Článek
Tahle skutečnost pak zkresluje pohled na páteční tréninky, které jinak nemají na nedělní závod až tak výrazný vliv. Dva jezdci týmu, kteří jezdí Velké ceny, totiž musejí myslet na pravidla, která stanoví, že mohou na dva závody použít jen jeden motor a omezen je i počet pneumatik. Jestliže musí nasadit nový agregát, klesají na startovním roštu o deset míst zpět. To je logicky omezuje. Tito jezdci proto nehoní v pátek svoje monoposty na maximum a především ladí vůz na kvalifikační boje a samotný závod.
V pátek tak řádí testovací jezdci. Ti mohou všechno. Měnit pneumatiky i motory. Jezdí na maximum ne proto, aby se ukázali, ale otestovali pro svoje týmové kolegy vše, co je potřeba a hlavně, co se dá stihnout. Zatímco ti, co budou závodit, jezdí opatrně, spíš na dolní hranici, aby vozům neublížili, testovací kolegové naopak jedou na té horní.
Pochopitelně se jedná rovněž o kvalitní závodníky, protože musejí být i připraveni zaskočit za jedničku nebo dvojku týmu. Králem pátečních tréninků by bylo možné nazvat Španěla Pedro De la Rosu z týmu West McLaren Mercedes. On, ale i jeho týmový kolega Rakušan Alex Wurz, už startovali v závodě a oba bodovali.
"Je to výhoda pro tým, takže ji maximálně využíváme. Hodnoty získané testovacími jezdci v pátečním tréninku jsou velmi cenné, i když to třeba fanoušci nevidí. Jejich poznatky jsou významné z pohledu nastavení vozu, nasazení správných pneumatik a celkového vyladění. Každá trať má svoje specifika. Přesto, že je dobře známe, nejčerstvější poznatky jsou velice cenné a profitují z nich oba jezdci, kteří startují v závodě," vysvětlil šéf týmu West McLaren Mercedes Ron Dennis.
Pro testovací jezdce je na druhou stranu důležité, že nejezdí jen na opuštěných okruzích, ale jsou v kontaktu se závodní atmosférou. "Pochopitelně by každý z nás raději seděl v kokpitu na startovním roštu GP, ale bereme svoji roli. Takto cítí každý z nás větší sounáležitost s týmem a jsme i víc vidět," řekl Pedro De la Rosa.
Tři jezdce do pátečního tréninku nasazují pravidelně McLaren, Toyota, Red Bull a Jordan. Sauber a Minardi zůstávají u dvou. V Barceloně měl štěstí tým BMW Williams, který smí použít jen dva vozy. V pátek zjistili problém s novým motorem. Webbera ani nepustili na trať, aby ho pak nemusel měnit. Z Mnichova dopravili nový agregát a ten pak namontovali do jeho vozu. Tím pádem nemohl být nařčen, že v průběhu jednoho víkendu použil dva motory.