, který nebodoval již ve třetím závodu za sebou.
Jezdci formule 1 při nedělní Velké ceně Itáliefoto: ČTK/AP/Luca Bruno
"Byl (Kubica) na levé straně mého auta a došlo ke kontaktu. Nemohl jsem ho vidět. Auto nebylo tak poškozené, ale nemohl jsem se potom rozjet," řekl Webber, který nebodoval již ve třetím závodu za sebou.
V prvních kolech se vůbec nedařilo pilotovi McLarenu Heikkimu Kovalainenovi z Finska, jenž se ze čtvrtého místa postupně propadl až na osmé, z něhož se nakonec propracoval alespoň na šestou pozici. Pátý v cíli byl dvojnásobný mistr světa Španěl Fernando Alonso z týmu Renault, který čelí vyšetřování kvůli údajně úmyslné nehodě Nelsona Piqueta při loňské Velké ceně Singapuru.
Hamilton soupeřům ujížděl hlavní díky tomu, že měl málo paliva a zvolil strategii na dvě zastávky v boxech, kam se poprvé vydal po patnácti kolech. Výborně ale jezdily oba monoposty Brawn GP vedoucího muže šampionátu Buttona i Barrichella, druhého muže MS. Tým odmítl před závodem výměnu ne ideálně fungující převodovky Barrichellova vozu, která by ho stála pět míst na startu, a ukázalo se, že to bylo dobré rozhodnutí.
Zastávky v boxech vyzněly nejlépe pro Brawn
Zastávky v boxech pořadím míchaly, ale vyzněly nejlépe pro vozy Brawn GP, jejichž piloti si naplánovali jen jeden pit stop. Barichello natankoval ve 29. okruhu a vrátil se na trať před Buttona. V té době opět vedl Hamilton, ale měl před sebou ještě zajížďku k mechanikům.
Velká cena Itálie skončila triumfem stáje Brawn GP, vyhrál jezdec Rubens Barrichello (vlevo) před Jensonem Buttonem.foto: Reuters/Giampiero Sposito
V druhé desítce se po většinu závodu pohyboval Giancarlo Fisichella z Itálie, který nahradil u domácího týmu Ferrari zraněného Felipeho Massu a jeho neúspěšného nástupce Luku Badoera. S rudým monopostem se dosavadní jezdec Force India sžíval pomalu a obsadil nakonec deváté místo.
Hamilton udělal školáckou chybu
V momentě, kdy odjeli Hamilton, Räikkönen i Sutil do boxů k poslední zastávce, otevřela se brawnům cesta k triumfu, neboť trojice se seřadila až za jejich vozy. Když už se zdálo, že je o medailistech rozhodnuto, udělal v posledním kole školáckou chybu Hamilton a narazil do svodidel.
"Byly to dnes trochu darované stupně vítězů, ale body se počítají," prohlásil Räikkönen. "Potřebujeme je, jen mě trochu mrzí, že za vítěznou dvojicí jsem dojel tak daleko," poukázal vicemistr světa na půlminutové manko. "Ale je dobré, že Ferrari se zlepšuje, i když jsou rychlejší monoposty, než máme my," uznal.
Monza absolutně neseděla vozům Red Bull. Průběžně třetímu Němci Sebastianu Vettelovi spadl do klína alespoň bod za osmé místo jen díky Hamiltonově nehodě. Společně s Webberem se jim ale hodně vzdálila šance bojovat o titul.
Grand Prix Itálie v Monze, 13. závod MS vozů formule 1: |
1. Barrichello (Braz./Brawn GP) 1:16:21,706 (prům. rychlost 241,243 km/h), 2. Button (Brit./Brawn GP) -2,866, 3. Räikkönen (Fin./Ferrari) -30,664, 4. Sutil (Něm./Force India) -31,131, 5. Alonso (Šp./Renault) -59,182, 6. Kovalainen (Fin./McLaren) -1:00,693, 7. Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) -1:22,412, 8. Vettel (Něm./Red Bull) -1:25,407, 9. Fisichella (It./Ferrari) -1:26,856, 10. Nakadžima (Jap./Williams) -2:41,163. |
Pořadí MS (po 13 ze 17 závodů): |
1. Button 80 bodů, 2. Barrichello 66, 3. Vettel 54, 4. Webber (Austr./Red Bull) 51,5, 5. Räikkönen 40, 6. Rosberg (Něm./Williams) 30,5, 7. Hamilton (Brit./McLaren) 27, 8. Trulli (It./Toyota) 22,5, 9. Massa (Braz./Ferrari) 22, 10. Alonso 20. |
Pohár konstruktérů: |
1. Brawn-Mercedes 146, 2. Red Bull-Renault 105,5, 3. Ferrari 62, 4. McLaren-Mercedes 47, 5. Toyota 38,5, 6. Williams-Toyota 30,5, 7. Renault 20, 8. BMW-Sauber 20, 9. Force-India-Mercedes 13, 10. Toro-Rosso-Ferrari 5. |