Článek
„V současnosti je hlavním kandidátem na místo v Mercedesu,“ napsal například dobře informovaný server Auto Motor und Sport.
Tu kauzu posledních týdnů jste už nejspíš zaregistrovali. Christian Horner byl nařčen, že se nepatřičně choval k jedné ze zaměstnankyň stáje, posílal jí zprávy i obrázky se sexuálním podtextem, proti čemuž se ona rázně vymezila. A když v tom pokračoval, podala na něj stížnost na vedení společnosti Red Bull. Ta zřídila nezávislou vyšetřovací komisi, která Hornera den před prvními tréninky nové sezony nařčení zbavila, načež ale strohost vyjádření dává pochybnosti, jestli se náhodou vše neumetlo pod stůl a zda komise skutečně nezávislá byla.
Horner ale situaci ustál, tým získal v Bahrajnu první a druhé místo a řeklo by se, že je klid a telenovela skončila happy endem. Ovšem ouha, její scénář náhle na „obrazovky“ poslal Jose Vertappena, otce trojnásobného mistra světa, který spustil, že jestli Horner coby šéf zůstane, rozloží celý tým a že jeho syn klidně odejde navzdory platnému kontraktu z týmu pryč.
Byla to jen výhrůžka? „Máme informace o výstupní klauzuli v kontraktu Maxe Verstappena, která mu umožňuje s okamžitou platností opustit tým, když z něj odejde i jeho důvěrník Helmut Marko. A to po událostech z posledních dní není možné vyloučit,“ píše F1-Insider.com.
K tomu se objevil i názor Gerharda Bergera, bývalého pilota F1 a rovněž někdejšího šéfa „béčka“ Red Bullu, který pravil: „Aktuální stav je, že Horner zůstává. Helmut Marko a Adrian Newey končí, Max odchází do Mercedesu.“
Abyste se vyznali, kdo je v té telenovele kdo, tak jen krátké vysvětlení. Za Hornerem coby šéfem stáje stojí thajská část vlastníků Red Bullu (drží 51 procent), kteří ho symbolicky doprovázeli i na startovním roštu v Bahrajnu. Na druhé straně barikády – jak už to v těchto typech „bijáků“ bývá – stojí rakouská část. A do té patří i Helmut Marko, šedá eminence stáje s oficiálním označením poradce pro motorsport, jehož do týmu dosadil jeden ze zakladatelů Red Bullu Dietrich Mateschitz (zemřel v roce 2022).
Adrian Newey je zase geniální konstruktér a designér vozů. Podle dobře informovaných zahraničních médií jsou oba současnou situaci velmi „znepokojeni“. „Horner si zjevně myslí, že všechno zvládne i bez svých klíčových lidí. Ron Dennis si to v deziluzi po řadě úspěchů myslel taky, až nakonec ztratil designéra Johna Barnarda a taky jezdce Alaina Prosta a Ayrtona Sennu,“ píše respektovaný novinář Michael Schmidt z Auto Motor und Sport.
A aby toho nebylo málo, tak tlak jde ještě z amerického Detroitu, neboť automobilka Ford se od roku 2026 stane oficiálním partnerem Red Bullu a jak známo, za Atlantikem jsou na kauzy s možným sexuálním podtextem obzvlášť citliví. A z tohoto „blázince“ chce Verstappen dost možná zmizet navzdory podepsanému kontraktu do roku 2028.
„V F1 se může stát všechno. Stále víc a víc důkazu naznačuje, že by k senzačnímu přestupu mohlo dojít,“ píše Schmidt. A britský Telegraph, který i z národnostních příčin spíše stojí na Hornerově straně, tvrdí: „Existuje malá možnost, že by Verstappen mohl vyměnit Red Bull za Mercedes. Mezi starším Verstappenem a Hornerem panuje tak zjevné nepřátelství, že pokud to bude muset udělat, odejde jeho syn z Red Bullu.“
Jos Verstappen už navíc v Bahrajnu mluvil se šéfem stáje Mercedes Toto Wolffem, který pak schůzku jen lakonicky komentoval: „Možné je všechno.“
🚨| Jos Verstappen and Toto Wolff met in the paddock.
— F1News.live (@f1newslive_) March 3, 2024
When questioned about the possibility of Max Verstappen moving to Mercedes in 2025, Wolff responded, "Anything is possible."
This comes after Jos Verstappen's comments about Christian Horner, stating, "The team is in danger… https://t.co/2nWPeAQrdY pic.twitter.com/jav7sQ9uIw
F1 je nejen v rovině pilotů soubojem eg. Přezdívá se jí „klub piraň“. A když Wolff před pár týdny téměř potupně přišel o Lewise Hamiltona, je jasné, že angažování Verstappena – v té době už dost možná čtyřnásobného mistra světa – pro příští sezonu by mu před jeho šéfy i celou fanouškovskou základnou zase vrátilo auru dokonalého manažera. A když vidíte, jak úhlavní rival krvácí, s chutí mu do rány ještě vsypete sůl. I proto by bylo pro Wolffa zřejmě kardinální chybou, kdyby rozhárané situace u konkurence nechtěl využít.
„Možná chtějí Verstappenovi manažeři přivést nejrychlejšího jezdce současnosti do Mercedesu, protože tam se může stát superhrdinou a ambasadorem značky. A možná i proto, že má větší důvěru v Mercedes před nástupem nové generace pohonných jednotek (2026). Hornerova kauza pak může sloužit jako prostředek na dosáhnutí cíle,“ tvrdí Auto Motor und Sport.
Jak bude telenovela pokračovat dál, se už brzy dozvíte.