Článek
Alonso v neděli dopoledne odkroužil dvacet kol, když ve třetí zatáčce Katalánského okruhu nezvládl svůj vůz a zastavil se o zeď. Podle informací BBC měl jet v momentě havárie kolem 240 km/h, okolo projíždějící Sebastian Vettel ze stáje Ferrari ale rychlost odhadl na 150 km/h. Španěl byl po tvrdém nárazu ošetřen přímo na okruhu a poté byl - bez známek závažnějšího poranění - převezen do nemocnice na kontrolní CT vyšetření a magnetickou rezonanci, které rovněž neprokázaly vážné zranění.
S diagnostikovaným otřesem mozku lékaři nicméně standardně rozhodli ponechat Alonsa na pozorování na nemocničním lůžku a další testy pak naplánovali i na pondělí. Podle prohlášení McLarenu zůstává Alonso v nemocnici mj. proto, aby se zotavil z dávky sedativ, kterou dostal v souvislosti s lékařskými zákroky. O tom, že situace není vážná, přesvědčil své fanoušky sám španělský pilot, který v pondělí umístil na Twitter fotografii s optimistickým gestem (viz galerie).
Zatím ale není jasné, zda bude Alonso moci naskočit do posledního testu před startem sezóny, který se koná od čtvrtka opět v Barceloně.
Zběsilé spekulace: omamné výpary, či zásah elektřinou?
Samotnou nehodu mezitím obestřela záhada. Objevily se teorie, že dvojnásobný mistr světa ztratil těsně před havárií vědomí či byl jinak omámen vlivem toxických výparů z baterií ve voze. Nebo že mohl dostat zásah elektrickým proudem v důsledku závady na systému ERS. A nebo jej prostě zradil systém řízení?
„Nevypadalo to jako běžná nehoda. V tom místě by měl jet asi 230 km/h, ale jel tak stopadesát. A najednou odbočil přímo do zdi. Vypadalo to opravdu zvláštně," přilil olej do ohně Vettel.
Spirálu spekulací roztočila do ještě vyšších otáček samotná stáj McLaren, která zprvu k havárii žádné podrobnosti nevydala a bezprostředně po transportu Alonsa do nemocnice jen oznámila, že už ve zbytku dne testovat nebude. V pondělí ale britský tým celou situaci vysvětlil.
V bezvědomí by nebrzdil a neřadil
"V uplynulých 24 hodinách jsme intenzivně pracovali na rozboru dat. Fernandův vůz se nevešel ideálně do pravotočivé stoupavé zatáčky číslo 3 a najel na umělý povrch lemující trať. Snížená trakce způsobila určitou nestabilitu vozu, který následně narazil do zdi. Podle našich zjištění sehrál svou roli nepředvídatelný poryv větru, který mj. stál za nehodou Carlose Sainze Jr.," uvedl McLaren.
Rozbor dat rovněž neprokázal vliv jevů, které se staly předmětem spekulací. "S jistotou můžeme potvrdit, že Fernandův vůz nepostihlo žádné mechanické selhání a auto rovněž neztratilo přítlak. Rovněž se neprokázaly žádné anomálie v systému ERS. Právě ten se přitom stal terčem mnoha spekulací a Fernando měl dokonce vinou zkratu za volantem omdlít. To ale jednoduše není pravda, k ničemu takovému nedošlo. Data jasně ukazují, že ještě před nárazem šlapal na brzdu a podřazoval. Což by v bezvědomí zvládl jen těžko," dodalo vedení stáje.